Wat is er aan de hand
Ik wilde van mijn hdd (300GB Seagate schijfje) van situatie#1 naar situatie#2:
Toen ik terugging naar Ubuntu 6.06 (waar ik standaard mee werk) moest sdb4 gecontroleerd worden. Dit was lastig, er bleken "duplicated blocks" te bestaan. Ik heb handmatig een fsck op /dev/sdb4 uitgevoerd en alles laten repareren. Toen ik mijn schijfruimte later ging bekijken, was sdb4 99% vol!
Wat nu
Alle data is dus correct overgenomen, alleen staat alles er dubbel op. In het gebruik merk je hier niets van, alleen kan er eigenlijk niets meer bij de schijf! Ik wil dus alle duplicated data weghebben. Echter heb ik niet zomaar de ruimte meer om dit op te slaan, en wil ik wel alles wat erop staat behouden
Probleem
Ja
Maar ik wil wel graag wat meer schijfruimte overhebben. sdb4 is een ext3 partitie, en ik wil liefst dit zonder Windows oplossen. Maar hoe? Heeft iemand de oplossing?
Dus ff in het kort
Ik draai Ubuntu 6.06 alles up-to-date. Verder is dit niet mn / of /home partitie, evenmin mijn C:\ of Documents&Settings partitie van Windows, die staan alle vier op een andere schijf. Op dit moment vind fsck ook dat de partitie clean is.
Wie helpt?
Ik wilde van mijn hdd (300GB Seagate schijfje) van situatie#1 naar situatie#2:
code:
Dit deed ik onder Windows XP met PM8. Echter liep tijdens de laatste operatie (de data van sdb4 van het eind van de partitie naar het begin kopieren) PM8 vast 1
2
3
4
5
| Situatie #1 sdb2 (100GB, 80% vol) | Free space (70GB) | sdb3 (10GB) | sdb4 (70GB, 99% vol) ----------------------------------------------- Situatie #2 sdb2 (100GB, 80% vol) | sdb3 (10GB) | sdb4 (140GB (bedoeling) 50% vol) |
Toen ik terugging naar Ubuntu 6.06 (waar ik standaard mee werk) moest sdb4 gecontroleerd worden. Dit was lastig, er bleken "duplicated blocks" te bestaan. Ik heb handmatig een fsck op /dev/sdb4 uitgevoerd en alles laten repareren. Toen ik mijn schijfruimte later ging bekijken, was sdb4 99% vol!
Wat nu
Alle data is dus correct overgenomen, alleen staat alles er dubbel op. In het gebruik merk je hier niets van, alleen kan er eigenlijk niets meer bij de schijf! Ik wil dus alle duplicated data weghebben. Echter heb ik niet zomaar de ruimte meer om dit op te slaan, en wil ik wel alles wat erop staat behouden
Probleem
Ja
Dus ff in het kort
Ik draai Ubuntu 6.06 alles up-to-date. Verder is dit niet mn / of /home partitie, evenmin mijn C:\ of Documents&Settings partitie van Windows, die staan alle vier op een andere schijf. Op dit moment vind fsck ook dat de partitie clean is.
Wie helpt?