Geen uv filter, hoe toch te beschermen tegen krassen

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb eindelijk mijn 8 mm fish gekregen maar deze werkt net gelatine filters aan de achterkant en dus geen filter meer op de voorkant.
Allemaal leuk en aardig maar ik ben al de dood voor een kras op mn lens heeft iemand een idee of er toch een mogelijkheid is om de lens tegen krassen te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
op een 8mm fish hoef je ook niet met een zonnekap aan te komen...
dus in de tas laten zitten en niet gebruiken.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

abrakadaver schreef op zondag 18 juni 2006 @ 10:07:
op een 8mm fish hoef je ook niet met een zonnekap aan te komen...
dus in de tas laten zitten en niet gebruiken.
Ja, dat is de oplossing 8)7 Duur glas kopen en niet gebruiken :D

[/niet-constructief]

Gewoon voorzichtig mee omgaan en oppassen dat je niet te dicht op je onderwerp zit en ergens tegenomhoog fished zeg maar. Als je er normaal mee omgaat hoeft er niks aan de hand te zijn :)

Zorgen dat als die aan je cam bungelt altijd de deksel er op zit minimaliseert het risico. Iets anders valt er niet tegen te doen geloof ik :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
WhizzCat schreef op zondag 18 juni 2006 @ 10:44:
[...]

[/niet-constructief]

Gewoon voorzichtig mee omgaan en oppassen dat je niet te dicht op je onderwerp zit en ergens tegenomhoog fished zeg maar. Als je er normaal mee omgaat hoeft er niks aan de hand te zijn :)

Zorgen dat als die aan je cam bungelt altijd de deksel er op zit minimaliseert het risico. Iets anders valt er niet tegen te doen geloof ik :)
oke ben net al even weggeweest maar afstand inschatten is ontzettend lastig, 1 van mn katten zat al tegen de voorkant van de lens aan ben al weer de hele tijd aan het poetsen.
Maar oke het idee zonder uv filter vond ik wat raar maar ik was al bang dat er geen andere optie was dan voorzichtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gewoon voorzichtig zijn (en niet teveel poetsen), en niet teveel zorgen maken. UIteindelijk is het leuker een lens te gebruiken dan 'm niet te gebruiken, maar dan moet je niet teveel op je tenen lopen van de zenuwen.

't is grotendeels een mentaal probleem, zo snel beschadigt je objectief niet. Je zou ook een verzekering kunnen nemen eventueel.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 19-06-2006 08:03 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zonnekap er zoveel mogelijk op houden en voor de rest is er maar één woord: verzekeren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-06 10:03
MantaMania schreef op zondag 18 juni 2006 @ 10:58:
[...]
oke ben net al even weggeweest maar afstand inschatten is ontzettend lastig, 1 van mn katten zat al tegen de voorkant van de lens aan ben al weer de hele tijd aan het poetsen.
Maar oke het idee zonder uv filter vond ik wat raar maar ik was al bang dat er geen andere optie was dan voorzichtig zijn.
Als je je lens (wel/niet gekoppeld aan je body) niet direct netjes opbergt in een tas/kast, dan kan elke idioot 'm oppakken en beschadigen.
Zeker als je weet dat je katten in huis hebt (met waarschijnlijk scherpe nageltjes), is het een beetje een stomme actie om 'm open en bloot te laten liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
eduardtee schreef op maandag 19 juni 2006 @ 00:48:
[...]

Als je je lens (wel/niet gekoppeld aan je body) niet direct netjes opbergt in een tas/kast, dan kan elke idioot 'm oppakken en beschadigen.
Zeker als je weet dat je katten in huis hebt (met waarschijnlijk scherpe nageltjes), is het een beetje een stomme actie om 'm open en bloot te laten liggen...
ik denk dat hij zijn katten aan het fotograferen was en er wat te dicht op de katten zat.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
[...]

wat justice dus al zegt hierboven, je denkt toch niet echt dat ik hem gewoon laat liggen zonder kap?
Daarbij lopen er niet allerlei idioten in mn huis ;)
Zoals ik al zei de afstand inschatten is erg lastig daardoor zat ik al tegen zijn neusje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
WhizzCat schreef op zondag 18 juni 2006 @ 10:44:
[...]
hehe :) ik bedoelde dat er geen oplossing voor het probleem is.
dus óf niet gebruiken, óf risico lopen dat je een keer een krasje op de lens hebt.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
abrakadaver schreef op maandag 19 juni 2006 @ 11:21:
[...]

hehe :) ik bedoelde dat er geen oplossing voor het probleem is.
dus óf niet gebruiken, óf risico lopen dat je een keer een krasje op de lens hebt.
ik begreep van een vriend van me dat zijn lens (500mm 4.5) ook geen uv filter heeft (alleen aan de achterkant zeg maar) en dat het voorste glas van zijn lens geen lens is zeg maar en dat dat vervangbaar is. Dit is zeker niet het geval bij de fisheye omdat ie zo bol moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

YellowCube

Wait...what?

Ik heb zelf een zelfde soort lens en het is simpelweg onvermijdelijk dat er een keer spetters en andere meuk op komen.
Krassen moet je niet al te paranoia over worden. Voor zover ik begrepen heb zijn de coatings tegenwoordig van zo'n kwaliteit dat je behoorlijk vreemde toeren uit moet halen om daar krassen in te krijgen (uiteraard wel afhankelijk van de fabrikant).. Zelfs kattennagels betwijfel ik van of die zomaar een kras erin krijgen. Imo bestaat er ook niet zoiets als 'teveel poetsen'. Zolang je het met een beetje beleid en de juiste middelen doet, kun je 'm bij wijze van 3 maal daags het hele jaar door poetsen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Katten nagels zijn echt niet harder dan glas hoor... Een kat kan hooguit een objectief omstoten ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
YellowCube schreef op maandag 19 juni 2006 @ 11:46:
Ik heb zelf een zelfde soort lens en het is simpelweg onvermijdelijk dat er een keer spetters en andere meuk op komen.
Krassen moet je niet al te paranoia over worden. Voor zover ik begrepen heb zijn de coatings tegenwoordig van zo'n kwaliteit dat je behoorlijk vreemde toeren uit moet halen om daar krassen in te krijgen (uiteraard wel afhankelijk van de fabrikant).. Zelfs kattennagels betwijfel ik van of die zomaar een kras erin krijgen. Imo bestaat er ook niet zoiets als 'teveel poetsen'. Zolang je het met een beetje beleid en de juiste middelen doet, kun je 'm bij wijze van 3 maal daags het hele jaar door poetsen.
spetters en meuk is inderdaad ook geen probleem schoonmaken kan altijd. Alhoewel katten"snot" rot spul is zeg na een uur poetsen zit je nog heel licht waar het heeft gezeten.
En een kat zal idd niet zomaar een kras maken dat denk ik ook niet, kan me ook niet indenken dat ie even zijn nagels in mn lens zet.
En teveel poetsen met verkeerde materiaal of een zandkorrel extra kan wel hele extreme gevolgen hebben. (uit ervaring, gelukkig niet op een lens maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik loop met het ding in clubs rond (10,5 mm variant) en heb nog maar 1 x een idioot meegemaakt die z'n neus er even tegenaan moest drukken. Ik heb toen even flink moeten poetsen ter plekke. Ach, da's het risico wat je loopt. Verder neem ik een shot en stop dan de lensdop er weer op.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Pagina: 1