Toon posts:

[CMS] Editen of zelf maken

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

kzit hier met een grote vraag. Mijn uitdaging is een clansite maken (zoals team3d.net , complexityclan.com ). Nu zit het qua design en html wel goed. Maar ik moet ook iets hebben zodat ik nieuws kan toevoegen, lineup, articles, blogs, profielen enzo.

Nu is het probleem, dat ik niet de goede CMS kan vinden die alles heeft en combineren vind ik nogal moeilijk én ik ben een noob qua PHP, ik kan dus niet eens een nieuwssysteem enzo maken, alleen simpele dingen ivm variabelen.

Nu heb ik toch geen haast en zou het een uitstekende gelegenheid zijn om PHP te leren, maar het gaat er vooral om dat die site zo professioneel mogelijk uitziet enzo.

Wat kan ik nu dus het beste doen? Heeft iemand ervaring met z'n situatie?

bvd bob

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

Ik zou het gewoon zelf doen. Daar leer je nog het meest van. Zoals je zelf al zegt, de CMD die je vind, hebben niet alles wat jij zou willen. Als je het zelf maakt, heb je dat wel. En een bestaand CMD editten heb je ook niet 1-2-3 gedaan en dat zit ook moeilijk in elkaar.

Mja, aan de andere kant; als jij die site zo professioneel mogelijk wilt hebben, pak dan een bestaand CMD, of laat het iemand anders doen die er wél verstand van heeft..

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02-2025
Hoe een site uitziet staat echt 100% los van je PHP. PHP poept alleen maar HTML uit, en hoe die HTML in elkaar steeks (samen met CSS) maakt de looks van je site.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Grijze Vos schreef op zondag 18 juni 2006 @ 01:40:
Hoe een site uitziet staat echt 100% los van je PHP. PHP poept alleen maar HTML uit, en hoe die HTML in elkaar steeks (samen met CSS) maakt de looks van je site.
Niet helemaal mee eens. Ik vind bijvoorbeeld data bij posts wel een soort van profi-indicator. Is de datum alleen een getal, en zoja is dat expres of onkunde? Is het een volledig in het nederlands kloppende zin? Staat er ook een edit-datum bij?
Hetzelfde geld voor reactie-mogelijkheden. Gaat het met nette ubb code of moet je met html gaan klooien? Inlogmogelijkheden?

De kwaliteit van je code heeft dus wel degelijk invloed op de uitstraling van je site.
edit: ontopic, ik zou het zelf maken (Sterker nog, dat heb ik ook gedaan ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Technicality op 18-06-2006 02:06 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:11

Cyphax

Moderator LNX
Als je echt tijd teveel hebt: zelf maken. Dat gaat effe duren als je 't goed aanpakt. :)
Aan de andere kant heeft NaZ- ook gelijk: een bestaand CMS aanpassen kost je zo mogelijk nog meer tijd dus het beste ben je op de korte termijn gebaat bij een CMS dat aansluit bij jouw wensen. Je kunt dat ook gaan draaien en vervolgens zelf wat ontwikkelen maar je loopt gewoon het risico dat er pas over een hele tijd wat bruikbaars uitrolt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Als je nog een beginner bent met PHP raad ik je sterk af om je eigen CMS te schrijven. Dat krijg je gewoon nooit af en gaat ga heel veel bugs (waaronder waarschijnlijk veiligheidsproblemen, en niets is minder vervelend dan je site laten h4x0r3n door een andere clan: pwn3d) maken. Die maakt iedereen, maar bij de bestaande CMS zijn de meeste bugs er al uit.

Je kunt ook kijken of blog software niet misschien voldoet. WordPress is bijvoorbeeld erg sweet.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Technicality schreef op zondag 18 juni 2006 @ 01:44:
[...]
(Sterker nog, dat heb ik ook gedaan ;) )
Mocht dat de site in je profiel zijn: probeer veel meer te doen aan input-checking. Je color-picker accepteert namelijk ook kleuren als 'asdf', en door client-side (onveilig, nooit vertrouwen) de lengte van de inputbox te wijzigen is, kun je ook zeer lange HTML-code in je websitecode injecteren.

Ik kan je net als JayVee aanraden om niet direct te beginnen. En zelfs als je overal goed oplet en veilige code schrijft, zal je code de eerste maanden te rommelig zijn om er later iets in aan te passen.

[ Voor 20% gewijzigd door GlowMouse op 18-06-2006 12:57 ]

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Mijn ervaring is dat je het best een simpel Open Source CMS kan pakken, waar je zelf wat uitbreidingen voor schrijft mocht dat nodig zijn. Dat kost echt veel minder tijd dan het zelf schrijven van een CMS (ook al moet je even leren hoe je plugins voor een ander CMS schrijft). Zeker als je nog maar een beginnend PHP programmeur bent is dit volgens mij de beste oplossing.

edit:
Kijk eens rond op www.opensourcecms.com en zoek daar het CMS dat het beste bij je wensen aansluit

[ Voor 13% gewijzigd door Borizz op 18-06-2006 13:20 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Het voordeel is dat hoe professioneel het oogt, niet afhangt van je PHP code, maar van je HTML/CSS skills. Je PHP code kan nog wel zo ranzig zijn als een strontvlieg op een verrotte banaan, maar dat ziet de eindgebruiker uiteraard niet ;)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Nu is het probleem, dat ik niet de goede CMS kan vinden die alles heeft
Vertel zelf eerst even wat voor speciale wensen je blijkbaar hebt. Als je kijkt naar een Joomla!, dan lijkt het me stug dat je functionaliteit nodig hebt op je clansite, die bijv. deze CMS niet bevat.

Naast Joomla! zijn er een hoop meer te vinden. Ook als je hier op GoT zoekt naar CMS ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je PHP code kan nog wel zo ranzig zijn als een strontvlieg op een verrotte banaan, maar dat ziet de eindgebruiker uiteraard niet
Misschien niet bij het uiterlijk, maar wel bij de gebruiksvriendelijkheid en bugs.

Als je een beginner bent met PHP kan je beter oefenen met simpele dingetjes (sitecounter, gastenboekje, pollsysteem, dat soort dingen) totdat je kennis zo ver reikt dat je van jezelf weet dat het ook zou lukken om een veilig en goed werkend CMS te schrijven. Het helpt daarbij heel erg om te kijken (bijv. hier op GoT) hoe anderen het doen en waar ze tegenaan lopen, dan hoef je zelf die fouten niet te maken.

Als ik als beginner aan een CMS was begonnen was dat vast wel gelukt, maar ongetwijfeld met ranzige omslachtige onveilige code.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Blaise schreef op zondag 18 juni 2006 @ 16:29:
[...]
Als ik als beginner aan een CMS was begonnen was dat vast wel gelukt, maar ongetwijfeld met ranzige omslachtige onveilige code.
En dan begin je weer opnieuw met al je nieuwe talenten en die circel herhaal je een paar keer. Een paar maanden/jaren later heb je een leuk cms.

Als je daar de tijd en zin voor hebt moet je dat zeker doen. Als je een leuke clan site wil zou ik de post van BtM909 nog een keer lezen :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maar dan laat je wel een community meegenieten van je slechte skills in de eerste paar cirkels.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal eens op onderzoek gaan, vooral joomla heeft mijn aandacht getrokken. Ik heb een tijdje met mambo gewerkt maar dat beviel mij niet zo goed, maar dat was een tijd geleden toen ik nog niet zoveel ervaring had qua templates etc.. bedankt voor jullie reacties.

Als iemand nog tips heeft zou ik die graag hier willen zien.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

GlowMouse schreef op zondag 18 juni 2006 @ 12:55:
[...]

Mocht dat de site in je profiel zijn: probeer veel meer te doen aan input-checking. Je color-picker accepteert namelijk ook kleuren als 'asdf', en door client-side (onveilig, nooit vertrouwen) de lengte van de inputbox te wijzigen is, kun je ook zeer lange HTML-code in je websitecode injecteren.

Ik kan je net als JayVee aanraden om niet direct te beginnen. En zelfs als je overal goed oplet en veilige code schrijft, zal je code de eerste maanden te rommelig zijn om er later iets in aan te passen.
offtopic:
Gelukkig kan input daar helemaal niks beschadigen, op de looks van de gebruiker in die sessie na. Ik heb daar heus wel over nagedacht ;)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:03

aex351

I am the one

een cms bouwen is leuk maar doe dat dan wel op een bestaand framework.

< dit stukje webruimte is te huur >

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Technicality schreef op maandag 19 juni 2006 @ 01:09:
[...]
offtopic:
Gelukkig kan input daar helemaal niks beschadigen, op de looks van de gebruiker in die sessie na. Ik heb daar heus wel over nagedacht ;)
offtopic:
Jup, totdat je opvolger bedenkt dat het nuttig is om de gegevens in een database op te slaan. Voorzichtig omgaan met user-input is nooit verkeerd, zelfs niet als het "nu toch niet uitmaakt"...

Regeren is vooruitschuiven

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nadeel van veel standaard-cms'en vind ik is dat het vaak een overload aan functies heeft die je niet gebruikt. Ook als je van alles uitschakelt. Daarbij is het vaak weer lastig om zelf wijzigingen aan te brengen of functionaliteit toe te voegen waar geen standaardoplossing voor is. Bijv. omdat je de code moeilijk kunt begrijpen of omdat je in de knoop komt met updates als je jouw versie erg gecustomized hebt. Persoonlijk zou ik dus al snel voor een zelfgemaakt cms gaan... Dan moet je alleen wel goed weten waar je mee bezig bent, want een nieuwssysteempje enzo in elkaar zetten kan iedereen wel adhv. wat tutorials, maar beveiliging is iets waar je je niet op moet verkijken. Als je een beetje grote site hebt kun je snel verwachten dat hackers het als interessant object gaan zien. En daarbij moet je bij een grote site ook spaarzaam omgaan met je resources. Want voor je het weet trek je de server plat door inefficiente queries en code (zie fok.nl ;))

Verwijderd

Het voordeel van een CMS als Joomla! is dat het out of the box vrij compleet is, er een grote gemeenschap mee bezig is en er daardoor duizenden extra modules voor te krijgen zijn. Joomla! is tevens erg flexibel. Een nadeel van Joomla! is de uitgespuugde code (tabellen, invalide HTML, standaard een XHTML doctype met text/html als MIME-type). En, de website van MTV draait op Mambo/Joomla!, dus schaalbaar is het waarschijnlijk ook wel.

Het voordeel van een zelfgeschreven CMS is dat je precies kunt bepalen hoe en wat. Maar het schrijven van een eigen CMS gaat VEEL tijd kosten. Niet weken, niet maanden, maar jaren. Tenzij je het CMS klein houdt en de gebruiken zelf alles laat regelen (dus zelf [img]"../../images/static/bla.png"[/img] laten typen in plaats van een WYSIWYG-editor, zelf php laten schrijven, zelf CSS-regels laten definiëren.)

Als vrijetijdsbesteding is het schrijven van een eigen CMS perfect. Je leert een hoop over HTML en php. Je herschrijft voortdurend je code, zeker als je weinig ervaring hebt met php. Kosteneffectief is het schrijven van een eigen CMS praktisch nooit, zeker niet als de website flexibel moet zijn en de gebruiker zonder technische kennis de website moet beheren. In projecten als Joomla! zitten zoveel manuren, daar sla je stijl van achterover.

Verwijderd

aex351 schreef op maandag 19 juni 2006 @ 01:35:
een cms bouwen is leuk maar doe dat dan wel op een bestaand framework.
Zope is misschien een leuke optie. Dit is een bestaand framework waarmee je met een soort element georienteerde taal (DTML) allerlei mooie dingen kunt maken en redelijk snel. Er zijn een heleboel plugins voor en daarnaast kun je ook als je dat wilt (maar dat is niet perse nodig) in Python programmeren. Bovendien is er een PHP plugin beschikbaar. Ik ben zelf meer een .NET freak maar ik heb ooit een flink CMS gebouwd in Zope en dat ging razend snel.

Je moet natuurlijk wel even over de hosting nadenken. Zope is namelijk zelf al een webserver dus je hebt een hoster nodig die Zope ondersteund (die zijn er overigens genoeg).

Zie: http://www.zope.org
Pagina: 1