Hoe kan je in fedora core 5 php 4.4.2 EN php 5.1.4 draaien?

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Hey,

(3 topics in 1 categorie in een paar minuten.. lijkt wel span :) is het echt niet.. allemaal behandelen ze een ander onderdeel.)

Ik probeer nu dus op Fedora Core 5 php 4.4.2 op port 81 te krijgen en php 5.1.4 op port 80.
Ik heb bij dit idee een paar problemen..

1. php (4.4.2 php 5.1.2 is er als rpm) wil niet compileren (brakke handleiding: http://nl2.php.net/manual/en/install.unix.apache2.php)
2. er is GEEN php 4.4.2 RPM voor fedora core 5 (ik heb van 4.4.2 opzich nog helemaal geen rpm gevonden)
3. ik kan nergens een handleiding vinden hoe je die 2 naast elkaar aanzet op de manier die ik net zei..

Zouden jullie hierbij kunnen helpen?
Alvast bedankt.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

PHP is géén server. Je kan dus niet een PHP op eem poort laten listenen.

Apache daarentegen is wél een server :). Je kan Apache op meerdere poorten laten listenen. Allen het gebruiken van twee verschillende PHP versies is nogal lastig onder Apache, vanwege wat prutswerk van de PHP developers.

In principe is het mogelijk om een van de twee versies als apache module te gebruiken, en de andere als cgi versie. Als je dat dan combineert met een apache met meerdere virtual servers waarvan je er een op poort 80 en een op poort 81 laat werken, dan moet het wel te doen zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 17-06-2006 23:35 ]

• markg85
ja grapjes.. ik weet dat php geen server is... serieus.. dit is kinderachtig..

op mijn windows machine kan ik zonder teveel moeite 2 APACHE services draiien op 2 verschillende poorten.. maar hoe doe ik dit nu in linux? ik heb echt geen idee dus een tutorial zou echt hartstikke welkom zijn (wel een tutorial met fedora core 1,2,3,4 liefst 5)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

markg85 schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 23:39:
ja grapjes.. ik weet dat php geen server is... serieus.. dit is kinderachtig..
Dat kan best kinderachtig zijn, maar uit de TS blijkt nou ook niet echt dat je een idee hebt wat je nou precies aan het doen bent. Als jij het hebt over php versies op poorten krijgen, dan moeten wij verder maar raden?

Als mijn opmerking 'kinderachtig' is, en je snapte al dat je apache zou gaan gebruiken voor het serveren, waarom vertel je dan bijvoorbeeld niet welke apache versie je gebruikt? :)

De methode verschilt namelijk nogal voor Apache 1.3 en Apache 2 :)

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Hoe je twee apaches draait kan ik je niet 100% zeker zeggen.
Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom of je php4 en php5 nodig hebt als je toch al 5 hebt is dat toch neem ik aan backwards compatible met 4 (in elk geval voor de meeste dingen)?

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 09:33

Blaasvis

Cidora \o/

dat is het niet :P

Twee apaches draaien is ook overbodig, gewoon de minste belangerijke met fast-cgi laten draaien.
Hiervoor zijn genoeg tutorials te vinden:
http://www.gentoo.org/pro...p4-php5-configuration.xml

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• markg85
Blaasvis schreef op zondag 18 juni 2006 @ 13:55:
dat is het niet :P

Twee apaches draaien is ook overbodig, gewoon de minste belangerijke met fast-cgi laten draaien.
Hiervoor zijn genoeg tutorials te vinden:
http://www.gentoo.org/pro...p4-php5-configuration.xml
het is voor apache 2.2!! (die zit standaard bij fedora core 5. apache 2.0.58 is ook goed al moet die dan wel in de betreffende tutorial staan. Dat hierboven wordt gezegd dat het min of meer zinloos is om 2 apache servises te laten draaien met 2 php versies getuigd van een gebrek aan kennis wat php betreft. er zijn dingen die vreemd genoeg in php 5 WEL werken en die in php 4 ook zouden moeten werken, maar het niet doen!! en zo zijn er nog tig andere dingen die anders in php 4 werken dan ik php 5. en ik vraag hier niet of jullie willen melden of het zinvol is om dit te doen, maar of jullie een idee hebben hoe ik dit moet doen.

Ik heb niets aan een gentoo tutorial.. het verschil tussen php 4 en php 5 is groot, maar het verschil tussen gentoo en fedora is gigantisch.

Verwijderd

Dude... kijk in ieder geval even in die Gentoo handleiding. De emerge enzo verschillen misschien, maar php werkt echt niet fundamenteel anders op Gentoo dan op Fedora.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Na 1 seconde op Google

Probeer overigens wat minder te schreeuwen naar mensen die reacties geven en ga wat preciezer in op de vragen en suggesties. Misschien je ! toets tijdelijk onklaar maken als je naar GoT surft?

• markg85
tomato schreef op zondag 18 juni 2006 @ 15:30:
Na 1 seconde op Google

Probeer overigens wat minder te schreeuwen naar mensen die reacties geven en ga wat preciezer in op de vragen en suggesties. Misschien je ! toets tijdelijk onklaar maken als je naar GoT surft?
sorry maar nu breekt me klomp. ik gebruik 2x een uitroepteken en jij zegt dat ik veel schreew.. ik moet precieser zijn omdat de reacties hier niet over het topic gaan maar met 1 of andere mening van hun dat ze dit eigenlijk overbodig vinden..

ik zal even kort zegen hoe ik denk (en vind) dat een forum werkt.
je plaatst een topic. op dat topic krijg je reacties die ook gericht zijn op de vraag die de poster stelt. zo ontstaat er een hele discussie met ervaringen van anderen hoe dat probleem verholpen zou kunnen worden.

Hier op weakers lijkt het zo te werken: je post een topic. er komen een paar gastjes langs (die geen kennis hebben over het deel wat je eigenlijk zoekt wat ook in de titel staat) die melden dat dit eigenlijk een overbodige post is en zinloos om te doen als je toch ook php 5.1.4 werkend kan krijgen.. waarom zou je dan php 4.4.2 ernaast willen hebben draaien? nou als je een redelijke php programmeur ben wil je dat jouw script op zo goed als alles servers kan draaien die php aan hebben.

GoT is misschien een goed forum voor vragen over hard- en software maar er ontbreekt hier gewoon linux kennis op zich. of de mensen die de kennis hebben kijken hier niet. erg jammer.

en het verschil tussen gentoo en fedora is te groot om te kunnen gebruiken. geloof je het niet? installeer dan eerste een fedora core 5 op je pc en daarna gentoo.. is kijken hoe je er dan over denkt :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

markg85 schreef op zondag 18 juni 2006 @ 16:24:
[...]

GoT is misschien een goed forum voor vragen over hard- en software maar er ontbreekt hier gewoon linux kennis op zich. of de mensen die de kennis hebben kijken hier niet. erg jammer.
Mja. D'r zijn hier genoeg mensen met een dusdanige kennis van linux dat ze jouw probleem in 3 seconden (excl. wachten op machines) opgelost hebben. De reden dat jij er weinig van merkt komt door je houding. Wat dat inhoudt kun je zelf wel uitzoeken denk ik. (Btw da's een hint.)
en het verschil tussen gentoo en fedora is te groot om te kunnen gebruiken. geloof je het niet? installeer dan eerste een fedora core 5 op je pc en daarna gentoo.. is kijken hoe je er dan over denkt :)
Zoals je zegt zijn Gentoo en Fedora onderling flink verschillend. Maar zoals ook al gezegd werkt php niet fundamenteel anders op gentoo dan op fedora. Je kunt dus de ideeën van die howto gewoon gebruiken onder fedora, alleen moet je er zelf ook nog even over nadenken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
er worden je gewoon ook serieuze oplossingen geboden
apache configuratie zal per distro echt niet zo schokkend anders zijn
maar jij weigert gewoon te kijken omdat er gentoo boven staat

tuurlijk is gentoo anders dan fedora, maar de oplossingen zullen voor sommige problemen echt sterk overeenkomen

iRacing Profiel

• markg85
ik heb naar die handleiding gekeken voor gentoo en die zou ook best kunnen werken :) het is alleen zo ontzettend jammer dat ik php 4.4.2 gewoon niet werkend krijg. zie daarvoor dit topic: Waarom werkt de gecompileerde php niet?

ik loop dus gewoon vast :P

Verwijderd

Je hebt je compilatie-vragen al in een ander topic gesteld. Je hebt je gentoo handleiding om 2 php-versies naast elkaar te draaien genegeerd. (Hint: 1 als cgi, 1 als mod.)

Waar moeten we dan nog op reageren? Op je flame tegen ons "weakers"?

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
markg85 schreef op zondag 18 juni 2006 @ 16:24:
sorry maar nu breekt me klomp. ik gebruik 2x een uitroepteken en jij zegt dat ik veel schreew..
Nee, je gebruikt twee keer twee uitroeptekens en in je gerelateerde topics nog meer. Dat komt aggressief over, of dat nou zo bedoeld is of niet.
ik moet precieser zijn omdat de reacties hier niet over het topic gaan maar met 1 of andere mening van hun dat ze dit eigenlijk overbodig vinden..
Als je wilt dat mensen je helpen kun je beter duidelijk antwoorden op de vragen en suggesties. Als er irrelevanten dingen worden genoemd komt dat misschien doordat je vraag niet duidelijk genoeg was. En dat kun je daarna recht zetten door er op te antwoorden.
Hier op weakers lijkt het zo te werken: je post een topic. er komen een paar gastjes langs (die geen kennis hebben over het deel wat je eigenlijk zoekt wat ook in de titel staat) die melden dat dit eigenlijk een overbodige post is en zinloos om te doen als je toch ook php 5.1.4 werkend kan krijgen.. waarom zou je dan php 4.4.2 ernaast willen hebben draaien? nou als je een redelijke php programmeur ben wil je dat jouw script op zo goed als alles servers kan draaien die php aan hebben.
Misschien willen die 'gastjes zonder kennis' je wel gewoon helpen met je probleem? Misschien vermoeden ze dat je het ook anders kan oplossen? Als dat volgens jou niet zo is, prima, maar daar is toch niets mis mee?

Zoals al gezegd is het belangrijk dat je serieus op de suggesties in gaat en laat zien dat je zelf ook wel wat moeite wilt doen. Je roept wel gelijk dat Gentoo geen Fedora is, maar zolang je probleem niet opgelost is zou ik toch maar even spieken of je wat info uit die link kan halen.

Je doet het nu trouwens weer. Als de link die ik je gaf jou niet helpt, laat dat dan op zijn minst even weten (met reden, wellicht dat je toch verder geholpen kan worden).

Verwijderd

Kijk, markg85.

Dit forum zit zo in mekaar: Mensen die een vraag hebben kunnen deze stellen aan mensen die daar verstand van hebben. In dit topic alleen al heb ik al 3 mensen gezien waarvan ik weet dat ze jouw probleem binnen no time kunnen oplossen, mits jij bereid bent om je te verdiepen in hun opmerkingen. Als jij daar vervolgens op in gaat lopen bashen omdat hun antwoorden je niet bevallen, swa, dan los je je probleem mischien niet op, maar ga ons niet op ons kennisniveau beoordelen omdat jij niet inziet wat ons kennisniveau is.

Tevens, alle opmerkingen die in dit topic gedaan zijn, zijn daar neer gezet met een reden. Dit kan zijn omdat er tig verschillende manieren zijn om je probleem op te lossen, dit kan komen omdat mensen die veel met dit soort software werken geleerd hebben om tussen de regels door te lezen (/me gebruikt zelf bv met enige regelmaat gentoo howto's om onder Free/OpenBSD dingen voor mekaar te krijgen), maar dit komt ook omdat jij veel te weinig informatie geeft aan ons om naar je probleem te kijken. Wij kunnen niet raden hoe jouw setup in mekaar steekt (zou wel mooi zijn hoor, voorspellende gaves, maar dat hebben we als mens nou eenmaal niet).

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2006 17:24 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Dit topic leidt nergens naartoe.

Het is een gunst als mensen je helpen, niet een recht :)
Laten we elkaar dus in de waarde laten.

Deze gaat dicht.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.