hoe kun je iets wat je gecompileerd heb weer uninstalleren?

Pagina: 1
Acties:

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Hey,

Ik heb laatst wat dingen gecompileerd in linux en wou ze er daarna weer a knallen, maar helaas ging dat niet met make uninstall of make clean.. de mappen waar het in staat kan je natuurlijk ook weggooien, maar er moet toch een manier voor zijn.. die programma`s waen trouwens apache en php.

Thanx.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als de makefile geen uninstall target heeft zit er denk ik weinig anders op dan zelf een beetje te gaan zitten zoeken. Ja, dat is vervelend.

Een makkelijke manier om dit probleem te voorkomen is gewoon te installeren als een unpriviliged user met een --prefix, zodat er geen zooitje heel je systeem door geinstalleerd wordt. Dit is niet altijd mogelijk.

En normaal gesproken wil je moeite doen om zo veel mogelijk (alles) via je package manager te installeren, maar ik neem aan dat je dat wel weet en zo je redenen had.

• markg85
ja ik probeer alles via yum te installeren.. maar in dit geval was het pakket niet in yum en ik kon ook nergens een rpm vinden (php 4.4.2) dus dan maar vanaf de source :)

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41

Zym0tiC

^_^

Anders moet je eens kijken naar checkinstall.

Je doet gewoon in de source dir:
./configure
make
checkinstall

en er wordt automatisch een rpm, tgz of deb file gemaakt. Deze kun je dan weer eenvoudig via de eigen packet manager unninstallen

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• markg85
thanx dat ziet er erg handig uit :D