Toon posts:

De zoveelste vraag over geheugen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okay, het gaat om het volgende:

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden een nieuwe computer gekocht (Packard Bell iConnect 2730i RW).

Het is een Intel Pentium III met een Front Side Bus van 133 MHz. Er zit volgens de handleiding een Intel Houston 4 moederbord in met een Intel i810 chipset. Ook zit er 64 MB geheugen in. Omdat dit ook nog eens wordt gedeeld met de videokaart wou ik er dus 128 MB bij doen (omdat de prijs van geheugen nu toch erg laag is).

Volgens de Packard Bell helpdesk moet er 100 MHz geheugen in (PC100) en ook volgens de documentatie van het moederbord (Houston 4) kan er alleen 100 MHz bij geprikt worden...

Nu kom ik vanmiddag in een computer winkel en die man zegt dat het geheugen gelijk moet zijn aan je FSB. Dus ik heb een 133 MHz FSB en daar kon volgens die persoon geen PC100 geheugen bij... Klopt dit? Op de Site van Dane-Elec staat ook zoiets (FSB 133 -> PC133, FSB 100 -> PC100, FSB 66 -> PC66). Moet het geheugen dus gelijk zijn aan de Front Side Bus snelheid...???

Aan de andere kant, Packard Bell zegt PC100 en op een CD-rom die bij de computer zat staat ook 100 MHz geheugen. Iemand hier ervaring mee?

Ook schijnt het zo te zijn dat je twee typen DIMM SDRAMM geheugen hebt (één met 64 Mbit technologie en één met 128 Mbit technologie). Als ik gewoon geheugen koop in de winkel, hoe weet ik dan wat het is en wat er in mijn computer zit, en zijn deze twee technologieën ook te combineren samen?

Ook, als ik PC133 koop (is toch even duur als PC100) dan heb ik gelezen dat die automatisch terug klokt naar PC100. Nu schijnt het dat sommige moederborden hier problemen mee hebben. Kan ik die problemen ook krijgen met een Intel Houston 4 bord? (ervaring mee?).

Het zijn een hoop vragen maar het is allemaal vrij verwarrend dus ik hoop dat jullie mij hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven. Alvast bedankt in ieder geval!

Verwijderd

Topicstarter
Is er helemaal niemand die even advies kan geven? Klopt het inderdaad dat je geheugen gelijk moet zijn aan je Front Side Bus snelheid, dus:

FSB 133 MHz -> PC133 geheugen
FSB 100 MHz -> PC100 geheugen
FSB 66 MHz -> PC 66 geheugen

Of was het gewoon een lulverhaal van die verkoper omdat hij alleen nog PC133 op voorraad had en die gewoon wou verkopen...

Hopelijk wil iemand dit even ophelderen want ik was van plan om morgen geheugen te kopen en ik zou wel graag willen weten wat ik moet hebben want geheugen mag geloof ik niet meer omgeruild worden...

THNX :)

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:43
Nee, de FSB geeft in dit geval aan op welke frequentie het geheugen loopt. Je moet nu dus ook pc133 geheugen kopen.

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:51
En 133mhz geheugen loopt ook prima op 100mhz dus als je 133mhz koopt zit je altijd goed

Verwijderd

Nou ok. Even een helpende hand uitsteken. Je hebt een mooi systeempje, en ik zou gewoon voor dat sd-133 geheugen gaan. Het geeft niet of je 128 bit chips hebt, of 64 bit, want de gegevens worden op de geheugenchip zelf 'klaargemaakt' voor de FSB.

Omdat je een nieuw moederbord hebt, denk ik ook niet dat je problemen krijgt met de fsb-snelheid versus geheugensnelheid.

Kortom: kopen die geheugenplaat!! (van 133 mhz) *D

Verwijderd

Topicstarter
OK, Dat 64/128 Mbit technologie niets uitmaakt is duidelijk. Dat ik sowieso PC133 moet hebben/nemen klinkt op zich ook wel logisch maar waarom zegt Packard Bell en de specificaties van het Houston 4 mobo dan dat ik PC100 moet hebben?

Is het niet zo dat sommige mobo's problemen hebben om het geheugen terug te schakelen naar PC100? (dacht hier iets over gelezen te hebben op GoT). Ook, is het niet zo dat PB 'ander' soort geheugen heeft net zoals bijvoorbeeld Compaq, die heeft dat toch ook (gehad)?

Ik belde laatst een computer zaak op en die vertelden dat PB zo groot is en dat ze zelf hun eigen geheugen maakten, etc. Kan ik tegen een incompatibiliteits probleem (lekker woord;)) aanlopen met Packard Bell? Lijkt me op zich niet want het is gewoon een Intel mobo...

Is er iemand met een PB computer die hier eventueel ervaring mee heeft?

Is er trouwens een progje te downloaden waarmee je kan zien wat voor een soort geheugen je in je comp. hebt (soort/snelheid, etc.)? Zou namelijk wel makkelijk zijn...

Oh ja, bij PB koste 64MB PC100 fl. 319,- (Maar dat is dan WÉL incl. verzendkosten hoor!!!) en toen ik zij wat is dat duur zeiden ze ook nog dat het geheugen op dit moment heel duur is... YEAH RIGHT! >:)

Oh ja, dus de FSB geeft de geheugen snelheid aan? Ik dacht dat dat met de snelheid van de processor te maken had (maar ik ben dan ook maar een newbie). In ieder geval alvast bedankt voor je hulp.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een idee? Want ik las in een ander topic dat een MSI mobo problemen gaf met terugschakelen naar 100MHz geheugen (memory read errors). Kan dit met dat Intel Houston 4 mobo van mij ook gebeuren?

Verwijderd

Download sisoft sandra is ff en vertel dan ff op wat voor fsb je pc werkt?

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Op vrijdag 26 januari 2001 21:00 schreef Renkie het volgende:
En 133mhz geheugen loopt ook prima op 100mhz dus als je 133mhz koopt zit je altijd goed
Dit is niet in alle gevallen zo.
Het heeft ook met Singele Sided en Double Sided te maken en met de CAS latency.

Ga er vanuit dat geheugen "downwards compatible" is ,dus dat 133 op 100 en op 66 kan draaien en 100 Mhz op 66 Mhz etc.
Sommige mobo's kunnen 100 Mhz dimm's aan terwijl de FSB 133 Mhz is.
Het is een kwestie van uittesten.
Ik raad je aan het 133 Mhz geheugen te nemen ,maar houd in de bios in de gaten dat de RAMBUS op 100 Mhz blijft lopen.
Je kunt voor de veiligheid het type RAM op SPD zetten ,dan detecteerd je systeem zelf de snelheid van het ram geheugen.
Anders 8 ns / PC-100 / CAS 3
Dan werkt het in 9 van de 10 gevallen feilloos.

Mazzels ,

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Bedankt voor de reacties tot nu toe...
Ik heb daarnet even SiSoft Sandra 2001 gedownload (super handig prog. overigens) en dit zegt het over mijn mobo/geheugen:

Afbeeldingslocatie: http://www.casema.net/~bowling/sisoft2.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.casema.net/~bowling/sisoft1.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.casema.net/~bowling/sisoft3.gif

De Front Side bus is dus in ieder geval 133 en er staat dat er nu op dit moment Siemens PC100 geheugen in zit. Maar wat betekenen al die andere gegevens bij dat geheugen zoals "Bank 0 Settings: 64MB SDRAM 8-1-1-1R 6-1-1-1W???"

Ook staat er bij "Memory module 1: 64MB 8x(8Mx8) SDRAMM PC100-222-622 (CL3 upto 100MHz)(CL2 upto 100MHz)" Wat moet dit allemaal betekenen?

Is er nog iets speciaal waar ik op moet letten? (ik lees ook steeds over Cas 2 of Cas 3 op dit forum). Hopelijk is er iemand die mij hier wat duidelijkheid over kan geven want ik ben vanmiddag wat winkels afgelopen en de één zegt PC133 en de ander zegt PC100, ik weet het nu echt niet meer!!!:?

Ik wou eerst PC133 nemen maar SiSoft zegt PC100 en ook de upgrade info van het Houston 4 mobo dat ik heb zegt PC100.

Ook zei AADNOL (zie post hierboven) dat sommige mobo's wel 133 FSB hebben maar toch PC100 geheugen hebben, in mijn geval lijkt het daar ook erg op, toch?

Ook hoor ik steeds over Infineon geheugen... Wat is dit voor een geheugen en waarom is iedereen hier zo enthousiast over? Ik geloof dat het gemaakt werdt door Siemens of zoiets toch?

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite!:)

Verwijderd

Wat je vraagt over de geheugen modules vindt je ook bij de TIPS van Sandra. Sandra even beter bekijken. Je vindt in dit programma enorm veel uitleg..... Scheelt je een hoop vragen.....

Verwijderd

Op vrijdag 26 januari 2001 21:02 schreef Assassin_cs-gamer het volgende:
Nou ok. Even een helpende hand uitsteken. Je hebt een mooi systeempje, en ik zou gewoon voor dat sd-133 geheugen gaan. Het geeft niet of je 128 bit chips hebt, of 64 bit, want de gegevens worden op de geheugenchip zelf 'klaargemaakt' voor de FSB.

Omdat je een nieuw moederbord hebt, denk ik ook niet dat je problemen krijgt met de fsb-snelheid versus geheugensnelheid.

Kortom: kopen die geheugenplaat!! (van 133 mhz) *D
Ik snap niet helemaal waarom het geen verschil maakt of je 64 bit of 128 bit geheugen hebt, de FSB is toch 128 bit?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 17:07
De i810 chipset ondersteund géén 133MHz geheugensnelheid. Je kan er gerust PC133 in proppen, maar die gaat dan op 100MHz draaien. De FSB(133) en SDRAM(100) lopen a-synchroon. Dit komt omdat Intel ten tijde van de ontwikkeling van deze chipset de PC133 standaard niet ondersteunde (pas met de i815) omdat ze alles op de RAMBUS kaart hadden gezet.

Oh, en wat betreft de FSB gdejong, deze is 64bit, net als de datapaden van en naar het SDRAM.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

He, bij mij geeft Sanrda aan dt ik die gegevens niet kan opvragen omdat dit een gratis versie is :?:?:?:?:?:?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, hier heb ik nou wat aan!

Dat het PC100 moet zijn staat nu wel vast.
Alleen, één ding nog, eigenlijk vier:):

- Hoe weet ik of die 128MB PC100 geheugen dat ik ga kopen 64-bit is of 128-bit??? Die ik er nu in heb zitten is dus 64-bit. Maakt het wat uit als ik er nu 128-bit naast zet (schakelt die dan ook automatisch terug?) of moet ik daar echt speciaal op letten dat het een 64-bit technologie versie is?

- Ik lees steeds over Cas 2 en Cas 3, is dat dan ook voor mij van belang? Moet ik daar ook speciaal op letten (staat het op de chip aangeduid?). Als ik zo op verschillende prijslijsten bij winkels kijk dan staat er alleen bijv. DIMM 64MB SDRAMM PC100 óf PC133, er wordt verder geen onderscheid gemaakt tussen Cas 2 of Cas 3...

- Waarom is iedereen op dit forum zo enthousiast over geheugen met Infineon chips erop...??? Dit wordt toch gemaakt door Siemens? Wat is hier zo bijzonder aan en is het anders dan geheugen chips van andere fabrikanten?

- Ik ga denk ik geheugen bestellen bij Informatique. Voor zover mij bekent leveren zij geheugen van het merk Dane-Elec. Op de Site van Dane-Elec.nl valt te lezen dat al het geheugen van Dane-Elec wordt geleverd in "een schitterende CD-rom verpakkingen met gebruiks vriendelijke Nederlandstalige handleiding". Wordt dit ook bij Informatique gedaan? Ik las dat meerdere mensen hier geheugen hadden van Informatique/Dane-Elec, dus als je hier ervaring mee hebt laat het dan even weten. Of krijg je gewoon een los reepje geheugen in een doosje of zakje zonder niets erbij? Als dit het geval is, dan is het toch OEM ipv. retail???

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

Oh ja, FrankGuthrie, ik heb SiSoft Sandra 2001 standard version gedownload van www.download.com gewoon even zoeken op SiSoft Sandra. Ik kon gewoon informatie opvragen over mobo en geheugen, etc. maar sommige dingen werken niet omdat het een shareware versie is...

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog meer info over bijvoorbeeld het Dane-Elec geheugen die verkocht wordt bij Informatique (en hoe ze het leveren)?

THNX *D

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 02:13
Hetgeen wat jou kennelijk zo verward is dat je P3 inderdaad een 133MHz FSB heeft. Maar dat je geheugen op PC100 staat nu ook vast.

Als ik jou was zou ik gewoon PC133 geheugen nemen. Er zijn geen problemen om dit zowel op PC100 als op PC133 te laten lopen. PC133 is ook niet meer duurder als PC100, dus met PC133 geheugen zit je altijd goed.

Als ik jou was zou ik nog wel even kijken of je bios op CAS-222 CAS-232 of CAS-333 staat ingesteld. Het meeste geheugen draait tegenwoordig wel op CAS-222 ook al heb je CAS-333 gekocht.

Samengevat: Zie het zo. Alle SD-RAM is backwards compatible. Dat houdt is dat PC133 ook als PC100 of PC66 kan functioneren.
PC100 kan zowel PC100 als PC66 hebben.
En PC66 kan alleen op PC66 lopen.

Hetzelfde gaat op voor CAS-222 etc.
CAS-222 geheugen kan zowel op CAS-222 als alle hogere waarden. Let wel CAS-222 (lager is sneller) en PC133 (hoger is sneller).
Dus als in je bios het huidige geheugen op bijvoorbeeld 3-3-3 staat dan zou ik als ik jou was gewoon een PC133 Dimmetje halen, die doet het dan altijd wel.

Wat de verwarring met Sandra betreft, er zit nu CAS-222 PC100 ram in. Waarschijnlijk is dit momenteel overgeklokt naar PC133 CAS-333. Hetgeen meestal wel kan met het betere geheugen en omdat er geen risico's aan verbonden zijn in tegenstelling tot het overklokken van je processor.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

- Ik lees steeds over Cas 2 en Cas 3, is dat dan ook voor mij van belang? Moet ik daar ook speciaal op letten (staat het op de chip aangeduid?). Als ik zo op verschillende prijslijsten bij winkels kijk dan staat er alleen bijv. DIMM 64MB SDRAMM PC100 óf PC133, er wordt verder geen onderscheid gemaakt tussen Cas 2 of Cas 3...

Cas2 is sneller dan cas3. Daarom ook duurder. Bij de meeste winkels wordt het trouwens wel aangegeven en anders gewoon ff vragen.

- Waarom is iedereen op dit forum zo enthousiast over geheugen met Infineon chips erop...??? Dit wordt toch gemaakt door Siemens? Wat is hier zo bijzonder aan en is het anders dan geheugen chips van andere fabrikanten?

Infineon maakt dacht ik haar eigen chips. Is zeker geen slecht merk. Je kan ze makkelijk overklokken is mijn ervaring.

- Ik ga denk ik geheugen bestellen bij Informatique. Voor zover mij bekent leveren zij geheugen van het merk Dane-Elec. Op de Site van Dane-Elec.nl valt te lezen dat al het geheugen van Dane-Elec wordt geleverd in "een schitterende CD-rom verpakkingen met gebruiks vriendelijke Nederlandstalige handleiding". Wordt dit ook bij Informatique gedaan? Ik las dat meerdere mensen hier geheugen hadden van Informatique/Dane-Elec, dus als je hier ervaring mee hebt laat het dan even weten. Of krijg je gewoon een los reepje geheugen in een doosje of zakje zonder niets erbij? Als dit het geval is, dan is het toch OEM ipv. retail???

Nee dat doen ze bij Informatique niet. Ik heb er zelf ook geheugen besteld en ze werden dus niet in de originele verpakking geleverd. Sterker nog, ik heb het verkeerde type en aantal van hun gekregen :(

Bij Bolderhardware worden de Dane-electric modules wel in de originele cd-doosjes geleverd. Heb er vorige week 256 MB besteld :9

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot nu toe...

Ik wou dus 128MB Dane-Elec bij Informatique via hun website bestellen omdat zij het nu aanbieden voor fl. 149,- (super goedkoop volgens mij). Maar het mooie is dat zij maar fl. 9,50 aan rembours en verzendkosten rekenen... (dit is bij sommige winkels nog wel eens anders).

Silvershadow (hierboven) heeft het dus gewoon zo los gekregen zonder niets erbij. Klopt dit? Ze kunnen het zeker zo goedkoop leveren omdat ze gewoon OEM geheugen hebben in plaats van Retail geheugen zoals met een verpakking er omheen???

OEM is toch alleen voor het inbouwen in de computer bij de winkel zelf en niet voor de 'losse verkoop'? Ik had bijvoorbeeld een keer een Creative geluidskaart gekocht (bij een andere winkel) en die zat alleen los in zo'n zilverkleurig statisch zakje en een driver CD-rom waarop met grote letters stond "NIET VOOR LOSSE VERKOOP AAN CONSUMENTEN" o.i.d.

Kijk, niet dat ik zoveel waarde hecht aan een verpakking en een handleiding (je klikt het er toch zo in) maar als het helemaal in een gesealde verpakking zit ofzo dan ben je er toch zeker van dat het niet gebruikt is... En weet je zeker dat je niet een dat er niet mee gerommeld is (zoals bij Silvershadow?).

Ik heb gelezen dat veel mensen Dane-Elec geheugen bij Informatique hebben gehaald dus post hier je ervaringen AUB.

Ook moeten er stickers opzitten op de geheugen chips voor garantie enzo?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 02:13
Er moeten inderdaad stikkers op zitten. Om precies te zijn moet erop staan of het PC66, PC100, PC133, PC150 of PC170 is. Tevens moet erop staan of het CAS-333, CAS-232 of CAS-222 is. Meestal staat ook de toegangssnelheid van de chips erop in nanoseconde. Dit zou bij PC133 rond de 7,5 moeten liggen. Waarschijnlijk 7ns.

Verder heb ik geen ervaring met Dane-Elec behalve dan dat ik van anderen hoor dat het goed geheugen is met een mooie prijs/kwaliteit verhouding. Zelf heb ik op het moment Apacer.

Wat Retail en OEM betreft. OEM is over het algemeen goedkoper en het zijn echt dezelfde modules.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 08:53 schreef III het volgende:

Kijk, niet dat ik zoveel waarde hecht aan een verpakking en een handleiding (je klikt het er toch zo in) maar als het helemaal in een gesealde verpakking zit ofzo dan ben je er toch zeker van dat het niet gebruikt is... En weet je zeker dat je niet een dat er niet mee gerommeld is (zoals bij Silvershadow?).
Ik denk dat je je gewoon iets minder druk moet maken.
Informatique is een erg goede zaak met prima garantie. Niet goed ? Dan gewoon omruilen.
Ik koop er al jaren en nooit problemen gehad.

En ze verkopen je echt geen geheugen dat al gebruikt is..

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk, ze zullen hun naam ook wel niet vergooien maar ik woon een heel eind van hun vandaan en als ik iets bestel vanaf hun Site dan moet ik dat onder rembours betalen en ik wil wel zeker weten dat het goed is en wat ik kan verwachten als ik het doosje open maak want dat terug sturen is ook weer zo'n gedoe terwijl ik net fl. 158,50 heb betaald. Ik bedoel, over het internet iets kopen is op zich prima (en goedkoper) maar het om ruilen is toch weer iets lastiger dan als ik het bij een winkel op de hoek koop...

het enigste wat ik wil weten is hoe Informatique zijn Dane-Elec geheugen levert. In een originele Dane-Elec verpakking met handleiding, etc. of gewoon los in een zakje of doosje?

Verwijderd

III> ik had al gezegd dat ik mijn dane-electric van Informatique gewoon los zonder originele verpakking kreeg. Ik heb het verkeerde reepje gekregen (pc100) en ook nog 1 ipv de 2 die ik betaald had. Nu weigeren ze dit toe te geven :( Ik zal hier maar verder niet op ingaan, want er werd gedreigd met juridische maatregelen als ik negatieve berichten blijf plaatsen.

Bij Bolderhardware kreeg ik mijn reepje in originele case van Dane-electric met alle stickers erop. Mijn tip: let op de stickers! Zonder sticker geen garantie en bovendien staat op de stickers het type vermeld. Draai voor de zekerheid een aantal benchmarks en diagnose software (Sisoft Sandra 2001) om te verifieren dat je inderdaad het type geheugen hebt ontvangen dat je besteld hebt.

edit:

Informatique is naar mijn mening nog steeds een goede zaak. Laat ik dat nogmaals benadrukken. Alleen handelen ze dit ene specifieke geval niet correct af.

Verwijderd

Dane-Elec levert haar geheugen aan grotere leveranciers in grote boxen met allemaal losse reepjes geheugen. Dat is het OEM geheugen van Dane-Elec (originele chips op prints van Dane, uit hun eigen fabriek). Dat wordt o.a. door Informatique en PeeCee geleverd. De bedoelde origineel verpakte geheugenmodules zijn de niet OEM modules. (Brand on Brand = chips en print vandezelfde fabrikant

Verwijderd

Topicstarter
Silvershadow: ik had je reactie gelezen (ook je shop survey trouwens) maar ik wilde horen of nog meer mensen het op deze manier hadden ontvangen (los, zonder verpakking e.d.).

Uit bovenstaand bericht van Jogel blijkt dus dat ze het op de OEM manier leveren. Maar wat ze bij jou hebben geflikt kan dus echt niet. Heb je al contact opgenomen met één of andere geschillen comissie? Want hier moet toch een oplossing voor komen...

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
waarom moeilijk doen en het online bestellen?? Je gaat toch gewoon naar de lokale pc boer en koopt daar wat geheugen.. het merk maakt volgens mij geen donder uit, en voor jou al helemaal niet want je gaat toch niet overklokken (schat ik zo in ;))

maarja je moet het zelf weten.. óf een week wachten en maar hopen dat je het goede geleverd wordt, óf je loopt/fietst/autorijdt naar de lokale pc boer en je hebt binnen een uurtje je geheugen in je pc draaien :)

Verwijderd

III> ja, heb al geprobeerd het onderling op te lossen. Zonder resultaat spijtig genoeg ;( Ben nu bezig een rechtzaak voor te bereiden. Klinkt misschien erg drastisch, maar ik laat me niet naaien. Zelfs al gaat het 'maar' om 355 piek.

Ik zou als ik jou was dus geen OEM geheugen kopen. Bolderhardware kan ik je van harte aanraden. Ga desnoods de modules zelf persoonlijk ophalen, dan kan je gelijk controleren of alles wel klopt. Postorder blijft toch altijd risico met zich meedragen. Ik wens je meer succes dan mij toe.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb vanmiddag dus even Dane-Elec PC100 geheugen gehaald (zat in een doosje/retail) bij een computer winkel in de buurt bij mij, was wel iets duurder dan bij Informatique (fl. 220,- ipv. 158,50) maar dan heb je ook wat. Ik heb trouwens chips erop zitten van Samsung (iemand dit toevallig ook?) lijkt me verder wel goed... Ga idd toch niet overklokken.

Had vannochtend eerst nog even mijn PB computer open gemaakt en daar zat dus Infineon PC100 in.

Na het inklikken van het nieuwe geheugen werdt alles automatisch herkent via SiSoft Sandra:

Afbeeldingslocatie: http://www.casema.net/~bowling/sisoft4.gif

Zoals je ziet is verder alles gelijk.... Alleen staat er nu als fabrikant "Winbond Electronic". Niet wat raar? Klopt dit wel?

Ook krijg ik nu, weet niet of dit door het bijzetten van het extra geheugen komt maar soms bij het opstarten het volgende bericht (als hij nog in DOS stand staat aan het begin van het opstarten, jeweetwel):

[b]Tijdens de initialisatie van Apparaat IOS, Beschermfout van Windows. U dient de computer opnieuw op te starten.[/b]

Wat moet in vredesnaam een IOS zijn? Die computers zijn ook zo lekker duidelijk heh...
Als ik dan opnieuw opstart dan werkt het verder wel in orde en als ik dan in Windows kom en "mijn computer" open dan is alleen mijn A: schijf weg (floppy drive). Alle andere schijven zijn er verder nog, incl. CD-rom speler, etc.

Wat kan dit betekenen, wat is een IOS (een floppydrive ofzo?) en hoe kan ik dit probleem verhelpen... Is de kabel van de Floppydrive soms los geraakt tijdens het bijplaatssen van het geheugen.

Alle reacties stel ik zeer op prijs. Alvast bedankt!

Groeten :)

Verwijderd

Topicstarter
Update: Ik heb daarnet even op internet gekeken en Winbond Electronics schijnt een zelfstandig bedrijf te zijn die ook geheugen maakt. Het lijkt erop dat Samsung niets met Winbond te maken heeft... (Of heeft Samsung weer chips van Winbond gekregen en hun eigen naam erop gedrukt?). Ik begrijp er niet veel meer van.

Ook heb ik daarnet opnieuw mijn computer opgestart en kreeg toen geen foutmeldingen (was een warme reset). Ook mijn floppy drive werdt weer herkent in Windows 98 se. Maar misschien als ik hem nog een aantal keer reboot dat hij dan weer problemen begint te maken dus als iemand weet wat die foutmelding kan betekenen (IOS) dan heb ik daar veel aan.

THNX IN ADVANCE! *D

Verwijderd

Kijk even in je Bios welke op cas latency je geheugen nu staat en welke FSB (133 of 100).
Zet hem anders eens terug op Cas3.

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt misschien gek maar in mijn Bios kan ik helemaal niets bekijken/wijzigen wat geheugen, etc. betreft...

Het is een AMI Bios. Kan alleen wat standaard setting veranderen, meer niet.

Maar heeft iemand nog een idee over dat Dane-Elec geheugen met Samsung chips erop wat SiSoft Sandra aangeeft als "Winbond Electronics" (zie screenshot hierboven).

Ook hou ik nog steeds dat probleem bij het koud opstarten met die foutmelding (Apparaat IOS, zie ook hierboven). Als ik hem dan voor een tweede maal opstart dan boot hij wel gewoon in Windows op, zonder problemen.

Floppy drive wordt overigens gewoon wel weer herkent dus daar zal het wel niet aan liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Krijg nog steeds die foutmelding bij het 'koud' opstarten van mijn Computer/Windows.

Ook wordt mijn A: floppy drive nu weer niet herkent... Iemand nog enig idee wat hier aan de hand kan zijn (software/hardware)?

Na het 'warm' opnieuw opstarten gaat alles wel goed maar floppy drive wordt nog steeds niet herkend in 'mijn computer' van Windows. Hmmm, Weird. :?

Het gaat dus om de volgende foutmelding bij het opstarten van de computer/Windows:

Tijdens de initialisatie van apparaat IOS. Beschermfout van Windows. U dient de computer opnieuw op te starten.

Als ik nou eens wist wat IOS was dan kon ik tenminste een oplossing daarvoor zoeken

Kan het eventueel ook liggen aan het bijgeplaatste geheugen (zie posts hierboven)? Want sinds ik dat bijgeplaatst heb doet hij een beetje vreemd.

Ik vraag het eerst maar hier want ik heb eigenlijk niet zo'n zin om de Packard Bell Helpdesk te bellen á fl. 1,05 per minuut en dan een half uur aan de lijn hangen zonder dat ze je ook maar even te woord staan...

Ook zou ik eigenlijk nog wel willen weten of het normaal is als je (retail) geheugen van Dane-Elec koopt met Samsung chips erop dat SiSoft Sandra geheugen dedecteert van "Winbond Electronics"... zie screenshot hierboven. Heeft Sandra het fout ofzo? Lijkt me sterk...

Verwijderd

Antwoord op je vraag:

http://www.synapseadaptive.com/dolphin/support/ios.htm

De oorzaak ligt niet in je hardware (in dit geval je nieuwe geheugen) maar aan, hoe kon het ook anders, OEM versie van windows. Je hebt een packard bell pc en deze krijg je dus met een geinstalleerde oem versie van windows.

Op bovenstaande site wordt een oplossing gegeven. Ik raad je tevens aan om de laatste service pack voor je windows te downloaden (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Ik weet trouwens niet precies hoe het zit met een update voor die oem windows van packard bell.
Pagina: 1