PC stopt na 5 seconden

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• brain150
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-05 21:06
(repost uit ouder, gesloten topic. @BalusC:Ik heb het PMG-beleid doorgenomen, maar geen oplossing kunnen vinden. als er iets in staat wat mijn probleem verhelpt, zou je me dan kunnen vertellen waar het staat? :)
Mijn probleem is het volgende:
een oudere pc draait bij het aanzetten 5 seconden en gaat dat weer uit. Ik heb een andere processor op het mobo gedaan, andere voeding geprobeerd, andere kast (ivm contact tussen mobo en kast). Deze componenten werken wel in een andere pc. Verder heb ik alle los te halen componten eruit gehaald:insteekkaarten, diskettedrives, harde schijf etc. zonder geheugen geeft de pc speaker 2 piepjes voor ie stopt, als het geheugen eron zit niet meer. ga er dus vanuit dat die piepjes hiervoor een melding zijn. Heb ook de stekker van de cpu koeler losgetrokken van het mobo, ook dit verandert niets.

Mijn vraag is: kan het kortsluiting op het mobo zelf zijn (waar het wel op lijkt) of zijn er nog andere opties? Hoe kan ik dit controleren?

specs:
ASUS A7V333 moederboard
Athlon XP1800+ processor
Q-Tek 300 W voeding

[ Voor 5% gewijzigd door brain150 op 17-06-2006 20:43 . Reden: specs ]

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:43
Kan je niet alleen het mobo vervangen en dan alle onderdelen op het nieuwe mobo zetten om te kijken of het dan wel werkt? Dan weet je iig zeker dat je mobo stuk was

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Zo te zien ligt het wel aan je mobo, maar met zo'n voeding durf ik het niet te zeggen. Heb je het geprobeerd met een A-klasse voeding ?

I got a problem-solver and its name is revolver

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Een computer die na 5 seconden weer uitvalt doet me denken aan een hangende powerknop.. of iets wat daarmee verband houdt.
Je weet dat een pc door de knop 5 seconden vast te houden uitschakeld??

Wat gebeurt er als je het stekkertje voor de powerswitch lostrekt.. en de pc start door even kort kortsluiting te maken tussen de twee polen (waar de switch aan hoort te zitten)?

• brain150
dank voor alle tips tot nu toe!

ik heb het met mijn Thermaltake pure Power geprobeerd: geen nieuw resultaat
Alle componenten (ook processor) in een andere pc getest: geen resultaat
powerknopdraad losgehaald en kortsluiting gemaakt om de pc aan te zetten (hoewel dit probleem ook verholpen zou moeten zijn door een andere kast te gebruiken, maar je weet maar nooit): geen nieuw resultaat.
Heb ook even andere videokaart geprobeerd inmiddels, PCI ipv AGP, maar ook hiermee was niks nieuws te ontdekken. Helaas duurt het te kort om beeld te krijgen en in de BIOS te kijken.

Ik kan moeilijk alle contactpunten gaan meten lijkt me....

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 14:03
En wat als je de videokaart er helemaal uithaald?
Of als je alleen de processor, de cpu-fan, en het geheugen laat zitten?
Dan zou hij namelijk ook gewoon moeten doorstarten met de twee piepjes die laten horen dat alles goed is.
Daarna kan je proberen de harddisk(s) er weer aan te hangen, en dan de videokaart..

Heb je al gekeken of er niet ergens een fan stilstaat? Of dat er toevallig een schroefje achter je moederbord ligt? Dat heb ik ook een keer gehad namelijk...

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Maakt je koelblok wel goed contact met je processor?Kijk of je de cooler niet verkeerd om hebt zitten, er zit een uitsparing in het metaal van de cooler, die komt aan de kant van de verhoging die op de socket zit (beetje warrig uitgelegd, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :) )
Kijk ook of je niet teveel koelpasta gebruikt, teveel werkt juist als warmte isolator.
Als de processor zijn warmte niet kwijt kan treedt de beveiliging in werking en slaat de pc na enkele seconden af.

[ Voor 22% gewijzigd door blobber op 17-06-2006 23:34 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Maakt je koelblok wel goed contact met je processor?Kijk of je de cooler niet verkeerd om hebt zitten, er zit een uitsparing in het metaal van de cooler, die komt aan de kant van de verhoging die op de socket zit (beetje warrig uitgelegd, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :) )
Kijk ook of je niet teveel koelpasta gebruikt, teveel werkt juist als warmte isolator.
Als de processor zijn warmte niet kwijt kan treedt de beveiliging in werking en slaat de pc na enkele seconden af.
Zou me verbazen, in het bios geraakt ie normaal perfect, evengoed zonder koeler.
Volgens mij is of je moederbord, je processor of je geheugen kapot. Als die drie alleen zelfs niets doen. Het is me niet echt duidelijk of je je processor nu op een ander moederbord hebt geprikt en daarmee getest? En je geheugen? Indien die allebei werken op een ander bordje, dan is je moederbord gewoon stuk.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

12v vier pins CPU aansluiting aangesloten op je mobo? Hoe zijn je temperaturen (is je koeler goed bevestigd?)

Verwijderd

Heb je al eens gewoon geprobeerd een CMOS reset te doen? Wil vaak helpen bij dit soort vage problemen. Ik wilde al zeggen dat het aan je voeding lag, maar aangezien je het met een thermaltake hebt geprobeerd, kun je dat uitsluiten. Als CMOS reset niet helpt, is het ws een mobo probleem.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
Geeft je pc 2 korte of 2 lange piepjes?

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 23:56:
[...]

Zou me verbazen, in het bios geraakt ie normaal perfect, evengoed zonder koeler
Ik dacht dat de pc na 5 seconden uitsloeg :?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Ik dacht dat de pc na 5 seconden uitsloeg :?
Zelfs als de processor die 5 seconden volle bak wou rekenen (wat hij volgens mij niet doet bij het booten), dan nog bestaat er absoluut geen kans dat een foute cooleraansluiting het probleem is. Bedenk maar eens: Stel dat hij maximaal 70 graden mag worden, en koud is hij 30 graden. Dan zou hij in 5 seconden 40 graden opwarmen... Zoveel warmte krijg je zelfs met de beste koeler van je leven niet weg.
Edit: Als wat ik nu zeg zever is, weet het dan te zeggen, dan moet ik mijn thermodynamica examen van morgen tot eens terug leren :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2006 16:01 ]

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 16:00:
[...]

Zelfs als de processor die 5 seconden volle bak wou rekenen (wat hij volgens mij niet doet bij het booten), dan nog bestaat er absoluut geen kans dat een foute cooleraansluiting het probleem is. Bedenk maar eens: Stel dat hij maximaal 70 graden mag worden, en koud is hij 30 graden. Dan zou hij in 5 seconden 40 graden opwarmen... Zoveel warmte krijg je zelfs met de beste koeler van je leven niet weg.
Edit: Als wat ik nu zeg zever is, weet het dan te zeggen, dan moet ik mijn thermodynamica examen van morgen tot eens terug leren :P
Op socket A komt er ruimte tussen het koellichaam en de processor als je hem verkeerd om monteert, dan vertellen de wetten van de thermodynamica je dat de processor zeer snel gefrituurd zal zijn.Gelukkig treedt de beveiliging al binnen enkele seconden in zodat hij afslaat :) (Ik spreek uit ervaring, het is me zelf een keer overkomen :) ) Je zult je verbazen hoe snel een athlon xp 80--> graden wordt zonder koelblok :)

[ Voor 17% gewijzigd door blobber op 19-06-2006 00:49 ]

• Dethroned

Dethroned

Liev

blobber schreef op maandag 19 juni 2006 @ 00:35:
[...]

Op socket A komt er ruimte tussen het koellichaam en de processor als je hem verkeerd om monteert, dan vertellen de wetten van de thermodynamica je dat de processor zeer snel gefrituurd zal zijn.Gelukkig treedt de beveiliging al binnen enkele seconden in zodat hij afslaat :) (Ik spreek uit ervaring, het is me zelf een keer overkomen :) ) Je zult je verbazen hoe snel een athlon xp 80--> graden wordt zonder koelblok :)
Als je een cpu in gebruik neemt zonder koelelement oké, dan zit je bij 5 seconden wel aan de 80 graden, maar als jij je koelelement omgekeerd monteerd :') dan koelt hij hooguit wat minder goed.
Maar goed, dan moet je hem wel heel stom monteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Dethroned op 19-06-2006 09:19 ]

• obme_ief
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

ik hoop dat ik hier even op mag inhaken want laat ik nu net een comp hebben gekregen waarvan de hd gecrashed zou zijn hetgeen dus niet het geval is.

ik heb exact hetzelfde probleem als ts, enkelt als ik de proc (socket a ding) er uithaal dan blijft de boel draaien, proc er in en hij slaat na 5 seconden uit/af...

koeler op beide mannieren erop gehad, maakt geen verschil, ook even zonder koeler gekeken of ie heet word en dat doet ie wel, wat mij doet denken dat de proc nog heel is?

mobo is een gigabyte ga-7va en ik lijk 2 toontjes uit de speaker te horen, of iig de aanzet tot toon, tis meer zacht plok, plok :)

het lijkt er idd op dat de proc in zijn beveiliging schiet maar zou ook zomaar kunnen dat het mobo dood is, lastig dat ik geen extra socket a mobo danwel proc heb :(

tijd voor verandering.

• obme_ief

obme_ief

hmmm, misschien bemoedigend nieuws :P

ik had de proc er al een paar keer opnieuw ingezet maar nu de laaste keer de boel goed aangedrukt, vooral ook de koeler en ...

je raad het al, hij doet het weer, vermoed dus toch dat de beveiliging er in schoot!

snap nu ook waarom ze dachten dat de hd gecrashed was want windows boote niet door en de hd gaf op dat moment een raar geluid...

ik weer blij en zij hun gegevens iig nog.

ps: voor die thermodynamicaman...de proc word binnen de seconde al te heet om je vinger aan te houden, dat u het weet ;)

tijd voor verandering.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dit is de Asus C.O.P. (CPU Overheat Protection) die ingrijpt, als idd de koeler niet lekker er op zit. Vraag me niet hoe het werkt, op de een of andere manier detecteert het mobo het iig.

• brain150
obme_ief schreef op maandag 19 juni 2006 @ 20:45:
hmmm, misschien bemoedigend nieuws :P

ik had de proc er al een paar keer opnieuw ingezet maar nu de laaste keer de boel goed aangedrukt, vooral ook de koeler en ...

je raad het al, hij doet het weer, vermoed dus toch dat de beveiliging er in schoot!

snap nu ook waarom ze dachten dat de hd gecrashed was want windows boote niet door en de hd gaf op dat moment een raar geluid...

ik weer blij en zij hun gegevens iig nog.

ps: voor die thermodynamicaman...de proc word binnen de seconde al te heet om je vinger aan te houden, dat u het weet ;)
Ik heb helaas vandaag geen tijd gehad om verder te testen/prutsen (doorhalen wat niet van toepassing is).
ff voor mijn duidelijkheid: heb je het koelblok er strakker opgezet? de mijne kon verschuiven, deed ie altijd al een beetje, maar nooit problemen gehad, maar ik had het metalen stripje waarmee ie aan de socket vastzit al wat verbogen, zodat ie er strakker opzat. misschien moet ik nog beter duwen? Zal mijn vinger eens op de processor houden.

• obme_ief

obme_ief

nou, ik heb opzich nix verbogen ofzo, gewoon proc er weer ingezet, goed aangeduwd, daarna koeler er opnieuw op en ook goed aangeduwd, zou denken dat het niet veel uitmaakt maar tja, hij doet het weer 8)7

en aangezien ik exact hetzelfde probleem had als jij zal je het toch in die hoek moeten zoeken vermoed ik?

suc6 iig!

tijd voor verandering.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Dethroned schreef op maandag 19 juni 2006 @ 09:18:
[...]

Als je een cpu in gebruik neemt zonder koelelement oké, dan zit je bij 5 seconden wel aan de 80 graden, maar als jij je koelelement omgekeerd monteerd :') dan koelt hij hooguit wat minder goed.
Maar goed, dan moet je hem wel heel stom monteren.
Lees mijn vorige post nou ff goed :) Als je een socket-A cooler er verkeerd om opzet, is er geen contact tussen proc en koellichaam waardoor de beveiliging erin schiet :)
Tja stom...ongelukjes gebeuren soms, kan de beste wel eens overkomen ;)

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:32
Theorie klopt wel. Socket A koelers die geen goed contact maken werken heel kort. Socket-A verbrand meestal compleet als er 0 contact is. Theorie dat hij na 5 seconden op 80 graden zit bij geen koelelement klopt niet, gaat veel sneller bij socket a

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Dethroned

Dethroned

Liev

Maar goed, is er nou al een oorzaak gevonden ?

• brain150
Vandaag heb ik de koeler bekeken en hij zat er inderdaad verkeerd om op. Andersom gezet en nu blijft ie draaien! Achteraf is het makkelijk te zien dat er flink wat ruimte zit tussen de (verkeerd gemonteerde) koeler en de processor.

Bedankt allemaal voor de tips!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

You're welcome :)

Pagina: 1