Toon posts:

Grijze puntjes in zoeker Canon EOS 30D

Pagina: 1
Acties:
  • 607 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al reeds drie keer een Canon EOS 30D, welke in de zoeker een heleboel kleine zwartje puntjes vertoonde. Dit is al in meerdere berichten aan de orde geweest las ik. Toen ik de eerste camera met dit mankement kreeg heb ik meteen de Canon gebeld, die mij melde dat dit een fabricagefout was en dat ik hem meteen op moest sturen. De zoeker hoort geheel helder te zijn. Ik heb daarvoor een nieuw exemplaar gehad. Deze had hetzelfde en de daaropvolgende ook.
De winkel waar ik hem had gekocht heeft zelf ook gebeld met de Canon, zij vertelden dat dit probleem sporadisch voorkomt (?).
Vanmiddag was ik in een winkel waar ik naar deze camera vroeg, toen ik door de zoeker keek, had dit exemplaar ook dit probleem. Zij zouden ook meteen met de Canon contact opnemen.

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-01 11:30
Dat is behoorlijk slordig, maar wat is het doel van dit topic. Dat heb je nog niet echt duidelijk gemaakt! :+

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
weetjewat, breng em terug en vraag om een andere camera (dus ander type/merk) want deze is dus gewoon bagger ;)

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Domme opmerking misschien, zit het niet in je lens? Anders hebben ze 'm gewoon niet omgeruild, het is wel erg toevallig dat er drie keer achtereen het zelfde mankement optreedt...

/flauwe modus
Vraag je geld terug en koop een D200 :+
/flauwe modus

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn het niet de focuspunten?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:13

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Magic schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 22:47:
Zijn het niet de focuspunten?
:+ :+ :+

Denk eerder dat hij de spikkeltjes bedoelt die op het matglas zitten. Die zorgen er dacht ik voor dat je beter kunt zien of je goed gefocust hebt.
Als je ze ook wilt zien kun je het beste op iets heel lichts richten, focus helemaal wegdraaien en dan DOF preview doen op F22.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-01 07:55
Als het hele fijne puntjes zijn die scherp ogen dan is de kans groot dat er miniscuul stof (blote oog normaal niet zichtbaar) in de zoeker zit dus achter het matglas. Wanneer de puntjes wazig licht grijs zijn dan zitten ze op het matglas en kan je dat makkelijk met een blaasbalg verwijderen.

Vind zelf een groot nadeel van de Canon dat de zoekers niet geheel stofdicht zijn gemaakt. Wanneer je ze nieuw koopt moeten ze idd geheel stof vrij zijn. Helaas is dit vaak van korte duur na 2 a 3 maandjes zit ie weer helemaal vol. Mijn ervaring is dat Canon ze binnen de garantie periode kosteloos de zoeker voor je schoonmaakt.

Zelf zoeker schoonmaken is mogelijk maar dan moet je wel over een geheel stofvrije ruimte hebben anders wordt het van kwaad tot erger. (geen aanrader dus)

De zoeker van de 20D/30D is niet geheel 100% helder als in super doorzichtig glas. Er zit een heel fijn mat-achtige textuur op. Vergelijkbaar met een fotolijst met matglas afwerking, dit zorgt er idd voor dat je beter handmatig kunt focussen.

[ Voor 14% gewijzigd door heiyu op 17-06-2006 23:09 ]

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 19:26

pvr

Ik heb ook 2 zwarte stippen in mijn zoekerdisplay :(
Camera (Nikon D70S) is vorige week terug gestuurt naar Inca.

Ik heb gisteren de Nikon AFS DX VR 18-200mm lens binnen gekregen via Camera.NU.nl , en nu maar wachten tot mijn D70S snel terug komt....................

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Verwijderd

Zijn het echt kleine stipjes? Kan net zo goed stof op je sensor zijn . . . Maak die ns schoon?

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 09:54:
Zijn het echt kleine stipjes? Kan net zo goed stof op je sensor zijn . . . Maak die ns schoon?
Stof op de sensor zie je niet door de zoeker. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt niet aan mijn lenzen, deze zijn schoon. De winkel waar ik deze camera heb gekocht heeft ook het probleem erkend, anders zouden ze niet driemaal omruilen.

Wanneer je naar bijvoorbeeld een helder blauwe lucht kijkt, wordt deze grijzig door de puntjes. Het heeft niets met vuil te maken. Toen ik met de reparatieafdeling van Canon sprak vertelde zij mij dat dit door een fabricagefout komt en dat deze camera's worden vervangen. Bij F4 is het zelfs al duidelijk zichtbaar.

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 11:38:
Het ligt niet aan mijn lenzen, deze zijn schoon. De winkel waar ik deze camera heb gekocht heeft ook het probleem erkend, anders zouden ze niet driemaal omruilen.

Wanneer je naar bijvoorbeeld een helder blauwe lucht kijkt, wordt deze grijzig door de puntjes. Het heeft niets met vuil te maken. Toen ik met de reparatieafdeling van Canon sprak vertelde zij mij dat dit door een fabricagefout komt en dat deze camera's worden vervangen. Bij F4 is het zelfs al duidelijk zichtbaar.
Als de puntjes veranderen naarmate je de F-stop vergroot/verkleint, dan ligt het toch zowieso na het diafragma = dus in je lens? probeer het eens zonder lens, dan hetzelfde probleem?

mijn T.net systeemspecspagina

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 15:48

salient

Want omdat ik herhaal

Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 11:38:
Wanneer je naar bijvoorbeeld een helder blauwe lucht kijkt, wordt deze grijzig door de puntjes [...] Bij F4 is het zelfs al duidelijk zichtbaar.
Dat snap ik even niet, Bij F4 is het al zichtbaar, bedoel je dan op de foto later die je gemaakt hebt als je die terugkijkt? Dit ligt dan natuurlijk niet aan de zoeker.
Of heb je een 2.8 lens en gebruik je de DOF preview knop bij F4 en zie je het dan opeens duidelijker in je zoeker?

--

• Zoefff
  • Laatst online: 16:41

Zoefff

❤ 

RRX schreef op zondag 18 juni 2006 @ 12:11:
[...]

Als de puntjes veranderen naarmate je de F-stop vergroot/verkleint, dan ligt het toch zowieso na het diafragma = dus in je lens? probeer het eens zonder lens, dan hetzelfde probleem?
Niet helemaal waar. Stof op de sensor zie je op f/22 óók scherper dan op f/1.8, ongeacht welke lens erop zit.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Topicstarter
Zoefff schreef op zondag 18 juni 2006 @ 12:15:
[...]

Niet helemaal waar. Stof op de sensor zie je op f/22 óók scherper dan op f/1.8, ongeacht welke lens erop zit.
Op de foto zie je helemaal niets. Lenzen zijn in perfecte staat, met andere slr geen last.

• Zoefff
  • Laatst online: 16:41

Zoefff

❤ 

Wat ik me ook nog voor kan stellen is troep achter je matglas. Of anders inderdaad een defect aan de camera. Maar voor dat laatste zal je toch echt bij Canon moeten zijn, wij kunnen je er niet veel mee helpen vrees ik :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

suspect schreef op zondag 18 juni 2006 @ 10:43:
[...]

Stof op de sensor zie je niet door de zoeker. ;)
Whoeps, verkeerd gelezen. Zag alleen iets van grijze stipjes, niet goed gelezen. Was nog niet helemaal wakker denk ik |:(

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag contact gehad met de winkel. Ik werd netjes geholpen en krijg mijn geld terug van de camera. Zij zelf hadden geen camera waar dit probleem niet mee is. De verkoper kreeg dit verhaal nu meer te horen en Canon is er mee bezig.

Je kan het het beste zien wanneer je een licht helder oppervlak bekijkt. Je ziet dan door de zoeker een raster met allemaal grijze puntjes. De camera is dan dus niet in orde.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:35
Volgens mij hoort dat raster, en zit dat gewoon in 't matglas.

|>

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Met m'n minolta 5D zie ik ze soms ook een klein beetje. In de onscherpe en fel verlichte delen kan je het dan zien. Ik zie het eigenlijk alleen als ik er op let en een gebied met absurde onscherpte in de zoeker zie. Maar het is bijvoorbeeld niet zo de de hele lucht er grijs van wordt. Ik zie alleen van "joh het lijkt wel of er een heel fijn soort raster op het matglas zit".

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 20:33

Spotter

Lichtnicht

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 18:45:
Vandaag contact gehad met de winkel. Ik werd netjes geholpen en krijg mijn geld terug van de camera. Zij zelf hadden geen camera waar dit probleem niet mee is. De verkoper kreeg dit verhaal nu meer te horen en Canon is er mee bezig.

Je kan het het beste zien wanneer je een licht helder oppervlak bekijkt. Je ziet dan door de zoeker een raster met allemaal grijze puntjes. De camera is dan dus niet in orde.
mij is verteld dat dit hoorde...... iets met beter handmatig kunnen focussen. Binnekort Canon maar eens bellen dan.

Verwijderd

Topicstarter
Spotter schreef op maandag 19 juni 2006 @ 19:55:
[...]

mij is verteld dat dit hoorde...... iets met beter handmatig kunnen focussen. Binnekort Canon maar eens bellen dan.
De zoeker hoort geheel helder te zijn, zoals dat bij iedere SLR is. Het is namelijk duidelijk zichtbaar. Ik vind het al irritant als er stofjes inzitten, dit stoort mij echt. Wanneer het nog kan zou ik hem snel terugbrengen. Dit adviseerde het Canon Repair Center mij ook, het is een fabricagefout.

Verwijderd

Zitten de puntjes niet op je spiegel?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Klinkt als hetzelfde probleem als op DPR hier:
When I look through the viewfinder on my 30D, the viewfinder screen (I hope you know what I mean) looks much rougher than on my 300D. Everything I see through the viewfinder has a textured "rough" background to it, which is the viewfinder screen in the camera I presume. Think of an image being projected onto a textured, rather than a flat wall - that sort of thing basically.
Persoon eronder zegt dat het normaal is, maar zo erg dat je het beeld niet meer goed kan zien lijkt me erg stug :)

Rare zaak, aangezien dit supersnel naar voren komt bij de quality control op de productielijn van de 30D-cams.

LinkedIn
Instagram

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Zoefff schreef op zondag 18 juni 2006 @ 12:15:
[...]

Dat ligt dan inderdaad meer aan het feit dat je bij dezelfde lichtomstandigheden veel langer moet belichten op f/22 dan op f/1.8 waardoor dus ook het stof langer wordt belicht in plaats van een korte geconcentreerde hoeveelheid licht. Wat mijn stelling er dus ook weer onderuit haalt :+

mijn T.net systeemspecspagina

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

RRX schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 17:45:
[...]

Dat ligt dan inderdaad meer aan het feit dat je bij dezelfde lichtomstandigheden veel langer moet belichten op f/22 dan op f/1.8 waardoor dus ook het stof langer wordt belicht in plaats van een korte geconcentreerde hoeveelheid licht. Wat mijn stelling er dus ook weer onderuit haalt :+
Heeft er niks mee te maken, door de F22 valt het licht loodrecht op de sensor en kan dus niet om het stof heen, bij f 1.4 valt er heel veel licht uit verschillende hoeken waardoor je het stofje bijna niet meer ziet.
Pagina: 1