Toon posts:

S-ATA HD wordt niet gedecteerd door BIOs en windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist voor een familielid een nieuwe pc in elkaar geknutseld, met een S-ATA HD erin (WD Caviar 120 GB), de BIOS en de windows installatie CD wilden deze niet detecteren, vervolgens heb ik toen de BIOS van het moederbord (ASUS A8V) geupdate naar de laatste niet-beta, oftewel versie 0219, dit overigens zonder resultaat. Om tog een beetje verder te komen heb ik een IDE HD aangesloten die ik toevallig nog had liggen, netjes windows geinstalleerd enzo, en vervolgens de VIA RAID Tool van de driver cd van het moederbord gerund. De RAID Tool kan de HD dus wel detecteren, en geeft netjes de juiste informatie weer en dat de HD goed werkt. Ook tijdens het opstarten zie ik voordat windows er is nog staan Serial CH0:WDC1200JS (DE HD in kwestie) en kan ik op tab duwen, waarna ik in de RAID configuratie kom en ook daar word de HD netjes weergegeven.

Probleem in het kort: BIOS en windows kunnen de HD niet zien, de RAID Tool wel

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 13:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je hem tijdens het opstarten ziet, lijkt het me dat je (RAID) BIOS hem dus wel ziet. Lijkt me dus gewoon een kwestie van het gebruiken van de benodigde diskette met SATA drivers tijdens de Windows Setup (Op F6 drukken op het juiste moment, wordt aangegeven in de onderste balk in dat blauwe scherm.). Aangezien je het gebruik daarvan nergens vermeld.

Kan me ook niet voorstellen dat daar niks over te vinden is in de manual van het moederbord, de schijf en op het internet eigenlijk :?

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 17-06-2006 19:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 12:36
Als je windows installeert, gebruik je dan wel een diskette met de RAID-drivers? Anders kan het inderdaad kloppen dat je windows niet kunt installeren. Als er geen diskette bij het moederbord zit moet je even met behulp van je driver cd op een andere pc een floppy met drivers maken. Als je dan begint met de installatie moet je op F6 drukken en de rest wijst zich vanzelf.

Edit: Hmm te laat 8)7 :P

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Inspire op 17-06-2006 19:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
na dit gelezen te hebben heb ik inmiddels onder windows de VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20D WHQL van de ASUS site geinstalleerd, ik heb ook even de hardwarelijst in het configuratiescherm gecheckt, en daar staat onder RAID controllers de VIA Serial ATA RAID Controller, de HD is echter nog steeds niet te vinden

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 19:15: Ook tijdens het opstarten zie ik voordat windows er is nog staan Serial CH0:WDC1200JS (DE HD in kwestie) en kan ik op tab duwen, waarna ik in de RAID configuratie kom en ook daar word de HD netjes weergegeven.

Probleem in het kort: BIOS en windows kunnen de HD niet zien, de RAID Tool wel
bij opstarten ga je met tab in de raid configuratie
je moet in de raid configuratie hem gewoon array aan maken raid 0 met alleen 1 schijf
dan werkt het vlgs mij

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Topicstarter
ik kan geen arrays aanmaken, waarschijnlijk omdat er maar 1 schijf is

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
raid array kun je ook met maar 1 schijf aanmaken....
heb ik al vaker gedaan met gigabyte vrxp en dxr+

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Topicstarter
zowel in de raid tool onder windows als in de raid bios zijn de knoppen om arrays aan te maken uitgeschakeld

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-02 21:23

jotheman

Was like that when I got here!

wooley schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 20:11:
raid array kun je ook met maar 1 schijf aanmaken....
heb ik al vaker gedaan met gigabyte vrxp en dxr+
Wat hij zegt. Je moet een array met 1 schijf aanmaken. Dat *moet* anders zul je 'm idd niet kunnen benaderen. Moet in de BIOS na de POST. 't Is een raid0 van 1 schijf die ie aanmaakt als 't goed is waardoor windows 'm gewoon ziet als 1 schijf.
Dit probleem heeft (zoals Wooley ook al aangaf) niets met drivers te maken verder.
Even zoeken naar die knoppen voor 't aanmaken van je array (dubbelcheck anders evt. je boekje nog ff). Succes!

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
die knoppen zijn er dus wel, maar die zijn gewoon greyed out, enige knopt die iets nuttigs doet in de raid bios is de escape knop, en dan ja/nee

EDIT: draadje kan dicht, probleem opgelost

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2006 22:49 ]

Verwijderd

uhm, raid uitzetten in Bios?
Enne, jij hebt een SATA2 hardeschijf. De SATA controller VT8237 heeft moeite met SATA2 schijven (VT8237 = SATA1). Dus zorg dat de harde schijf op SATA1 speed draait (jumpertje goed zetten).
En dan F6 drukken tijdens windows installatie en de drivers via een diskette installeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 20:42:
die knoppen zijn er dus wel, maar die zijn gewoon greyed out, enige knopt die iets nuttigs doet in de raid bios is de escape knop, en dan ja/nee

EDIT: draadje kan dicht, probleem opgelost
Misschien is het wel zo netjes om dan je oplossing neer te zetten. Overigens: De stappen die je moet nemen staan gewoon in de handleiding. Misschien kun je de volgende keer die even lezen voordat je hier gaat posten.
Pagina: 1