Energieverbruik Beamer vs Engergieverbruik LCD

Pagina: 1
Acties:
  • 8.877 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138965

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na een lange tijd gezocht te hebben op internet. (Sites van fabrikanten, Google en GOT) heb ik nog niks duidelijks gevonden over energieverbruik van LCD-televisies en Beamer ten opzichte van elkaar.

Is een beamer veel milieuonbewuster? En is er een site die dit makkelijk weergeeft? (Kieskeurig geeft slechts verbruik bij Beamers en niet bij televisies)

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties,

Groeten,

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:07
Ligt volgens mij maar net aan de gebruikte lamp (En dus de lichtopbrengst)

Een Christie Roadie 25k projector gebruikt ff iets meer dan een 1000-lumen ding op ecomodus. (Even overdreven genomen, de Christie trekt 12.5A per fase, 3-fasen 380V, iets van 14kW, terwijl een simpel beamertje <200W trekt)

Kortom: weinig van te zeggen zonder modellen.

Je kan t zelf bekijken door een paar modellen naast elkaar te zetten.

Ik denk zelf dat een beamer goedkoper is. (Even van mn eigen situatie uitgaand). Beamer trekt iets meer als m'n 70cm tv. (160watt, beamer 210 geloof ik). Daartegenover staat dat je met een beamer je lampen niet onnodig laat branden, anders zie je t amper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

Wat DJ Smiley zegt is inderdaad juist. Een beamer zal je niet zomaar aanzetten, een TV wel. In de veronderstelling dat je een normale huis tuin en keuken beamer wil vergelijken met een normale LCD tv (dus geen échte cinema projector of een 3m diameter LCD :p) zal het verbruik van de beamer wat meer zijn, maar omdat je hem niet aanzet als achtergrond beeld zal het energieverbruik minder zijn. De aankoopprijs en verbruikprijs (de lampen van een beamer zijn nogal duur) zullen een beamer wel duurder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

ALs je vanuit gaat dat ze beide evenveel / lang aanstaat dan is een LCD scherm zuiniger, daardoor kan je hem zelf eventeel aanzetten voor als achtergrond terwijl je dat bij een beamer echt niet moet doen. Als je het geld heb dan zal ik persoonlijk voor een LCD scherm gaan tenzij je ze groot mogelijk beeld wilt hebben.