SpeedTouch 716i V5 WL: USB drivers?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.628 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
Ik heb gezien dat er op mijn onlangs aangeschafte SpeedTouch 716i V5 WL een USB aansluiting zit en Tweaker als je bent wil je dat wel eens uitproberen. :P

Ik heb de modem via de website van Planet Internet alwaar ik klant ben de modem besteld als retailpakket (dus met splitter, SpeedTouch 121g USB adapter, aansluitmateriaal, etc. er bij). Echter er zit in de doos van de SpeedTouch 716i geen originele handleiding en originele cd-rom bijgesloten, slechts alleen de handleiding van KPN en de installatie cd-rom van KPN. Dit is leuk en aardig, maar volgens de originele PDF-handleiding staat de USB-driver op de cd-rom.

Ik bellen naar KPN, omdat daar naar wordt verwezen in de bijgesloten folders. Daar was een wachtrij, dus heb ik maar opgehangen. Daarna naar Planet. De betreffende mevrouw had volgens mij aanvankelijk niet helemaal in de gaten wat ik bedoelde en volgens mij vermoedde ze dat ik een USB-modem had terwijl het eigenlijk een bedraad/draadloos modem is met de mogelijkheid het ook via USB aan te sluiten.
Ze gaf aan dat de originele handleiding en originele cd-rom dan waarschijnlijk niet standaard in het pakket hoort, maar het kon ook niet nagezonden worden.

Ik verder zoeken....
• SpeedTouch site: please refer to your ISP
• Google: allemaal niet relevante zoekresultaten (veelal verwijzend naar typische USB-modems of USB draadloze adapters)
• GoT: zie Google

Met andere woorden: wie heeft enig idee hoe ik alsnog aan de betreffende driver kan komen zodat ik kan experimenteren met de modem aangesloten via USB? :)

Ik gebruik overigens firmware versie 5.3.2.6.0 mocht dat van belang zijn.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Mischien begrijp ik jouw verkeert, maar bedoel je niet:
http://www.speedtouch.nl/drivers.html#121g

En bij de 716 staat een programa voor de 716 zelf en de 121:
http://www.speedtouch.nl/...585_R5x_install_nl_v8.exe

• Joen
De eerstgenoemde is voor de SpeedTouch 121g, een losse USB adapter.

De 2e is slechts om je SpeedTouch 716 te configureren. Ook al zou die de USB driver bevatten, dan installeer ik die liever niet, maar heb ik liever de losse driver.
De installatie en configuratie van mijn modem gata namelijk met de KPN cd-rom.

Edit 19.47:
Toch maar even aan het klooien geweest.
Dat bestand viel uit te pakken met WinRar en de drivers leken dan in de map RNDIS te staan. Hiermee kon ik hem wel installeren.
Het heeft heel even gewerkt, maar daarna had ik alleen maar vastlopers op mijn laptop en kan ik de drivers ook niet verwijderen.
Ik ga het nog even proberen op een PC.

Edit 20.04:
En op een PC loopt het tijdens het installeren al vast en na opnieuw starten radicaal vast (geen startbalk en kon ook niet bij taakbeheer komen). Toen ik De SpeedTouch 716i lostrok van de USB aansluiting op mijn PC wilde mijn PC pas weer normaal functioneren.

Kortom: de SpeedTouch 716i via USb in ieder geval niet met bovenstaande drivers gebruiken! B)

[ Voor 59% gewijzigd door Joen op 17-06-2006 20:04 ]

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12 23:22

• Joen
Die had ik al gevonden:
(...)
Dit is leuk en aardig, maar volgens de originele PDF-handleiding staat de USB-driver op de cd-rom.
(...)

Verwijderd

Zelfs op de internationale sites van Speedtouch kom je de USB drivers niet tegen.
Zou dat een reden hebben :P

Heb ook even de datasheet van de 716 opgezocht, daar zie je wel de USB connector zitten maar wordt er met geen woord over gerept waar hij voor dient. 8)7

/offtopic
Maar sowieso , waarom zou je in vredesnaam de USB aansluiting van een router willen gebruiken. Als het al loopt, is het op USB 1.1 meestal. Had bij mijn E-tech ADWL01 ook een usb aansluiting, deze wou wel werken, maar voor een werkende internet moest ik de router op bridged zetten... redelijk kansloos dus }:O .

Succes in ieder geval.

/edit
Ook op DriverGuide is de USB driver onvindbaar... jammer.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 08:59 ]

• Joen
Omdat Younesse88 mij vroeg of ik de gedownloade drivers nog had zodat hij het kon uitproberen en de link naar de drivers in dit topic niet meer werkt ben ik nogmaals op zoek gegaan naar de drivers voor de USB aansluiting van de ST716.

Ik heb ze uiteindelijk gevonden op de Britse site van Thomson:
http://www.speedtouch.co....nt3.asp?c=7&ProductID=517

Het lijkt op die pagina er op dat het bedoeld is voor de ST716, maar met mijn ST716i werkt het ook.
Ook lijkt het er op dat bepaalde firmwares nodig zijn, maar met de firmware 5.3.2.6.0 op mijn ST716i werkt het ook gewoon prima. Ik heb tot nu toe althans nog geen vastlopers gehad. Ze werken nu gewoon goed, ook na reboot van mijn laptop. 8)

De USb-aansluiting wordt gezien als losse netwerkkaart die met de rest van de interne hardeware van de ST716i een netwerkverbinding maakt. Je maakt dus praktisch gezien net zo een netwerkverbinding als je bij een USB-to-Ethernet-adapter ook zou hebben.

Edit:
Let er trouwens op dat de USB-aansluitinf van de ST716 USB 1.1 is en dat je dus nooit sneller dan 12Mbps snelheid zal halen.

En wat de voordelen van de USB aansluiting zijn? Als je zoals ik wel eens een PC ter reparatie hebt die internet nodig heeft, maar geen netwerkkaart aanwezig en wel USB, dan kun je alsnog met die PC op internet komen. Scheelt weer de aanschaf van een USB-to-ethernet adapter. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Joen op 14-02-2007 20:06 ]

Pagina: 1