Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Temperatuur sensor auto

Pagina: 1
Acties:

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:29
Hellow,

Sinds aantal maanden heb ik een 2de hands wagen gekocht, met binnenin een boordcomputer, probleem is nu echter dat mijn temperatuur niet klopt.

Als ik auto start, Begint van -45° en stopt ergens aan -4°

soms komt hij op 25°, maar nooit klopt het.

Ik heb de weerstand uit mijn rechterspiegel gehaald, maar probleem is dat er niet veel uit te meten valt, momenteel is het hier rond de 25° en sensor geeft 50k ohm aan en blijft stijgen zelfs 10min later, als ik mijn hand ofzo ertegen houdt, gebeurd er nagenoeg niet veel.
Wat ik natuurlijk zou kunnen doen is enkele weerstanden kopen in de winkel, en zo minimaal en maximale waarden proberen uit te meten maar lijkt mij wat ondoenlijk, ook kwa serienummers ofzo staat er niet bepaald veel op de sensor:

foto: http://upload.fuifen.be/img/7109_1150554767.jpg

edit:

Heb paar weerstanden genomen van:

1000 Ohm en temperatuur gaf 23° aan
2000 ohm teperatuur was 8°
.

als ik terug meet op de sensor, (dus NTC als ik mij niet vergis) blijft die paar minuten stijgen, en stopt ergens aan in de 40K

Hopelijk kunnen jullie mij helpen
dank
mvg

[ Voor 16% gewijzigd door beOnt op 17-06-2006 17:38 ]

• JanPaul123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07-2022
Misschien een potentiometer kopen van 50k en die aansluiten op de auto en dan kijken wat voor waarde wordt aangegeven op de boordcomputer en hoe die verandert wanneer je de waarde van de van de potentiometer varieert. Hier een grafiekje bij tekenen en dan een temperatuur sensor kopen die hier het beste op aansluit?

Verwijderd

dat temperatuursverschil als je je hand ertegenhoud zal idd niet veel verschil maken nee.. zeker niet als je met een multimeter gaat meten :)

Lijkt me een geval van slecht contact, maar waar he.. kan zowel in de sensor zitten als ergens tss boordcomputer en sensor, aangezien je zegt dat ie soms wel 25° aangeeft.. Gezien het feit er maar twee kabels uitkomen doe je dus een weerstandsmeting, je hebt maar 1 connector nodig waarvan de pennen wat gecorrodeerd zijn om een weerstand van paar K te hebben, dus jah..

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:29
Had wel een potentiometer liggen, maar waardeverschil is ietsje te klein

Heb paar weerstanden genomen van:

1000 Ohm en temperatuur gaf 23° aan
2000 ohm teperatuur was 8°
.

als ik terug meet op de sensor, (dus NTC als ik mij niet vergis) blijft die paar minuten stijgen, en stopt ergens aan in de 40K

Is dit een soort standaard? en ergens in de winkel verkrijgbaar? (moet niet in zelfde grootte zijn)

[ Voor 15% gewijzigd door beOnt op 17-06-2006 17:31 ]

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-11 11:38
Kan je niet een sensor bij een dealer of een garage halen?

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook de fabrikant van je wagen mailen en vragen wat voor type erin zit.
Op basis van jouw gegevens kan ik alleszinds al afleiden dat het een NTC type weestand moet zijn, want als de temperatuur daald stijgt de weerstand.
Pagina: 1