Geen internet, wel pingen

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
Hallo,
ik probeer iemand te helpen die een raar probleem heeft op zijn pc.
Hij heeft een pc die met een usb adsl-modem verbonden is met het internet. Deze pc shared de verbinding met een andere pc's in het netwerk.
Nu is er een raar probleem: sinds kort kunnen de pc's het internet niet meer op. eerst kon de hoofdcomputer (waar het verkeer binnenkomt, voor het gemak vanaf nu pc1 genoemd) niet meer het internet op. de pc (pc2) die de internetverbinding "ontving" kon nog wel het internet op (er is maar 1 vaste, de andere is een barbone en een laptop die maar af en toe aanwezig zijn). Een dag later kon ook deze pc het inernet niet meer op.
So far so good, maar wat ik persoonlijk het raarst vind is het volgende: vlak nadat pc2 geen internet meer had ontdekte ik samen met hen dat het op pc2 nog wel kon door de ip adressen direct in te voeren. ook www.tiscali.nl (zijn provider) was geen probleem in firefox, maar wel in IE. Weer een dag later was die mogelijkheid echter ook weg (het was geen cache, ctrl+f5 werkte gewoon).
Allebei de PC's kunnen nog gewoon pingen naar sites, waarbij ook het domein correct wordt omgezet in een IP en er geen packet loss of lange latencies zijn (30ms naar www.google.nl is normaal toch)
Ook MSN, e-mail oid werkte niet. Alles is voornamelijk geprobeerd in Firefox, maar er is ook gekeken in IE of het werkt (ik weet niet meer of het direct-ip-adressen invoeren werkte in IE, www.tiscali.nl kon echter in IE niet benaderd worden)
Een mischien belangrijk feit is dat 1 dag van tevoren van dit alles norton internet security van de pc af is gegooid en panda (+firewall) er is op gezet. Deze is inmiddels gedeïnstalleerd maar het mocht niet baten.
Ik heb ook Winsockxpfix geprobeerd, maar het enige wat daarmee is bereikt is een klagende google desktop.
Ik heb echt geen ideeën meer, mischien weet een van jullie iets?

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-04 12:06
ik heb zelf een paar maanden geklooit met een usb modem om dan via een vaste pc verder naar andere pc's te verdelen en ik kan je vertellen, het is dikke miserie! Soms werkte het wel maar af en toe kon ik wel tegen de muren oplopen van frustratie!

Er is maar 1 goede en juiste oplossing: een simpele router (en die hoeft echt niet zo duur te zijn)
Die router zorgt voor een permanente internetverbinding, geen enkele pc moet continu aan staan en de router is vaak ook een wireless accespoint en das dan weer handig voor die laptop of verder in de toekomst.

Windows is gewoon niet even superbetrouwbaar als een router om het internet te verdelen.

1 goede raad: investeer € 20 - € 30 in een router en vergeet dat ding dan gewoon, het doet zijn werk en jij bent uit de miserie...

• dtech
ja, dat heb ik hen ook al voorgesteld, het enige is dat het het altijd (2-3 jr) gewoon heeft gedaan en ze het graag zo terug zouden willen hebben, router is laatste optie

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Begin eens met ipconfig /all te posten van de PC die het internet deelt en van de clients. Hoe wordt het internet gedeeld? Met ICS of wordt er gebruik gemaakt van een proxy server?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dtech
Ik zal de ipconfig posten zodra ik het binnen heb gekregen, het internet wordt (uit mijn hoofd) gedeeld doordat er in de geavanceerde eigenschappen een vinkje staat voor "andere computers mogen via deze verbinding verbinding maken met het internet"

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

ik zit eigelijk te denken aan een of ander virus / firewall.

Mogelijk ff een system scan laten doen.

Het blijkt nml niet echt uit je verhaal dat er iets geweizigd is. Sterker nog, tiscali.nl werkt op dag 1 nog wel, volgende dag niet meer... doet me echt aan spyware/virus denken.

[ Voor 47% gewijzigd door Four op 18-06-2006 09:46 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• dtech
spywarescan is gedaan (met 3 scanners), virusscan niet, omdat panda er dus is afgehaald omdat het mogelijk was dat daar het probleem lag, hij gaat hem er weer op zetten en scannen.
Overigs wil ik nog iets melden: 1 dag in mijn berichtje staat redelijk gelijk aan 1 of 2 reboots, vooral bij die ene reboot is dat mischien iets logischer

• dtech
panda virus + firewall is er op teruggezet, scannen is al een paar uur bezig maar hij heeft nog niks gevonden.
Hier is de ipconfig configuratie

Hoofdcomputer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Windows IP-configuratie
        Host-naam  . . . . . . . . . . . .: COMPUTERA
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: 
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN + WLAN:
        Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: 
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          VIA Compatable Fast Ethernet Adapter
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0C-6E-3F-35-A2
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.101
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.100
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
        NetBIOS over TCPIP. . . . . . . . : uitgeschakeld
        Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 19 juni 2006 13:49:01
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : woensdag 21 juni 2006 13:49:01

Ethernet-adapter LAN2:
        Status van medium . . . . . . . . : medium ontkoppeld
          Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC #2
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-80-48-1E-29-3F

Computer die via hoofdcomputer aan het internet hangt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Windows IP-configuratie
        Host-naam  . . . . . . . . . . . .: computerb
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: 
        Knooppunttype . . . . . . . . . . : gemengd
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding 3:
        Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: 
          Marvell Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter, Copper RJ-45
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0E-A6-15-B5-D3
        DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.102
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.101
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 195.241.77.53
                                            195.241.77.54
Ethernet-adapter Netwerk:
        Status van medium . . . . . . . . : medium ontkoppeld
          NVIDIA nForce MCP Networking Controller
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-04-4B-80-80-03

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-04 21:07
EDIT:
pc1 heeft als ip 192.168.1.101 en heeft als gateway 192.168.1.100 => hoezo??

ik kan je verhaal niet echt goed volgen, je zegt dat er geen router staat ingesteld, maar de settings van pc1 lijken mij te komen van een dhcp-server. Als de modem rechtstreeks op deze pc hangt, dan zijn je dns'en verkeerd (die staan namelijk lokaal)

[ Voor 186% gewijzigd door cman op 19-06-2006 16:39 ]

BOE

• dtech
de modem is aangesloten op pc1, het is geen modem/router maar een usb-modem. Er zit een router op het netwerk met DHCP maar deze is niet aangesloten op het internet, waarschijnlijk komen daar de instellingen vandaan, over dit kan ik pas in het weekend duidelijkheid geven omdat ik er dan pas heen kan. De DNS serveradressen komen overeen met die van Tiscali en zijn niet lokaal. (lokaal is dacht ik alles wat begint met 10, 127, 69 en 192)

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:39
Je hebt op je primaire machine een private ipadres gekregen, en omdat je niet achter een NAT device/router zit dat ipadressen uitdeelt denk ik niet dat dat gaat werken...je krijgt een ipadres van

DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100

Wat is dit voor machine, ...zet deze uit, en laat dhcp server van je provider hier ipadres voor uitdelen. automatisch ipadres krijgen door dhcp op tweede machine moet ook aan (als je ICS activeert gaat 'host' (computer A) dhcp adressen uitdelen namelijk)

edit: 192.168 range is trouwens lokaal
edit2: wat doe je met die router op je netwerk?

[ Voor 12% gewijzigd door Donaldinho op 19-06-2006 20:22 ]

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

• dtech
okee, ik ga het zo snel mogelijk proberen, maar wat is ICS en hoe activeer ik het?
De router is een wireless lan ding, ik weet niet of ie op router of op accespoint is ingesteld, maar ik geloof op router. Hij is er dus om de barbone en laptop wireless toegang te geven

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

SnakeMind

Silence...

Wat inderdaad erg vreemd is, is dat de hoofdcomputer, met de modem dus, lijkt ingesteld alsof deze aan een router hangt, en dat PC 2 "externe" gegevens heeft. Dit laatste kan verklaren waarom deze pc nog wel internet had toen deze op A al was uitgevallen. Welke machine is dus die .100 ?
ICS staat overigens gewoon voor Internet Connection Sharing.
Voor de rest dus precies wat Donaldinho zegt...

Still Cripple as Hell

Verwijderd

Ik wil geen wijsneus zijn, maar er staan wel erg veel wazige cq verkeerde opmerkingen in deze replies. ICS staat aan op PC 1. (ander pc's mogen via deze PC verbinding met het Internet maken) . De DHCP van de client staat uit, dat kan nooit goed gaan, want de hoofdcomputer zorgt voor een soort DHCP server.
Verder:
Internet-verbinding delen - overzichtMet Internet-verbinding delen kunt u computers op uw particuliere of kleine zakelijke netwerken aansluiten op het Internet via één enkele verbinding. Stel dat u één computer hebt waarmee u, via een inbelverbinding, een verbinding met het Internet maakt. Als Internet-verbinding delen is ingeschakeld op deze computer, de zogenaamde ICS-host, worden andere computers op het netwerk aangesloten op het Internet via deze inbelverbinding.

Wanneer u een particulier of klein zakelijk netwerk opzet, wordt u geadviseerd de wizard Netwerk instellen in Windows XP Professional te gebruiken om Internet-verbinding delen in te schakelen. De wizard Netwerk instellen geeft automatisch alle netwerkinstellingen die u nodig hebt om een Internet-verbinding te delen met alle computers in het netwerk.

Als Internet-verbinding delen is ingeschakeld en u hebt gecontroleerd of alle computers met elkaar kunnen communiceren en toegang hebben tot het Internet, kunt u programma's zoals Internet Explorer en Outlook Express gebruiken alsof deze rechtstreeks in verbinding staan met de Internet-provider. Als er een aanvraag wordt gedaan om gegevens van het Internet, maakt de ICS-hostcomputer verbinding met de Internet-provider en maakt de verbinding zodat andere computers het opgegeven webadres kunnen bereiken of e-mailberichten kunnen downloaden. U kunt de netwerk- en Internet-verbinding controleren door te bekijken of u bestanden kunt delen met andere computers en of elke computer een webadres kan bereiken.

Internet-verbinding delen is bedoeld voor gebruik in een netwerk waarop de ICS-hostcomputer de netwerkcommunicatie verzorgt tussen computers en het Internet. Er kan vanuit worden gegaan dat in een particulier of klein zakelijk netwerk de ICS-hostcomputer de enige computer is met een Internet-verbinding. Andere computers in het netwerk kunnen weliswaar nog altijd via een modem toegang krijgen tot het Internet, maar de primaire verbinding loopt via de ICS-hostcomputer.

Mogelijk moet u de computer met Internet-verbinding delen configureren zodat deze naar behoren werkt via het Internet. Tevens moeten services die u biedt, worden geconfigureerd zodat Internet-gebruikers toegang kunnen krijgen tot deze services. Als bijvoorbeeld een webserver is opgenomen in uw particuliere of kleine zakelijke netwerk en u wilt Internet-gebruikers in staat stellen verbinding te maken met deze server, moet u de service Webserver configureren op de ICS-hostcomputer. Zie Servicedefinities - overzicht voor meer informatie.

U moet ICS inschakelen op de openbare verbinding van het particuliere of kleine zakelijke netwerk. Als er meer dan één netwerkadapter op de computer is geïnstalleerd, moet u de LAN-verbinding kiezen die in verbinding staat met de rest van de computers op het particuliere of kleine zakelijke netwerk. Dit wordt ook wel aangeduid als de particuliere netwerkverbinding. Als er twee of meer LAN-verbindingen zijn, moet u bij het inschakelen van ICS een van de volgende handelingen uitvoeren:

Selecteer één verbinding die in verbinding staat met de overige computers op het netwerk. Zie Particuliere en openbare netwerkverbindingen voor informatie over het kiezen van de particuliere verbinding.
Als u twee of meer LAN-verbindingen hebt en deze staan allemaal in verbinding met de overige computers op het netwerk, dan moet u de LAN-verbindingen overbruggen voordat u de verbinding met het particuliere of kleine zakelijke netwerk kunt selecteren. Als u een netwerkbrug maakt tussen alle LAN-verbindingen met uw netwerk, wordt de brug automatisch geselecteerd wanneer u ICS inschakelt. Als u een netwerkbrug maakt waarin niet alle LAN-verbindingen met uw netwerk zijn opgeslagen, kunt u de brug toch nog selecteren als uw particuliere netwerk. Zie Internet-verbinding delen inschakelen op een netwerkverbinding voor informatie over het inschakelen van ICS. Zie Verbindingsbrug maken voor meer informatie over het maken van verbindingsbruggen.
Zie Instellingen voor Internet-verbinding delen voor meer informatie over de protocollen, services, interfaces en routes die zijn geconfigureerd door het inschakelen van de functie Internet-verbinding delen.

Belangrijk

Gebruik deze functie niet in een bestaand netwerk met domeincontrollers voor Windows 2000 Server, DNS-servers, gateways, DHCP-servers of systemen die zijn geconfigureerd voor statische IP.
De ICS-hostcomputer heeft twee netwerkverbindingen nodig. De LAN-verbinding, die automatisch tot stand wordt gebracht als u een netwerkadapter installeert, maakt verbinding met de computers op het particuliere of kleine zakelijke netwerk. De andere verbinding, via een 56k modem, ISDN-, DSL- of kabelmodem, verbindt het particuliere of kleine zakelijke netwerk met het Internet. Zorg ervoor dat ICS is ingeschakeld voor de verbinding met de Internet-verbinding. Als u dit doet, kan de gedeelde verbinding de koppeling tussen uw particuliere of kleine zakelijke netwerk en het Internet tot stand brengen en lopen gebruikers buiten uw thuisnetwerk niet het risico onjuiste adressen te ontvangen van uw netwerk.
Wanneer u Internet-verbinding delen inschakelt, krijgt de LAN-verbinding met het particuliere of kleine zakelijke netwerk een nieuwe statische IP-adresconfiguratie. Dit heeft tot gevolg dat TCP/IP-verbindingen die, op het moment dat Internet-verbinding delen werd ingeschakeld, tot stand zijn gebracht tussen een willekeurige computer op een particulier of klein zakelijk netwerk en de ICS-hostcomputer, verloren gaan en opnieuw tot stand moeten worden gebracht.
Opmerkingen

U moet als beheerder of als lid van de groep Administrators zijn aangemeld om deze procedure uit te kunnen voeren. Als uw computer is aangesloten op een netwerk, is het netwerkbeleid misschien zo ingesteld dat u deze procedure niet kunt uitvoeren.
Als een VPN-verbinding wordt gemaakt op de ICS-hostcomputer en Internet-verbinding delen is ingeschakeld op deze verbinding, wordt al het Internet-verkeer gerouteerd naar het bedrijfsnetwerk en hebben alle computers in uw particuliere of kleine zakelijke netwerk toegang tot het bedrijfsnetwerk. Als ICS niet is ingeschakeld op de VPN-verbinding, hebben andere computers geen toegang tot het Internet of het bedrijfsnetwerk zolang een VPN-verbinding actief is op de ICS-hostcomputer. Zie Een VPN-verbinding (virtueel particulier netwerk) maken voor meer informatie over het maken van een VPN-verbinding.
Internet-verbinding delen, Firewall voor Internet-verbinding, Discovery and Control en Netwerkbrug zijn niet beschikbaar in de 64-bits versie van Windows XP.
Pagina: 1