[Vista] setup vraagt om CD/DVD driver

Pagina: 1
Acties:

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 00:57

PaulX

Beyond your imagination...

Topicstarter
Bij een schone installatie van Windows Vista beta2 5384.4 x64 krijg ik een vreemd probleem:
Het laden van de setup gaat prima vanaf de DVD maar nadat ik op de knop 'INSTALL NOW' gedrukt heb komt vervolgens de melding:
"CD/DVD drive device driver is missing"
Zelfs al laadt ik daarna de juiste SATA drivers (de cat/inf/sys bestanden aanwijzen) voor mijn systeem, dan geeft de setup aan dat er geen nieuwe apparaten gevonden zijn en ik kan deze stap in de setup niet overslaan.

Ik gebruik geen IDE apparatuur en heb de IDE controller ook disabled in de BIOS omdat ik het toch niet nodig heb, zowel m'n harde schijf als de DVD drive zijn SATA)
De controller is ICH6R 82801FR AHCI en dit zou gewoon moeten werken mag ik aannemen.
Ik heb tevergeefs gebruikt: 64-bit Floppy Configuration Utility - Intel® Matrix Storage Manager [F6FLPY64.ZIP]

Heeft iemand een idee wat er aan te doen is? :?

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik gok dat je tegen een bug aanloopt in Vista - je zou kunnen proberen (geen idee of dat helpt) om Vista te installeren vanaf een bestaande XP installatie? :)

(en uiteraard een bug openen bij Microsoft hierover) :)

• PaulX

PaulX

Topicstarter
zou goed kunnen inderdaad...
Het mag toch niet zo zijn dat Vista niet geinstalleerd kan worden omdat ik geen IDE apparatuur gebruik.
Ik heb trouwens geprobeerd om eerst XP Pro SP2 te installeren maar nadat de setup bijna klaar is met laden krijg ik een akelige BSoD, en wel deze:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/i/MF3XK400COPF
Zelfs zonder harde schijf aangesloten krijg ik deze melding.
De IDE controller is uitgeschakeld in het BIOS, de SATA controllers die op het moederbord zitten zijn: 82801FR (ICH6R) en de extra Sil3114. Ook als ik deze controllers uitschakel in het het BIOS en vervolgens de XP setup weer start krijg ik weer dezelfde BSoD.

Heeft iemand misschien nog een idee wat ik verder kan proberen?

[ Voor 5% gewijzigd door PaulX op 18-06-2006 12:51 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De 0x000007B is volgens mij "Unmountable_Boot_Device" - dus het heeft wel degelijk iets met je raid controllers te maken.

Al eens geprobeerd om zeg maar de "JBOD" config op je raid controller te gebruiken? Normaal hoef je dan niet eens specifieke SATA drivers te installeren en zou het met de standaard IDE drivers al moeten werken :)

• PaulX

PaulX

Topicstarter
ja maar ik gebruik geen RAID modus, maar regular SATA mode
en het blijft een probleem omdat ik de BSoD ook krijg als er
helemaal geen enkele schijf op aangesloten is.
Ik vrees dat ik een nieuw moederbord nodig heb... :'(

Verwijderd

Ik kan niet lezen op het scherm of er nog pci.sys op de laatste lijn staat maar ik heb iets gelijkaardig meegemaakt met de install van win xp op mijn nieuw pc (D950 / ASUS P5WD2-E 975x /PCIe X300SE).

Dit had te maken met het feit dat ik geen windows xp SP2 cd gebruikte. Dit komt omdat vorige versies van windows XP geen PCIe ondersteund.

mvg,
Pagina: 1