[XP] Systeem traag bij opstarten en 100% svchost.exe

Pagina: 1
Acties:
  • 18.467 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Topicstarter
Sinds een tijdje is een PC bij het opstarten zo traag als wat. Na controle bleek er dat na het inloggen een svchost.exe op ongeveer 100% CPU tijd blijft draaien voor ongeveer anderhalve minuut. Tijdens die 1,5 minuut is er met de machine gewoon niet te werken.

Aangezien de machine toch aan een herinstallatie toe was heb ik deze opnieuw geinstalleerd en het probleem trad weer op :(. Dus toen maar even verder gezocht naar de oorzaak.

Google en GoT geven echter allemaal oudere resultaten tegen die niet van toepassing waren. Dus toen maar verder gespeurd.

Toevallig viel mij op dat tijdens die vertraging er ook een icoontje in de systray kwam van de automatische updates. Als test heb ik toen de automatische updates uitgeschakeld en gereboot en voila het systeem heeft zijn snelheid weer terug bij het inloggen :).

Het probleem zit dus echt in het automatische updates gedeelte. Mijn vraag is nu of meerdere personen dit probleem hebben en hoe dit eventueel op te lossen is zodat automatische updates weer werken.

Ik zelf heb het namelijk op mijn eigen laptop dit probleem namelijk niet. Beide systemen draaien op een legale Windows XP Professional.

Dus als er iemand de oplossing heeft......

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:05
Specs? Eventuele randapparatuur? Heb dit probleem vaak gezien met USB apparaten: modems, wireless lan kaarten etc.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Topicstarter
Geen USB apparaten aangesloten (USB muis zit via een PS/2 adapter op de PS/2 poort.

Verder is het een Compaq Deskpro EP 6350 met Powerleap Slotadapter met Celeron 1400. 768 MB Geheugen, een 120 GB Seagate 7200.7 harddisk en Nec 3500 DVD brander. Insteekkaarten zijn een Sweex Modem, HP ISA SCSI controller voor scanjet 5P, Sweex geluidskaart, Sweex USB 2.0 controller, Compaq NC3120 NIC en een Matrox AGP videokaart.

Zoals al vermeld een aantal weken geleden werkte het allemaal nog zoals het hoorde. Je zou haast denken dat het door een van de laatste updates van MS komt.

[ Voor 8% gewijzigd door MegaTronics op 16-06-2006 22:14 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:05
Dat is zeer goed mogelijk, dat gebeurt inderdaad wel vaker. Heb je een herstelpunt waar je naar terug kan vallen? Anders eens in Configscherm -> Software de updates verwijderen (ff bovenaan een vinkje zetten bij updates weergeven).

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Na afgelopen patchdag bootte mijn PC alleen nog met BSOD's. Booten naar "Last known working configuration" heeft dit toen opgelost. Maar er is dus absoluut iets mis met één van de geinstalleerde updates.

Verwijderd

Ik heb dit ook vaak gehad, bij mij is het te verhelpen door een service (die dus vastloopt) uit te schakelen, zodat die niet meer start. Tot nu toe was het bijna altijd de DNS Service, probeeer het.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Topicstarter
Nee, herstelpunten heb ik niet in gebruik. En het is echt de Automatische update service die de belasting veroorzaakt. Ik vermoed zelf dat die nieuwe WGA het probleem is.

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-03 19:15

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Nope, automatic updates service scant bij elke boot-up gewoon naar beschikbare updates. Dat duurt meestal een halve minuut waarbij svchost.exe 100% cpu vreet. Wat je kan doen is automatic updates service uitschakelen via systeembeheer. Zo rond patch-tuesday ff inschakelen en microsoft update draaien en daarna weer uitschakelen.

Systeem specs

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Topicstarter
Blisterin_Bull schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 11:36:
Nope, automatic updates service scant bij elke boot-up gewoon naar beschikbare updates. Dat duurt meestal een halve minuut waarbij svchost.exe 100% cpu vreet. Wat je kan doen is automatic updates service uitschakelen via systeembeheer. Zo rond patch-tuesday ff inschakelen en microsoft update draaien en daarna weer uitschakelen.
Ik merk bij mijn laptop dat die het daar ook doet, maar aangezien die een stukkie sneller is, merk je het niet eens zo erg.

Laten we het er maar op houden dat MS toch iets niet helemaal 1005 goed heeft gedaan.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-03 19:55
Ik krijg sinds de laatste patchdag constant een general protection fault in svchost.exe module msi.dll, daarna hangt mijn systeem. Memtest gedraaid, niks aan de hand.

Enige dat op deze laptop staat is windows XP, office 2003, SQL Server 2005 en Visual Studio 2005.

[ Voor 3% gewijzigd door __fred__ op 17-06-2006 14:05 . Reden: typo ]

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Topicstarter
Dat was dus een fijne patchdag afgelopen dinsdag :+

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Rename als test eens de C:\Windows\SoftwareDistribution\Downloads map (als dat lukt - anders maak een volledige backup en gooi er zo veel mogelijk uit weg) ? :)

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Topicstarter
elevator schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 18:35:
Rename als test eens de C:\Windows\SoftwareDistribution\Downloads map (als dat lukt - anders maak een volledige backup en gooi er zo veel mogelijk uit weg) ? :)
Kopie gemaakt en daarna de map weggegooid op een paar niet te verwijderen bestanden na. De eerste keer rebooten duurde het nog even, maar dat was waarschijnlijk voor de opbouw van de nieuwe map.Daarna na een reboot werkt het systeem weer normaal.

Wat ik er zo van zag is dat er in deze map alle updates stonden die gisteren opgehaald waren. Is dit een soort van cache waar de windows update door gaat en aangezien deze bijna 500 MB was het een tijdje duurde?

• Riccardo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-02 20:08
Mijn computer start erg traag op en ik denk dat dit te maken heeft met de hoeveelheid programma's die deze elke keer weer moet opstarten. Nou wil ik zo veel mogelijk programma's uit de opstartlijst halen, alleen weet ik niet bij welke ik dit kan doen zonder dat dit gevolgen heeft. Iemand die mij kan helpen???....
Hier de programma's die mijn computer elke keer op start:

Afbeeldingslocatie: http://img308.imageshack.us/img308/252/opstart16kx.png

Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/6573/opstart27kh.png

Verwijderd

TIP: verwijder mcafee van je systeem en installeer AntiVir (gratis antivirus programma incl. updaten)..... denk dat je systeem dan een heel stukkie sneller wordt.....

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Topicstarter
Op dit forum een oplossing gevonden voor het probleem.

Het blijkt samen te hangen met de Microsoft Update. Ik ben teruggegaan naar de normale Windows Update en de losse Office Update en geen 100% SVCHOST.EXE CPU gebruik meer bij het opstarten.

Wat wel opviel was dat de optie om terug te gaan bij mijn collega niet beschikbaar was. wij vermoeden dat het komt doordat Internet Explorer 7 bij hem geinstalleerd staat.

Pagina: 1