Meerdere VOIP accounts via 1 internetverbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54
Op dit moment heb ik telefonie via Tiscali, Voipstunt en KPN. De voip-accounts lopen via mijn modem (Zyxel 2602 HW) en de Tiscali-lijn wordt via Artech AX-520 met KPN samengevoegd. De Voipstunt-lijn zit op een aparte telefoon.

Nu ga ik binnenkort werken bij een bedrijf waarbij ik 90% ga thuiswerken en betreft o.a. het supporten van klanten via telefoon, mail en website (waarschijnlijk kayako).

Voor het telefonische bereikbaarheid zit ik te denken aan voip. Het moet een aparte lijn/account worden. Echter omdat ik al 2 voip-accounts elders heb, denk ik dat het een probleem gaat geven. Waarschijnlijk ga ik vanachter mijn eigen pc of een laptop via de werkgever werken, dus lijkt het mij niet nodig om een telefoontoestel te gebruiken, maar een softphone icm een headset. Daarnaast kan het zo zijn dat ik ook vanuit een andere locatie moet werken.

Hoe kan ik thuis, zonder mijn andere voip-accounts in de soep te laten lopen, een voip-account gebruiken. Ook moet dezelfde setup op een andere locatie met een andere internetverbinding (dus ook een andere modem) kunnen werken. Het komt erop neer dat ik zonder portforwarding moet kunnen werken. Ik heb gelezen dat een stun-server bij de voip-account hiervoor bedoeld is, maar klopt dit ook.

Hoe kan ik dit bewerkstelligen?
Welke voip-provider kan ik het beste kiezen die ook een stun-server ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 12:42
Je kan vaak een VoIP account gewoon meerdere keren aanmelden. Dat kan bij Tiscali bijvoorbeeld ook gewoon dat je zowel op je ZyXEL een nummer aanmeldt en ook nog een keer op een softclient. Tiscali beperkt alleen dat je niet van buiten het Tiscali netwerk je VoIP mag/kan aanmelden, dus dat is een probleem hier. Of je moet een VPN connectie naar huis naar je eigen ZyXEL opzetten vanaf een andere locatie vanaf je laptop, maar is niet gemakkelijk!

Andere optie is VoIP bij een andere partij die je van overal laat verbinden. Dan loop je nog tegen het probleem van portforwarding aan etc. Thuis zit je achter je ZyXEL die een SIP ALG heeft waardoor VoIP/SIP clients (ATA of softphone) gewoon werken achter je NAT & Firewall in de ZyXEL.

Op andere locaties heb je hier vaak geen controle over, misschien wel geen SIP ALG voor het VoIP/SIP verkeer door de router/NAT en FW heen. Dat probleem heb je altijd natuurlijk dat andere locaties andere netwerken hebben met andere beperkingen...

Maar letterlijk het antwoord op je titel is: Ja dat kan en is geen probleem, al wil je er 200 aanmelden. Mits je maar de juiste router/apparatuur hebt die er mee om kan gaan (zoals je ZyXEL 2602).

[ Voor 10% gewijzigd door bjck op 16-06-2006 21:19 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54
bjck schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:19:
Andere optie is VoIP bij een andere partij die je van overal laat verbinden. Dan loop je nog tegen het probleem van portforwarding aan etc. Thuis zit je achter je ZyXEL die een SIP ALG heeft waardoor VoIP/SIP clients (ATA of softphone) gewoon werken achter je NAT & Firewall in de ZyXEL.

Op andere locaties heb je hier vaak geen controle over, misschien wel geen SIP ALG voor het VoIP/SIP verkeer door de router/NAT en FW heen. Dat probleem heb je altijd natuurlijk dat andere locaties andere netwerken hebben met andere beperkingen...

Maar letterlijk het antwoord op je titel is: Ja dat kan en is geen probleem, al wil je er 200 aanmelden. Mits je maar de juiste router/apparatuur hebt die er mee om kan gaan (zoals je ZyXEL 2602).
1 ding is zeker, ik ga mijn prive Tiscali telefoon niet zakelijk gebruiken.
Dus dat wordt een nieuwe voip-provider zoeken. Tips??

Dus in mijn thuissituatie kan ik probleemloos met een softclient vanaf een laptop gebruik maken van een andere voip-account. Dat klinkt geruststellend.

Echter vanaf een andere locatie zou het dus problemen kunnen geven. Dus als een andere modem niet goed overweg kan gaan met sip-verkeer (full cone Nat??) of ik mag/kan niet portforwarden/firewall bijstellen, is zelfs het gebruik van een stun-server geen oplossing? Ik was van mening dat een stun-server juist daarvoor bedoelt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 12:42
OKA schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 22:06:
[...]

1 ding is zeker, ik ga mijn prive Tiscali telefoon niet zakelijk gebruiken.
Dus dat wordt een nieuwe voip-provider zoeken. Tips??

Dus in mijn thuissituatie kan ik probleemloos met een softclient vanaf een laptop gebruik maken van een andere voip-account. Dat klinkt geruststellend.
Het gaat zelfs nog verder dat je ook je Tiscali nummer zelfs dubbel thuis kan aanmelden/registreren. Dus op je modem en op een softclient tegelijk kan gewoon ;)
Echter vanaf een andere locatie zou het dus problemen kunnen geven. Dus als een andere modem niet goed overweg kan gaan met sip-verkeer (full cone Nat??) of ik mag/kan niet portforwarden/firewall bijstellen, is zelfs het gebruik van een stun-server geen oplossing? Ik was van mening dat een stun-server juist daarvoor bedoelt was.
Moet je wel een aanbieder hebben met een STUN-server natuurlijk. Dat zou wel moeten werken volgensmij als je geen controle over NAT hebt, maar 100% zeker ben ik niet. Vooral office-netwerken zijn vaak behoorlijk dicht getimmerd met firewalls.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.