Asus A7V333-X mobo probleem

Pagina: 1
Acties:

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik heb hier een systeem met de volgende specs:

Asus A7V333-X mobo (BIOS versie 1001)
AMD Athlon XP 2000+ (Palomino A5)
Hitachi 80GB Harddisk (ATA)
786 MB geheugen
W2k3 SP1

Nu doet zich al een tijdje een raar fenomeen voor. Bij rebooten geeft ie regelmatig aan dat de processor verkeerd overgeklockt was geweest en dat ie de standaard settings weer gebruikt. Het systeem is echter nooit overgeklocked geweest.

Sinds een weekje of 3 heb ik ook het probleem dat het systeem er regelmatig uitknalt. Reset button indrukken, herstarten en dan ziet ie mijn HD niet meer. Koude herstart en het gaat weer een 15tal minuten goed.

Systeem wordt niet te warm denk ik (CPU fan draait ook gewoon), geheugen en CPU niet getest op ander systeem simpelweg omdat ik er geen heb waar deze in kunnen.

CPU temp 66 graden celcius.

Als ie even werkt kan ik in HDD Health zie dat er ook geen problemen met de HD zijn.

Systeem draait al een tijdje (was eerst mijn werkstation en doet nu als (database)servertje dienst) zonder problemen. Geen idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn.

Viruscheck levert niets op (avast server edition).

Dit alles gebeurt zowel tijdens activiteit en inactiviteit op het systeem.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een CPU temp van 66 graden is niet gezond voor je pc, dat is ook waarschijnlijk de oorzaak dat ie uitvalt.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
66°C is zelfs voor een Palomino aan de hoge kant. Ik weet natuurlijk niet of dit een idle of stressed temperatuur is, maar de kans bestaat dat daar iets aan de hand is.
Heb je al eens een BIOS-update gedaan? Zie hiervoor bijvoorbeeld de Meuktracker.
Wat voor voeding heb je?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
PilatuS schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:02:
Een CPU temp van 66 graden is niet gezond voor je pc, dat is ook waarschijnlijk de oorzaak dat ie uitvalt.
Dat is inderdaad aan de hoge kant, maar dat hij daardoor zijn harddisk niet meer ziet lijkt me raar. Heb je je bios al een keer gereset/geflasht naar een nieuwe bios.

• Diabolical
PilatuS schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:02:
Palomino moet toch aardig wat kunnen hebben dacht ik? Volgens de gegevens op de Balusc server stressed 100 graden celcius.. (lijkt mij wat aan de hoge kant trouwens..)
r00n schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:02:
66°C is zelfs voor een Palomino aan de hoge kant. Ik weet natuurlijk niet of dit een idle of stressed temperatuur is, maar de kans bestaat dat daar iets aan de hand is.
Heb je al eens een BIOS-update gedaan? Zie hiervoor bijvoorbeeld de Meuktracker.
Heeft al maaaanden gedraaid met deze config/bios. Nu ineens problemen.. maar ik zal eens zoeken naar een nieuwe BIOS.
Wat voor voeding heb je?
MaxPower 300W

[ Voor 7% gewijzigd door Diabolical op 16-06-2006 20:10 ]

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Diabolical
Lijkt dat de temp toch een rol speelt. Heb hem nu zonder kap draaien en nu blijft ie (knock on wood) al even draaien....

Weird.. :? Hoe kan een systeem zomaar ineens temp problemen hebben als ie al die tijd gewoon draait en er niets mis is met de fan... wellicht de koelpasta eens vernieuwen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens naar je CPU koeler, ik denk dat er een aardig lading stof in zal zitten. Als dat zo is haal dat er dan eens allemaal uit dan worden de temps een stuk beter. Aangezien het hier om een best oude pc gaat denk ik dat dat wel eens het probleem zou kunnen zijn.

Toen het van de week zo warm was kreeg ik met mijn pc ook gewoon een reboot toen de CPU temp boven de 65 kwam.

Ik heb met een A7V133 na uitval ook wel eens gehad dat de HDD niet meer gezien werd. Als het warmte probleem is opgelost denk ik dat daardoor het HDD probleem ook opgelost zou kunnen zijn.

Edit : Koelpasta vervangen zou ook geen slecht idee zijn omdat het na een lange tijd uitdroogt.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 16-06-2006 20:18 ]

• Diabolical
PilatuS schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:13:
Kijk eens naar je CPU koeler, ik denk dat er een aardig lading stof in zal zitten.
Lading stof viel mee. Wel even wat verwijderd maar het zat niet vol met stof in ieder geval.

• Diabolical
Toch niet de warmte... :(

Hij heeft een tijdje gedraaid en is spontaan weer uitgevallen. Hij gaf een melding met betrekking tot ntfs.sys op zijn bsod.

Ik heb hier nog andere processoren liggen die ik kan testen (Athlon MP's) Wellicht kan ik hier mee e.e.a. uitsluiten.
Modbreak:Het is niet de bedoeling om 2x achter elkaar te posten ('schoppen') binnen 24u. Voortaan de Edit-knop gebruiken :z

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 16-06-2006 22:11 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paar dingen uit Hangen en Opstartproblemen troubleshooter schieten gelijk te binnen:

- hoe zijn de condensatoren? Als ze brak zijn kan het de symptopen verklaren
- kijk ook even naar de voeding - 300W zou zat moeten zijn voor dit systeem, maar ook voedingen zijn vatbaar voor condensatorproblemen, bovendien kan het gewoon zijn dat het niet de juiste voltages levert.
- dit moederbord heeft een Via chipset. Je hebt niet toevallig een Soundblaster Live kaart?

Oslik blyat! Oslik!

• Diabolical
dion_b schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 22:10:
Paar dingen uit Hangen en Opstartproblemen troubleshooter schieten gelijk te binnen:

- hoe zijn de condensatoren? Als ze brak zijn kan het de symptopen verklaren
- kijk ook even naar de voeding - 300W zou zat moeten zijn voor dit systeem, maar ook voedingen zijn vatbaar voor condensatorproblemen, bovendien kan het gewoon zijn dat het niet de juiste voltages levert.
- dit moederbord heeft een Via chipset. Je hebt niet toevallig een Soundblaster Live kaart?
Condesatoren zijn goed. De voeding durf ik zo niet te zeggen moet ik hem eerst openslopen, dat zal morgen worden ben ik bang.

Ik heb er geen soundblaster live in hangen. Server met geluid vind ik onzin.. :)

Sorry voor de schop, was niet als zodanig bedoelt. Edit knop is mij bekend en zal hem dan ook vaker gebruiken ;)

Edit: Het bleek dus inderdaad de voeding te zijn. Enkele condensatoren waren stuk...... :(

[ Voor 5% gewijzigd door Diabolical op 23-06-2006 19:47 ]

Pagina: 1