[OSX-vraag] errors installing software

Pagina: 1
Acties:

• sjempie
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
wellicht een te makkelijke vraag maar ik kom er toch niet uit en kan er niets van vinden met searchen op GOT en google..

Ik heb net een week mijn nieuwe macbook. Superblij mee natuurlijk maar ik krijg nu bij elke applicatie die ik probeer te installeren de volgende melding:

there were errors installing the software en dan please try installing again.

dit heb ik bijvoorbeeld bij:

Titanium Toast 7
Parallels final version
Stuffit 10

Ook na opnieuw opstarten blijft dit probleem; de programma's lijken te gaan installeren en wanneer het programma lijkt te beginnen met installeren krijg ik opeens die melding..

wie kan me helpen??

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:20
Heb je extra geheugen erin geprikt? Zo ja probeer dan even te installeren met standaard geheugen, vaker gezien en bleek toen hij bijgeprikte / vervangende geheugen te zijn.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• sjempie
  • Niet online
owja, bovenstaande gebeurt bij bij ongeveer de helft van de installaties, de anderen gaan ook mis maar dan op een andere manier:

Ik klik dan op het programma op de installer te starten maar na het klikken zie ik alleen het dock even bewegen alsof er een programma gestart wordt en gelijk weer verdwijnt.... vervolgens komt er geen installer boven en dat was het dan....

help :O

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Open even Console.app (in de map Hulpprogramma's, of ff intikken bij Spotlight).
Als je links aan het balkje trekt heb je alle logbestanden op een rij. Ik denk dat je daar wel wat relevants in kunt vinden, kun je hier ff posten...

• sjempie
  • Niet online
Ballebek schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 19:45:
Heb je extra geheugen erin geprikt? Zo ja probeer dan even te installeren met standaard geheugen, vaker gezien en bleek toen hij bijgeprikte / vervangende geheugen te zijn.
ja ik heb twee reepjes 1GB-kingston geheugen (officieel met apple modelnummers) erin gestopt... dan mag dit toch niet gebeuren???? wat kan daar de verklaring van zijn???

• Uberprutser
sjempie schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 19:47:
[...]

dan mag dit toch niet gebeuren???? wat kan daar de verklaring van zijn???
Wat is dat nou voor stomme instelling (sorry) alles kan defect zijn af fabriek of het zit er niet goed ingepropt of vul in :)
Gewoon ff het originele erinprikken anders.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• sjempie
  • Niet online
benoni schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 19:46:
Open even Console.app (in de map Hulpprogramma's, of ff intikken bij Spotlight).
Als je links aan het balkje trekt heb je alle logbestanden op een rij. Ik denk dat je daar wel wat relevants in kunt vinden, kun je hier ff posten...
\

ok, het volgende staat daar:

Mac OS X Version 10.4.6 (Build 8I2025)
2006-06-16 19:20:32 +0200
Could not access task for pid 78. You probably need to add user to procmod group
Installation of Virtue's dock extension has failed. Some of Virtue's features will not work as expected.
2006-06-16 19:20:33.312 SystemUIServer[80] lang is:en
Jun 16 19:20:33 jws-computer mDNSResponder: Adding browse domain local.
Jun 16 19:20:38 jws-computer ntpdate[157]: can't find host time.euro.apple.com\n
Jun 16 19:20:38 jws-computer ntpdate[157]: no servers can be used, exiting
Jun 16 19:20:38 jws-computer ntpd[159]: bind() fd 10, family 30, port 123, addr fe80:5::216:cbff:feba:1e92, in6_is_addr_multicast=0 flags=0 fails: Can't assign requested address
kextload: /System/Library/Extensions/smbfs.kext loaded successfully
mount_smbfs: error from NetrShareEnum call: exception = 382312522
mount_smbfs: error from NetrShareEnum call: exception = 382312522
dyld: Library not loaded: /System/Library/Frameworks/Cocoa.framework/Versions/A/Cocoa
Referenced from: /Volumes/StuffIt Deluxe 10.0 Install/StuffIt DLX 10.0 Installer.app/Contents/MacOS/InstallerWrapper
Reason: no suitable image found. Did find:
/System/Library/Frameworks/Cocoa.framework/Versions/A/Cocoa: mach-o, but wrong architecture
/System/Library/Frameworks/Cocoa.framework/Versions/A/Cocoa: mach-o, but wrong architecture
dyld: Library not loaded: /System/Library/Frameworks/Cocoa.framework/Versions/A/Cocoa
Referenced from: /Volumes/StuffIt Deluxe 10.0 Install/StuffIt DLX 10.0 Installer.app/Contents/MacOS/InstallerWrapper
2006-06-16 19:25:47.482 DiskImages UI Agent[232] Could not find image named 'background'.
2006-06-16 19:29:08.512 Safari[233] CFLog (21): dyld returns 2 when trying to load /Users/JW/Library/Contextual Menu Items/ToastIt.plugin/Contents/MacOS/ToastIt
2006-06-16 19:29:08.513 Safari[233] CFLog (22): Cannot find function pointer pluginFactory for factory 053918F4-2869-11D7-A671-000A27E2DB90 in CFBundle/CFPlugIn 0x165d3af0 </Users/JW/Library/Contextual Menu Items/ToastIt.plugin> (bundle, not loaded)
2006-06-16 19:42:37.012 TextEdit[382] CFLog (21): dyld returns 2 when trying to load /Users/JW/Library/Contextual Menu Items/ToastIt.plugin/Contents/MacOS/ToastIt
2006-06-16 19:42:37.012 TextEdit[382] CFLog (22): Cannot find function pointer pluginFactory for factory 053918F4-2869-11D7-A671-000A27E2DB90 in CFBundle/CFPlugIn 0x3917e0 </Users/JW/Library/Contextual Menu Items/ToastIt.plugin> (bundle, not loaded)
dyld: Library not loaded: /System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Versions/A/CoreServices
Referenced from: /System/Library/Frameworks/Carbon.framework/Versions/A/Support/LaunchCFMApp
/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Versions/A/CoreServices: mach-o, but wrong architecture
/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Versions/A/CoreServices: mach-o, but wrong architecture
dyld: Library not loaded: /System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Versions/A/CoreServices

.........

• benoni
  • Niet online
Ik zie iets van 'wrong architecture', ws. probeer je PowerPC pakketten te installeren op een Intel architectuur?

code:
1
2
3

• Uberprutser
Oh ja, toast dututniet volgens mij op Intel...
Bij mij vind ie niks namelijk.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb toast 7 PPC in rosetta, werkt prima...

@TS: Archive & Install al geprobeerd? Het kan zijn dat je installer corrupt is of iets dergelijks..

[ Voor 56% gewijzigd door Matias op 16-06-2006 19:59 ]

• benoni
  • Niet online
Ik werk zelf nog niet met Intel Macs, ik begrijp dat het gebruik van de Cocoa/PowerPC binaries voor de meeste programma's toch wel redelijk moet werken omdat Rosetta zorg draagt voor de 'virtualisatie'. Maar blijkbaar gaat er voor bij het installeren toch iets fout hiermee.

Had je de laatste updates van Apple al bijgewerkt (Apple menu -> Software Update) ?
Volgens mijn vriendin, die er wel ervaring mee heeft maakt dat waarschijnlijk niet uit, zij kon Toast Lite installeren op een niet-updated Intel Mac.

[ Voor 29% gewijzigd door benoni op 16-06-2006 20:14 ]

• sjempie
  • Niet online
matiasjansen schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 19:59:
Heb toast 7 PPC in rosetta, werkt prima...

@TS: Archive & Install al geprobeerd? Het kan zijn dat je installer corrupt is of iets dergelijks..
help me ff: archive & install? wat moet ik doen volgens jou? ..ben een switcher... :*)

• sjempie
  • Niet online
benoni schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:07:
Ik werk zelf nog niet met Intel Macs, ik begrijp dat het gebruik van de Cocoa/PowerPC binaries voor de meeste programma's toch wel redelijk moet werken omdat Rosetta zorg draagt voor de 'virtualisatie'. Maar blijkbaar gaat er voor bij het installeren toch iets fout hiermee.

Had je de laatste updates van Apple al bijgewerkt (Apple menu -> Software Update) ?
software is up to date....

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

't lijkt er haast op dat je alleen maar powerpc versies hebt van enkele libraries..

Wat zegt:
code:
1
file '/System/Library/Frameworks/Cocoa.framework/Versions/A/Cocoa'

als je dat in een Terminal copypaste?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• sjempie
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:13:
't lijkt er haast op dat je alleen maar powerpc versies hebt van enkele libraries..

Wat zegt:
code:
1
file '/System/Library/Frameworks/Cocoa.framework/Versions/A/Cocoa'

als je dat in een Terminal copypaste?
dan zegt' ie:

\\Last login: Fri Jun 16 19:20:32 on console
Welcome to Darwin!
jws-computer:~ JW$ file '/System/Library/Frameworks/Cocoa.framework/Versions/A/Cocoa'
/System/Library/Frameworks/Cocoa.framework/Versions/A/Cocoa: Mach-O dynamically linked shared library i386
jws-computer:~ JW$

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Grappig. Ook op een intel machine moet dat een library zijn met twee architecturen er in. Heb je wellicht een of andere app gedraaid die zei non-i386-code te verwijderen?

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
sjempie schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:11:
[...]

help me ff: archive & install? wat moet ik doen volgens jou? ..ben een switcher... :*)
Doe eerst maar even wat Cyber zegt, ben benieuwd. ;)

Een Archive & Install is een functie die op de installatie CD van MacOSX staat. Als je opstart met die CD in je drive en de option (alt) toets ingedrukt houdt, kan je bij een nieuwe installatie kiezen voor de optie Archive & Install. Dit houdt in dat je OSX opnieuw installeerd, maar al je programma's, settings en documenten behoudt. Als je installer niet goed geinstalleerd is kan dit het verhelpen. Controleer je CD overgens eerst even op eventuele krassen.

Edit: Na het lezen van je post en die van cyber zou ik maar gewoon een archive & install doen dus ;)
Uitleg

[ Voor 13% gewijzigd door Matias op 16-06-2006 20:23 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, ik zou zeggen doe even een reinstall inderdaad. Archive-and-install met behoud van settings e.d. moet genoeg zijn. Deze melding in je logs:

code:
1

Betekent dat je een applicatie probeert te lanceren die Cocoa gebruikt en dat je niet de goede architectuur in je Cocoa Library hebt zitten. In dit geval probeer je een powerpc app te draaien, maar heb je alleen de intel library. (Het kan ook andersom bij PPC libraries en intel apps). Aangezien die libraries nodig zijn zal je app niet werken als ze niet geladen kunnen worden.

• sjempie
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:19:
Grappig. Ook op een intel machine moet dat een library zijn met twee architecturen er in. Heb je wellicht een of andere app gedraaid die zei non-i386-code te verwijderen?
cyber: you are my hero... gisteren inderdaad een proggie geinstalleerd om overbodige talen te verwijderen... kan me herinneren ook andere library's te hebben verwijderd....

ik ga inderdaad even proberen een repair te doen... ik laat het jullie weten!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah :)

Overbodige talen verwijderen kan compleet geen kwaad, dus als je ze niet gebruikt en je hebt wat drive space nodig: vooral doen. Maar tenzij je op een powerpc mac zit zou ik niet aan universal binaries gaan klooien ;) Je hebt die ppc code namelijk wel degelijk nodig voor rosetta. (Op een PowerPC geldt dat dus niet, daar kun je zonder problemen de i386 code wegmikken).

• benoni
  • Niet online
Juist ja :) Dank voor de scherpe analyse CyBeR!

Slightly offtopic:

Scheelt dat zoveel, vertalingen weggooien? Als ik op 'lproj' zoek dan zie ik alleen maar kleine mapjes voorbijkomen. En die oosterse fonts zijn wel relatief groot, maar het zijn er maar een paar.
(In miijn geval heb ik soms Chinees of Russisch nodig voor een ontwerp, dus laat ik 't sowieso staan)

Ik gooi soms wel de printermerken die ik nooit gebruik weg uit /Library/Printers, scheelt een gigabyte, precies genoeg om je Photoshop bestand alsnog te kunnen bewaren op een volgestouwde schijf :>

• sjempie
  • Niet online
@Cyber: het kost ff tijd maar die archive & install was inderdaad DE oplossing.... alles werkt nu naar behoren!!! _/-\o_

nu nog maar even die tool opzoeken om ie talen wel weg te gooien :P

[close topic]
Pagina: 1