Toon posts:

CD / DVD weigeren dienst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een vreemd prob op mijn zelf gebouwde PC.

Zit o.a. een Toshiba DVD speler en een Philips CD-RW drive in. Beide gingen de laatste tijd een tikkie vervelend doen. Met name zelf gebrande CD's wilden ze niet meer of met moeite accepteren.
Omdat ik toch toe was aan een mobo upgrade heb ik t ff op z'n beloop gelaten.

Nu de upgrade uitgevoerd: AMD 2000+ op MSI plank naar een P4 3.2 HT met Asus P4P800-X . Die upgrade is goed verlopen. Maar nog steeds willen de CD/DVD drives geen CD's herkennen. Heb er inmiddels twee andere spelers ingehad en die vertonen dezelfde kuren.

Analyserend kom ik tot de conclusie dat het wellicht een software probleem is want op beide mobo's doen de probs zich voor. Ik heb echter geen idee in welke richting ik moet zoeken.

Iemand een suggestie ?

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:33
Heb je je voeding al gechecked? Da's het enige wat je niet vervangen hebt. Of misschien de ide-kabel. De laatste is makkelijker te vervangen... Als je nog een computer hebt staan kan je die voeding even proberen. Ik denk dat dat het probleem is.

Edit: Meeste mensen installeren windows opnieuw als ze zo'n grote upgrade uitvoeren... Maarja, probeer eens een bootdisk om het software deel uit te sluiten. Als de bootdisk het doet ligt het aan windows/drivers, als de bootdisk niet werkt zit het toch in de hardware.

[ Voor 37% gewijzigd door Mr.Qips op 16-06-2006 17:56 ]

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

Als het een software probleem is zou je eens kunnen proberen om (Wanneer het om windows gaat) die drives uit de configuratie device manager te gooien.
Om zeker te weten of het een software probleem is zou je is moeten booten van een bootable cdtje. Als dat ook niet gaat is er wellicht iets anders aan de hand :)

[ Voor 3% gewijzigd door elTigro op 16-06-2006 17:56 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Qips schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 17:51:
Heb je je voeding al gechecked? Da's het enige wat je niet vervangen hebt. Of misschien de ide-kabel. De laatste is makkelijker te vervangen... Als je nog een computer hebt staan kan je die voeding even proberen. Ik denk dat dat het probleem is.

Edit: Meeste mensen installeren windows opnieuw als ze zo'n grote upgrade uitvoeren... Maarja, probeer eens een bootdisk om het software deel uit te sluiten. Als de bootdisk het doet ligt het aan windows/drivers, als de bootdisk niet werkt zit het toch in de hardware.
De voeding is het niet. Dat is een 350W van een zeer stil type en de voltage waarden die ik in Asus Probe krijg zijn binnen de marges.

De bootdisk van win2K deed het wel. Dat is trouwens een merkwaardige ervaring. De officiële gekochte (of meegeleverde) CD's doen het vrijwel allemaal. Maar een driver die ik download en dan op CD fik .. die doet het nu niet meer.
BK1 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 17:54:
Als het een software probleem is zou je eens kunnen proberen om (Wanneer het om windows gaat) die drives uit de configuratie device manager te gooien.
Om zeker te weten of het een software probleem is zou je is moeten booten van een bootable cdtje. Als dat ook niet gaat is er wellicht iets anders aan de hand :)
Zie hierboven. Een bootable schijfje doet het wel (d.w.z. mits ie gekocht is). Een zelf gefikte doet het niet. Die truk met de device manager zal ik vanavond nog even proberen. Dat hoor je nog.

Verwijderd

Topicstarter
Dat met die device manager werkt ook niet.

Ik ga gewoon het systeem nog een keer opnieuw opbouwen, waarbij ik in de gaten ga houden wanneer het probleem de kop op steekt. Wellicht dat er toch een verband is met de software.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:32
En een zelfgebrande cd van een vriend? Anders kan het zijn dat je CD-rW niet meer deftig schrijven of met te veel fouten.

Of misschien eens een Cd'tje branden op 4 speed of zelfs lager als je geduld hebt. Werkt dat dan?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• ShinDog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-12-2023
Even een vraagje tussendoor... Laat jij je gebrande en ongebrande cd's en dvd's soms op je buro in de zon liggen?
Dan kan dat wel eens de oorzaak zijn van je probleem namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
tc982 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:42:
En een zelfgebrande cd van een vriend? Anders kan het zijn dat je CD-rW niet meer deftig schrijven of met te veel fouten.

Of misschien eens een Cd'tje branden op 4 speed of zelfs lager als je geduld hebt. Werkt dat dan?
Het gaat in dit geval steeds om een zelfgebrande CD. Op een lagere snelheid branden deed ik al vanwege ervaringen in het verleden. :)
ShinDog schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:49:
Even een vraagje tussendoor... Laat jij je gebrande en ongebrande cd's en dvd's soms op je buro in de zon liggen?
Dan kan dat wel eens de oorzaak zijn van je probleem namelijk.
Nee, mijn CD's zitten in mappen (20 per map) die met een rits lichtdicht zijn afgesloten. Dit probleem ken ik namelijk al, maar toch bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
Om het probleem maar even verder af te pellen:

Heb het systeem opnieuw gestart met hagelnieuwe IDE kabel ..... geen effect

Voedingsaansluiting (dwz andere voedingskabel) van de CD-ROM veranderd ..... geen effect

Anti virus software (Avast) gedeïnstalleerd ..... geen effect

wordt er een tikkie moedeloos van

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 10:43
Een firmware update :?

let the past be the past.

Verwijderd

Topicstarter
Op zich geen verkeerde suggestie. Maar ik praat hier over 4 verschillende CD-spelers van 4 verschillende fabrikanten. Bovendien hebben twee van die drives, die ingebouwd zitten in de kast, het altijd probleemloos gedaan (ca. 3,5 jaar).

Denk dus dat een firmware update niet de oplossing is. Bedankt iig ;)

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:20

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

heb je je os compleet opnieuw geinstalleert? dat kan ik namelijk niet uit je ts halen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:00
Check eens op aanwezigheid van Starforce copieerbeveiliging: http://www.glop.org/starforce/ .

Check eens op aanwezigheid van extra CD/DVD drivers. Daar heb ik laatst maanden voor lopen klooien voordat ik erachter kwam dat extra drivers spontane 10s freezes van mijn systeem veroorzaakten. Lees mijn reactie hier: http://forums.viaarena.co...px?catid=6&threadid=72216 .

Windows komt standaard met de volgende vier drivers voor CD/DVD spelers:
cdrom.sys
imapi.sys
redbook.sys
storprop.dll

Programma's kunnen hier drivers aan toevoegen om bijvoorbeeld te kunnen branden. i Tunes installeert bijvoorbeeld GEARAspiWDM.sys. De boosdoener bij mij was PxHelp20.sys uit huize Sonic Solutions/Roxio.

[ Voor 31% gewijzigd door EricJH op 18-06-2006 23:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hubert schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 00:45:
heb je je os compleet opnieuw geinstalleert? dat kan ik namelijk niet uit je ts halen.
OS is idd opnieuw geinstalleerd (win2K, gevolgd door SP4). Vreemd is dat beide kopie-CD's zonder probs werden gelezen. De problemen onstaan daarna pas.

Ten aanzien van de voeding: dat is een 450W exemplaar van Qtechnology. Die zal het niet zijn denk ik.

• Tweak15KW
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-11-2025
Zou iemand mij een link kunnen geven van de PxHelp20.sys om te downloaden.
Hij kan hem niet vinden om mijn externe usb 2.0 dvd writer van iomega te laten werken.
(klote service hebben die gasten, ze gaan er gewoon vanuit dat je die drivers op je comp hebt staan, na ik dus niet :( )
Bvd :)

edit:Lama hij doet het ook met dat bestand niet :(

[ Voor 9% gewijzigd door Tweak15KW op 29-06-2006 16:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 23:11:
[...]
Ten aanzien van de voeding: dat is een 450W exemplaar van Qtechnology. Die zal het niet zijn denk ik.
Nu zou ik je dus extra aanbevelen om met een andere voeding te proberen en zo snel mogelijk een nieuwe te kopen. Die 450 watt is geen continuspanning, maar de piekspanning. Dit betekent dat hij gewoonlijk maar continu tussen de 250 en 350 watt kan leveren. Verder zijn Q-tec voedingen meestal niet beveiligd, dus als ze kapot gaan nemen ze meestal je hele systeem mee :( .

Wat betreft de optische drives, deïnstalleer je brand software eens. Verwijder alle drivers en mss ook regkeys (dat helpt bij mij heel vaak met allerlei programma's) en probeer eens met andere brandsoftware :) .
Pagina: 1