Solliciteren/onderhandelen bij meerdere bedrijven tegelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 2.182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-03 16:07

Macros

I'm watching...

Topicstarter
Volgende maand vermoed ik dat ik afstudeer aan de TUDelft, opleiding technische informatica. Nu ben ik dus alvast gaan kijken naar een leuke baan. Heb me ingeschreven op 2 vacature websites en kreeg dus al snel een berg aanbiedingen. Uit die 50-100 vacatures heb ik er een aantal uitgekozen die me erg leuk leken en heb nu al 3 gesprekken gehad bij bedrijven waar ik in principe wel zou kunnen gaan werken. Met 1 van die 3 heb ik al een vervolggesprek afgesproken, en met die andere 2 verwacht ik die ook wel te maken. Ondertussen blijf ik wel rondkijken naar andere banen, je weet nooit of er nog iets leukers is.

Sommige bedrijven zijn heel direct (vooral de detacheerders, waar ik geen hoge pet van op heb en dus niet graag wil werken) en vragen meteen om een salaris indicatie. Ik vind dat maar van secundair belang, maar wel een belangrijke tie breaker als ik moet kiezen tussen 2 bedrijven. Maar hoe kan ik het beste in de salaris onderhandelingen stappen zodra we besloten hebben dat we wel een contract aan kunnen gaan?
Is het normaal dat je afziet van een baan ondanks dat er al een salaris is afgesproken?
Mag je zeggen dat je bij 2 andere bedrijven ook in de sollicitatie gesprekken zit en hoeveel die misschien wel bieden? (ik heb al wel door laten schemeren dat ze niet de enigen zijn waarmee ik praat)
Mag je vragen aan een bedrijf om een salaris aanbod te doen en dan er over nadenken of je het doet?
Wat is dan een redelijke periode om er over na te denken?
Hoe gaat het onderhandelen over een salaris? Is het zoals bij afdingen in het buitenland, of doen zijn een aanbod en is het take it or leave it, zo nee, hoeveel mag je daar dan nog boven gaan zitten? Zijn er andere punten waar je over kan onderhandelen, bijvoorbeeld 200 per maand minder maar wel een lease auto? Andere voordeeltjes?

Alle tips zijn welkom om meerdere bedrijven tegelijk te jongleren.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27897

Ik denk dat het een beetje afhangt bij wat voor bedrijf je solliciteerd. Bij sommige bedrijven zijn er vastgestelde bedragen voor net afgestudeerden en valt er weinig te onderhandelen. Bij andere bedrijven valt er zeker wel te onderhandelen. Misschien dat er bij kleine/middelgrote bedrijven meer onderhandelingsruimte is dan bij grote. Maar, ik zou gewoon altijd proberen er nog wat extra's uit te halen! Niet geschoten is altijd mis. Je hebt waarschijnlijk hard gewerkt voor je TU diploma, dus daarvoor wil je natuurlijk wel wat terug krijgen!

Ik denk zelf niet dat je echt kunt onderhandelen of je wel of niet een lease auto krijgt. Bij veel detacheringsbedrijven is een lease auto standaard. Bij andere bedrijven vaak gewoon niet.

Het is wel normaal dat je met meerdere bedrijven praat. Wanneer ze geinteresseerd zijn kunnen ze je een aanbod doen (een contract). Dan heb je meestal een bepaalde tijd om daarmee akkoord te gaan, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat wil je? overal een beetje rondkijken, of meteen 100% aan de slag?

Als je een beetje wilt rondkijken (goed voor je CV, wel oppassen met concurrentiebedingen) zijn detacheerders (of uitzendbureau's ;) ) goed, als je meteen vast aan de slag wilt zou ik die maar overslaan en direct bij bedrijven praten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:05

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Anoniem: 27897 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:37:
Ik denk dat het een beetje afhangt bij wat voor bedrijf je solliciteerd. Bij sommige bedrijven zijn er vastgestelde bedragen voor net afgestudeerden en valt er weinig te onderhandelen. Bij andere bedrijven valt er zeker wel te onderhandelen. Misschien dat er bij kleine/middelgrote bedrijven meer onderhandelingsruimte is dan bij grote. Maar, ik zou gewoon altijd proberen er nog wat extra's uit te halen! Niet geschoten is altijd mis. Je hebt waarschijnlijk hard gewerkt voor je TU diploma, dus daarvoor wil je natuurlijk wel wat terug krijgen!
Ik ben na m'n afstuderen begonnen bij een groot bedrijf waar een vast bedrag voor starters geldt. Leuke is wel dat dit al een fatsoenlijke starter is, en je daarna gewoon dik doorgroeit. Het is mij iig niet tegengevallen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:08

SeatRider

Hips don't lie

Als ik om me heen kijk wat er gebeurt, dan lijkt het me heel reeel om na het krijgen van een aanbieding/contract daar een week of zo over na te denken. Het bedrijf waar ik werk maakt regelmatig mee dat sollicitanten daar dan alsnog niet op ingaan. Zelf zou ik gewoon open kaart spelen en aangeven dat er kapers op de kust zijn. Soms blijkt dan ook al of het aanvangssalaris flexibel is. Je kunt bedrijven tegen elkaar uit spelen, dat gebeurt overal in de grote mensen wereld, als jij een aanbod hebt gekregen dat beter is, stel je de tegenpartij in de gelegenheid een tegenbod te doen. Ook kun je zelf een tegenbod doen. Een en ander hang natuurlijk af van jouw onderhandelingspositie, ook voor jou kunnen ze andere mensen vinden ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Resistor schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:54:
Wat wil je? overal een beetje rondkijken, of meteen 100% aan de slag?

Als je een beetje wilt rondkijken (goed voor je CV, wel oppassen met concurrentiebedingen) zijn detacheerders (of uitzendbureau's ;) ) goed, als je meteen vast aan de slag wilt zou ik die maar overslaan en direct bij bedrijven praten.
Concurrentiebeding is tegenwoordig niet zo veel meer waard, en ook betwijfel ik of jobhoppen goed voor je CV is. Een bedrijf is vaak meer geinteresseerd te investeren in personeel dat niet na 3 maanden al weer staat te trappelen om weg te gaan. Een detacheerder is wel een goed idee om je te orienteren op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

mwah als je net afgestudeert ben, kan ik me voorstellen dat je nog niet precies weet bij wat voor bedrijf je wil werken, en dat je dan binnen een paar jaar wel een aantal x van baan wisselt. Ik denk niet dat dat als een groot probleem gezien word.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
SeatRider schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 12:08:
[...]

Concurrentiebeding is tegenwoordig niet zo veel meer waard,
Dat wordt nogal onderschat. Uiteraard zal een rechter een beding als 'gij zult 5 jaar niet meer in de IT werken' niet accepteren, maar er zijn een hoop reeele bedingen mogelijk die de rechter zal honoreren, die jou toch in de weg kunnen zitten. Het is zeker niet zo dat de rechter altijd (of zelfs maar vaak) voor de werknemer zal kiezen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb onlangs een keuze gemaakt uit twee bedrijven die mij allebei een zeer aantrekkelijk aanbod hadden gedaan. Dat was nog behoorlijk lastig :o
Ik wilde helemaal niet onderhandelen, maar op gevoel had ik al snel een keuze gemaakt en daar heb ik toen de rationele argumenten bij gezocht. Het is moeilijk om uit te leggen waarom je voor een bedrijf kiest, toch vond ik dat ik dat in ieder geval voor mezelf moest doen.
Een punt daarvan was het salaris, een ander punt het feit dat ik niet direct aan het werk kon met training on-the-job maar eerst een opleidingstraject in ging. Ik heb toen bij het bedrijf waar ik niet voor had gekozen die punten genoemd als reden. Hun reactie was een nieuw salarisbod en een mogelijkheid om het opleidingstraject voorlopig uit te stellen. Natuurlijk hartstikke mooi, maar dat veranderde niets aan het gevoel dat toch voor het andere bedrijf koos. Daar hadden dat salaris en opleidingstraject namelijk al geen invoed meer op. Als dat wel zo was, dan had ik tegen m'n gevoelsmatige keuze in gekozen en ik weet niet of dat zo goed is.

Dus, het resultaat van onderhandelen kan ook je gevoelsmatige voorkeur overrulen en het is handig om je daarvan bewust te zijn.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:54

Qwerty-273

Meukposter

Pas wel op, dat als je bedrijven tegen elkaar wilt gaan uitspelen dat ze op een gegeven moment er beide mee kunnen stoppen. Waardoor je op dat moment niets mer hebt (van directe plekken waar je kan beginnen dan). Voorbeeld van een vorige werkgever. Ze hadden een sollicitant voor een bepaalde functie, alleen zijn salaris wensen waren eigenlijk te hoog. Maar na het doorzoeken naar andere geschikte kandidaten kwamen ze niets tegen. Druk onderhandeld binnen het bedrijf zelf of ze toch niet zijn gewilde salaris konden bieden. Na druk onderhandelen met bestuur/directeur/PZ konden ze toch zijn salaris bieden. Maar op de meeting waar ze dit hem kenbaar maakten, maakte hij een opmerking van "Nou voorruit dan maar." oid waar geen enkele motivatie inzat en eigenlijk klonk met veel tegenzin. Toen heeft het bedrijf gelijk het aanbod ingetrokken en hem uitgezwaait.
Zoveel moeite gedaan om hem binnen te halen en dan zo reageren zonder enige motivatie was de druppel. Dus pas daar ook voor op.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

RIKZ schreef op zondag 18 juni 2006 @ 19:28:
Zoveel moeite gedaan om hem binnen te halen en dan zo reageren zonder enige motivatie was de druppel. Dus pas daar ook voor op.
Dat is dan ook wel weer een arrogante aktie :). Bedrijven tegen elkaar laten opbieden doe je slechts als je bij 1 bedrijf al een contract hebt gekregen, de voorwaarden daarvan kun je laten doorschemeren bij het tweede en kijken wat er gebeurt. Iets subtieler dus dan in RIKZ' voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

Topicstarter
Morgen heb ik dus het tweede gesprek bij dat ene bedrijf. Een tweede gesprek bij een ander bedrijf gaat zeker 2-3 weken duren, omdat er een kleine vakantie tussen zit. Stel ze bieden me een contract aan deze week, hoe lang kan ik dat uitstellen met tekenen? Bieden ze uberhaubt al contracten aan bij het tweede gesprek of is dat normaal bij een 3de of later gesprek? Het is een klein bedrijfje, geen Cap Gemini ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Macros schreef op zondag 18 juni 2006 @ 19:43:
Morgen heb ik dus het tweede gesprek bij dat ene bedrijf. Een tweede gesprek bij een ander bedrijf gaat zeker 2-3 weken duren, omdat er een kleine vakantie tussen zit. Stel ze bieden me een contract aan deze week, hoe lang kan ik dat uitstellen met tekenen? Bieden ze uberhaubt al contracten aan bij het tweede gesprek of is dat normaal bij een 3de of later gesprek? Het is een klein bedrijfje, geen Cap Gemini ofzo.
Hangt een beetje van het bedrijf af. Als je niet via een recruiter bent gegaan en dit dus het 2e gesprek is bij het bedrijf zelf, zou ik nu of bij het 3e gesprek een aanbieding verwachten. Als je het andere bedrijf een serieuze kans wil geven; kun je misschien gewoon zeggen dat je pas kunt beslissen als je daar het gesprek hebt gehad. Ik denk niet dat je 3 weken bedenktijd krijgt zonder reden.

Of het iets minder net spelen, als je een aanbod krijgt, gewoon na een week ofzo het contract tekenen en zeggen dat je pas over 1.5 maand kan beginnen. Dan bij het andere bedrijf een gesprek hebben, mochten zij met een beter aanbod komen gewoon opzeggen bij het eerste bedrijf. Je hebt in je proeftijd geen opzegtermijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Resistor schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:54:
(goed voor je CV, wel oppassen met concurrentiebedingen)
Goed voor jezelf, ja wellicht. Goed voor je CV betwijfel ik omdat het job-hoppen zijn beste tijd heeft gehad en bedrijven geen zin hebben energie te steken in het 'opleiden' van net afgestudeerden om er vervolgens niets aan te hebben. Bedrijven hebben meer aan loyale werknemers. Hoewel het natuurlijk best kan als je via detacheerder of uitzendbureau werkt. Dan is het meer of je er zelf zin in hebt :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Vergelijk
OzBoz schreef op zondag 18 juni 2006 @ 19:55:
[...]

Goed voor jezelf, ja wellicht. Goed voor je CV betwijfel ik omdat het job-hoppen zijn beste tijd heeft gehad en bedrijven geen zin hebben energie te steken in het 'opleiden' van net afgestudeerden om er vervolgens niets aan te hebben. Bedrijven hebben meer aan loyale werknemers. Hoewel het natuurlijk best kan als je via detacheerder of uitzendbureau werkt. Dan is het meer of je er zelf zin in hebt :)
met
SeatRider schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 12:08:
[...]

Concurrentiebeding is tegenwoordig niet zo veel meer waard, en ook betwijfel ik of jobhoppen goed voor je CV is. Een bedrijf is vaak meer geinteresseerd te investeren in personeel dat niet na 3 maanden al weer staat te trappelen om weg te gaan. Een detacheerder is wel een goed idee om je te orienteren op de markt.

[ Voor 32% gewijzigd door SeatRider op 18-06-2006 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Grijns, zoek de verschillen, had verder niet gelezen. Maar met jou dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

Topicstarter
SeatRider schreef op zondag 18 juni 2006 @ 19:48:
[...]

Hangt een beetje van het bedrijf af. Als je niet via een recruiter bent gegaan en dit dus het 2e gesprek is bij het bedrijf zelf, zou ik nu of bij het 3e gesprek een aanbieding verwachten. Als je het andere bedrijf een serieuze kans wil geven; kun je misschien gewoon zeggen dat je pas kunt beslissen als je daar het gesprek hebt gehad. Ik denk niet dat je 3 weken bedenktijd krijgt zonder reden.

Of het iets minder net spelen, als je een aanbod krijgt, gewoon na een week ofzo het contract tekenen en zeggen dat je pas over 1.5 maand kan beginnen. Dan bij het andere bedrijf een gesprek hebben, mochten zij met een beter aanbod komen gewoon opzeggen bij het eerste bedrijf. Je hebt in je proeftijd geen opzegtermijn :)
Ik denk dat ik open kaart speel. Ik ben niet echt iemand die nogal achterbaks is op die manier. Ik hoop dat zij ook eerlijk tegen mij zijn, en dan ben ik dat ook. Ik ben ook puur mezelf op die gesprekken. In het echt ben ik nooit super glad geschoren, dus daar ook niet. In het echt geen pak, dus daar ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Macros schreef op zondag 18 juni 2006 @ 21:49:
[...]

Ik denk dat ik open kaart speel. Ik ben niet echt iemand die nogal achterbaks is op die manier. Ik hoop dat zij ook eerlijk tegen mij zijn, en dan ben ik dat ook. Ik ben ook puur mezelf op die gesprekken. In het echt ben ik nooit super glad geschoren, dus daar ook niet. In het echt geen pak, dus daar ook niet.
Je kunt ook te jezelf zijn ;). Men is gewend dat op een sollicitatiegesprek een iets zonnigere weergave wordt gedaan. Dat doen ze zelf ook ("ja hoor, we zijn marktleider in deze sector"), dus ze gaan er vanuit dat jij dat ook doet. Imho hoor je op sollicitatie gewoon in pak te komen. Ik ken een glazenwasser die in pak op een sollicitatie verschijnt! :)

Edit: het siert je overigens niet achterbaks te zijn en open kaart te spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door SeatRider op 18-06-2006 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Macros schreef op zondag 18 juni 2006 @ 21:49:
Goede insteek, denk dat je daar ook het verst mee komt. Maar kijk wel een beetje uit dat je bij toezeggingen niet enthousiast de rest allemaal afkapt terwijl je nog geen getekende contracten hebt. Bedoel, eerlijk duurt het langst. Maar je moet jezelf ook niet in de vingerss snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48181

Ik wil zelf volgend jaar als werkstudent aan de slag gaan en ben daarvoor nu ook op zoek naar wat werkgevers. Aangezien de werkzaamheden per bedrijf eigenlijk vrijwel hetzelfde zijn, selecteer ik op sfeer. Als je er komt te werken (zeker met een full-time baan) moet je toch goed met je collega's op kunnen schieten.
Ik heb zelf al meerdere gesprekken gehad met bedrijven en ik heb ook aangegeven dat ik kijk welk bedrijf het beste bij me past. Dit werd wel gewaardeerd maar ze proberen me nu ook zo ver te krijgen dat ik voor een bepaald bedrijf kies, maar ik moet nog wat gesprekken voeren voordat ik mijn uiteindelijke beslissing maak.
Het tegen elkaar opbieden van bedrijven kan eigenlijk alleen als je ze laat weten dat er meerdere bedrijven zijn die eigenlijk hetzelfde bieden, behalve het salaris. Vervolgens is het aan hun om te laten zien hoe graag ze je willen hebben ;)
Pagina: 1