Toon posts:

Scalix?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met het Exchange alternatief Scalix? Ik zit eraan te denken onze SBS2003 Exchange te vervangen door dit product. Mede door de belabberde prestaties van Exchange op onze oude server. De vraag is natuurlijk wel hoe het zit met support en conversie. En hoeveel Linux kennis is nodig om e.e.a. in de lucht te houden?

Alle informatie is welkom.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-07 21:11
Ziet er heel goed uit en lijkt me zeer bruikbaar.
Is java, dus veel memory in je machine stoppen.

Maar voordat je zover gaat, zou je eerst eens kunnen kijken waarom je SBS2003 slecht presteert ?
Te weinig ram ? En hoezo is Exchange dan langzaam ? Komt er dan een mailtje een minuut langzamer binnen ?

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
We hebben ongeveer 10 GB in mailboxen staan. De server is een Dell 1600SC met 1.5 GB geheugen en 2 x 2.4 GHz Xeon.

Mijn illustere voorganger heeft in zijn oneindige wijsheid besloten een IDE-RAID controller in deze server te zetten met een RAID5 array. Alles op één volume. De maximale I/O snelheid van deze configuratie gelijkt een slak. Disk queue depths van boven de 200.

Het probleem is dat Exchange meer dan een gigabyte aan VM gebruikt, waardoor het systeem zwaar gaat swappen. En daar is deze server nou net niet goed in. Gevolg is dat de hele server traag wordt. En het opvragen van mails in Outlook levert regelmatig "Requesting data" gedurende minuten op.

Uiteindelijk zal deze server vervangen worden door iets beters, maar voorlopig moet ik het er even mee doen. Ik heb al geprobeerd de geheugenparameters van Exchange aan te passen, maar echt helpen deed dit niet.

Ik begrijp dat een fatsoenlijke, aparte mailserver het probleem zou oplossen. Desalnietemin is mijn vertrouwen in Microsoft server software door dit gedoe nou niet echt toegenomen. En Exchange 2007 wordt sowieso heel anders. Misschien tijd om alternatieven te bestuderen. En zodanig e.e.a. in één keer goed te regelen voor de toekomst.

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

krietjur

Where am I?

Ik ben momenteel zelf bezig met het opbouwen van een testomgeving voor scalix. We gebruiken momenteel geen Exchange, dus ervaringen met conversie kan ik niet geven.

Mijn eerste indruk ervan is dat het een erg fraai, solide product is. Installatie is een fluitje van een cent, maar het loont zeker wel de moeite om de bijna 400 pagina dikke handleiding door te lezen voor meer informatie. Daarin zit onder andere een uitgebreid deel over het monitoren en onderhouden van de scalix server.

Belangrijkste zaken waar je qua hardware op moet letten zijn (logisch) geheugen en storage. Dat zijn punten waar je zeker niet op moet besparen. Als ik meer ervaringen heb zal ik ze wel weer posten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:46:
Heeft iemand ervaring met het Exchange alternatief Scalix? Ik zit eraan te denken onze SBS2003 Exchange te vervangen door dit product. Mede door de belabberde prestaties van Exchange op onze oude server. De vraag is natuurlijk wel hoe het zit met support en conversie. En hoeveel Linux kennis is nodig om e.e.a. in de lucht te houden?

Alle informatie is welkom.
ik heb gisteren een mailserver opgezet met een aantal collega's en het was toch wel moeilijk
er zitten dingen bij die je echt moet weten.
Je moet wel een beetje kennis hebben van linux anders kan je er maar beter niet mee beginnen. >:)

Verwijderd

Ik heb hier ook een testserver draaien. Scalix 11 op dit moment. Ik heb hem vrij makkelijk kunnen installeren en de kennis die je van Linux moet hebben valt volgens mij erg mee, maar het kan zijn dat bepaalde dingen voor mij vanzelfsprekend zijn aangezien ik hele dagen met Linux werk :P

Maar in de LinuxMagazine van juli 2006 staat een heel stuk beschreven hoe ze hem hebben geinstalleerd en getest. Ik ben nu bezig om mijn mobile's te synchroniseren met de Scalix server. Als ik meer info heb hoor je het....
Pagina: 1