Aangezien er toch veel mensen zijn die niet snappen hoe Mediamarkt werkt, en daarom gaan lopen bashen, zal ik het even uitleggen. Lichtelijk off-topic, maar hopelijk wel nuttig.
MediaMarkt is een winkelfomule die in nederland wordt gevoerd vanuit Media Saturn Nederland. Media Saturn Nederland is weer een dochter van het duitse Media Saturn, enzovoorts. Elke Mediamarkt in Nederland is een eigen BV. De directeur van een vestiging is deels eigenaar van de winkel, maar het leeuwendeel van het eigendom ligt bij Media Saturn Nederland. Dit word een decentraal bedrijf genoemd.
Omdat MediaMarkt de laagste prijzen wil hanteren, wordt er binnen een bepaalde straal rondom de winkel gekeken naar concurrentie. Mediamarkt Eindhoven, waar ik zelf werk, kijkt binnen 30km. We kijken dan naar "winkels met een voordeur". Dat wil dus zeggen dat we internetshops buiten beschouwing laten. Het is niet reëel om van een winkelbedrijf te verwachten dat het de prijzen van een internetwinkel hanteert.
Als je niet snapt waarom, denk dan hieraan. Een winkel als MediaMarkt is eigenlijk een grote showroom. In deze showroom moet personeel rondlopen. In een gemiddelde Mediamarkt werkt meer personeel dan in drie of vier, misschien wel vijf internetwinkels, en gek genoeg willen die mensen wel betaald worden. Ook moet het licht natuurlijk blijven branden, om nog maar te zwijgen van dingen als reclame kosten. Wanneer je dus gaat roepen dat prijzen goedkoper kunnen, en linkjes naar internetwinkels gaat plaatsen, ben je gewoon scheve vergelijkingen aan het trekken.
Dan nu het verhaal over de acties. Zoals ik al zei, is MediaMarkt een decentraal bedrijf. Elk filiaal bepaalt haar eigen assortiment, prijzen, aanbiedingen en openingstijden. De reden dat er op de Mediamarkt website nauwelijks prijzen te vinden zijn, is dus dat het assortiment kan verschillen per filiaal. Prijzen kunnen dus ook anders zijn. Het plaatsen van deze gegevens op internet kost veel meer tijd en dus geld, dan het oplevert, en zorgt bovendien voor veel verwarring onder klanten. Ook koopt elk filiaal zelf in.
De meeste folders die worden verspreid door de Mediamarkt zijn dan ook regionale folders. Zoals eerder in dit topic is opgemerkt, worden er ook wel een nationale aanbiedingen gedaan. Deze aanbiedingen zijn in alle filialen beschikbaar, zoals deze aanbieding met cameras en geheugenkaarten.
Ik weet zeker dat er voor een dergelijke actie niet massaal de prijzen worden verhoogd. Ik ben daar namelijk zelf bij. Wanneer een aanbieding is afgelopen, wordt deze gewoon teruggezet naar een hogere prijs.
Ik hoop dat ik hiermee wat frustratie en vraagstukken heb opgelost. Verdere vragen kunnen gericht worden aan het Contactformulier op de
website van Mediamarkt.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.