Ik ben van plan wat extra harde schijf te kopen. Da's niet zo moeilijk. Echter, de SATA poorten op mijn MB zijn een beetje boel op. Nu kan ik evt. een PATA schijf kopen, maar dat komt de upgradebaarheid (en in mindere mate prestaties) van mijn systeem niet ten goede.
Een andere oplossing is het kopen van een PCI SATA kaartje, ter overbrugging tot de volgende MOBO/CPU upgrade. Echter, voordat ik zinloos veel geld uitgeef: hoe belangrijk is kwaliteit hierbij?
Een Sweex
kaartje is er voor €15, een onderklasse Promise voor een euro of 70. En dan bestaat er nog dit:
, wat je voor een 30 euro koopt, in je IDE slot propt en waar je dan SATA schijven op zet.
Nu geloof ik zo dat een promise kaart beter zal werken dan een sweex.
Echter, merk je dat verschil pas bij (pseudo)server achtig gebruik?
Als ik die die extra schijven vooral ga gebruiken voor DVD images omdat ik te lui ben DVD's in mijn PC te duwen tijdens het zappen en die verder niet/nauwelijks share/bewerk/(iets anders IO-intensiefs), is die Sweex dan "goed genoeg"?
(en, als we toch bezig zijn: weet iemand me iets te vertellen over het afgebeelde geval. Werkt het een beetje?)
Een andere oplossing is het kopen van een PCI SATA kaartje, ter overbrugging tot de volgende MOBO/CPU upgrade. Echter, voordat ik zinloos veel geld uitgeef: hoe belangrijk is kwaliteit hierbij?
Een Sweex
, wat je voor een 30 euro koopt, in je IDE slot propt en waar je dan SATA schijven op zet.Nu geloof ik zo dat een promise kaart beter zal werken dan een sweex.
Echter, merk je dat verschil pas bij (pseudo)server achtig gebruik?
Als ik die die extra schijven vooral ga gebruiken voor DVD images omdat ik te lui ben DVD's in mijn PC te duwen tijdens het zappen en die verder niet/nauwelijks share/bewerk/(iets anders IO-intensiefs), is die Sweex dan "goed genoeg"?
(en, als we toch bezig zijn: weet iemand me iets te vertellen over het afgebeelde geval. Werkt het een beetje?)