PCI SATA controllers

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:56
Ik ben van plan wat extra harde schijf te kopen. Da's niet zo moeilijk. Echter, de SATA poorten op mijn MB zijn een beetje boel op. Nu kan ik evt. een PATA schijf kopen, maar dat komt de upgradebaarheid (en in mindere mate prestaties) van mijn systeem niet ten goede.
Een andere oplossing is het kopen van een PCI SATA kaartje, ter overbrugging tot de volgende MOBO/CPU upgrade. Echter, voordat ik zinloos veel geld uitgeef: hoe belangrijk is kwaliteit hierbij?
Een Sweex :X kaartje is er voor €15, een onderklasse Promise voor een euro of 70. En dan bestaat er nog dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/11022.jpg, wat je voor een 30 euro koopt, in je IDE slot propt en waar je dan SATA schijven op zet.
Nu geloof ik zo dat een promise kaart beter zal werken dan een sweex.
Echter, merk je dat verschil pas bij (pseudo)server achtig gebruik?
Als ik die die extra schijven vooral ga gebruiken voor DVD images omdat ik te lui ben DVD's in mijn PC te duwen tijdens het zappen en die verder niet/nauwelijks share/bewerk/(iets anders IO-intensiefs), is die Sweex dan "goed genoeg"?
(en, als we toch bezig zijn: weet iemand me iets te vertellen over het afgebeelde geval. Werkt het een beetje?)

Verwijderd

Ik gebruik al bijna anderhalfjaar totaal zonder problemen een sweex S-ATA controller (non-raid) naast mijn Onboard VIA S-ATA controller voor hetzelfde doel ;) DVD-images bewaren, doet niet onder voor mijn Onboard VIA S-ATA controller :) Gebruik hem i.c.m. Maxtor DiamondMax 10 200 GB S-ATA

(edit)
Toegegeven, dat Promise kaartje zal best beter zijn dan die Sweex, maar voor de doelen die jij noemt amper tot niet merkbaar :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 16:20 ]

• onkl
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:19:
Ik gebruik al bijna anderhalfjaar totaal zonder problemen een sweex S-ATA controller (non-raid) naast mijn Onboard VIA S-ATA controller voor hetzelfde doel ;) DVD-images bewaren, doet niet onder voor mijn Onboard VIA S-ATA controller :) Gebruik hem i.c.m. Maxtor DiamondMax 10 200 GB S-ATA

(edit)
Toegegeven, dat Promise kaartje zal best beter zijn dan die Sweex, maar voor de doelen die jij noemt amper tot niet merkbaar :)
Goeie zaak is dat. Just checking: Ook nooit problemen gehad qua drivers, CPU gebruik, onduidelijke systray programma's etc etc? ('t is zeg maar een merk met een reputatie, om het voorzichtig te brengen)

Verwijderd

onkl schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:26:
[...]

Goeie zaak is dat. Just checking: Ook nooit problemen gehad qua drivers, CPU gebruik, onduidelijke systray programma's etc etc? ('t is zeg maar een merk met een reputatie, om het voorzichtig te brengen)
Ik ken het, ik lees ook overal dat Sweex maar een goedkoop flutmerkje is, had er dan ook een hard hoofd in dat dit langdurig goed zou gaan. Had namelijk snel een S-ATA controller nodig voor weinig geld, toen was deze Sweex een goede oplossing, ik zag het zelfs als tussenoplossing omdat ik van plan was later nog een Promise kaartje te kopen.

Tot mijn verbazing toen ik speedtests ging doen met o.a. de ATTO benchmark kreeg ik ongeveer dezelfde scores als mijn onboard controller. Drivers zijn geen probleem, is volgens mij de standaard Sil3112 driver, toen ik de driver van de CD had geinstalleerd had ik wel een systray programmatje maar die kon je heel makkelijk uitzetten (was ook geen adware achtig iets ofzo, gewoon een simpele manager voor de aangesloten schijven). CPU gebruik is ook heel normaal naar mijn idee, is alleen vrij moeilijk te controleren omdat je als je intensieve schijfbewerkingen uitvoert (images uitpakken uit rar bestanden ;) ) het CPU gebruik sowieso al hoog is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 16:35 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

draai hier 120 + 160 gig S-ATA met een sweex kaartje, ook zelfde reden, snel een sata controller nodig voor weinig.

Werkt perfect, ik kreeg zelfs dat icoontje niet, omdat ik alleen maar de driver geinstalleerd hebt.

Verder werkt booten van het ding ook perfect. Voor die 12 euro een goede koop.

If you choose to criticise you choose your enemies

• onkl
Mooi, weer een paar euro bespaard. Lijkt me -met dank- een uitgemaakte zaak. Kent iemand overigens die IDE-SATA converter, dat zou misschien nog wel een alternatief zijn, bezien de schaarste van PCI sloten (ik kan er nog 1 kaart bij hebben, dus als sweex, dan moet een "echte" geluidskaart even wachten)

[ Voor 60% gewijzigd door onkl op 16-06-2006 19:04 ]

Verwijderd

Of koop het origineel: Silicon Image Sil3112 Sata RAID OEM voor €23,10 bij univendi.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-02 08:09
onkl schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 19:02:
Mooi, weer een paar euro bespaard. Lijkt me -met dank- een uitgemaakte zaak. Kent iemand overigens die IDE-SATA converter, dat zou misschien nog wel een alternatief zijn, bezien de schaarste van PCI sloten (ik kan er nog 1 kaart bij hebben, dus als sweex, dan moet een "echte" geluidskaart even wachten)
Die converter zal eenzelfde bridge chip bevatten als de eerste sata harddisk modellen, waar ook een sata naar pata bridge chip op gemonteerd zat. Verder is de electronica triviaal omdat die chip een alles in 1 oplossing is. Het is idd wel een leuke oplossing als je PCI te kort komt, maar je offert natuurlijk wel een PATA slot op.
Pagina: 1