Kopie van deel broncode T.net doneren aan een OSS-project

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Hoi ik gooi hier een balletje op gewoon om te vragen of het mogenlijk is.

Ik ben behoorlijk bezig met een HTPC en het programma dat ik gebruik om hem te besturen is MediaPortal
Dit programma is mede ontwikkeld door de Nederlander Erwin Beckers (Frodo) die na het opzetten en hoofd ontwikkelaar van XBMC, is doorgegaan en MediaPortal heeft op gezet.
Omdat hij het missen van PVR in de XBMC vond dat toch wel een gemis was.

MediaPortal is nu uit gegroeid tot een van de beste HTPC software paketen en kan zich makkelijk meten aan de betaalde versies van de HTPC software paketen en MCE 2005.

Het mist misschien een beetje in stabilitijd maar dat word ruimschoots goed gemaakt door de instel mogenlijk heden van de software,
En aan aan die stabilitijd word heel hard gewerkt door het team.

Aan dit project werken een groot aantal mensen en er worden dagelijks nieuwe ontwikkelings Alfa versie gemaakt die ze nu proberen klaar te maken voor RC4

Het probleem met een project als deze is alleen het word door vrijwilligers gedaan en het goed bijhouden van welke hardware werkt is behoorlijk lastig.

En daar is mijn vraag nu aan de beheerders van tweakers.net

Zou het mogenlijk zijn om de om de HTML code van de Product Survey gedoneerd kunnen worden.

De reden is dat deze de perfecte tool zou zijn om aan te geven welke hardware wel of niet werkt,
En om aan te geven welke goed en mindere ondersteuning geeft in Media Portal.

Ook zou gebruikerstips kunnen geven welke setup van de hardware het beste werkt en welke drivers het beste zijn.

Hoewel er geen directe voordelen voor tweakers zou zijn tenzijn de database gekoppeld zou kunnen worden, zie ik er ook niet echt een verlies in en is altijd leuk om zo een initiatief te ondersteunen.

Mijn twee euro centjes, greetz X

ps. hoop dat ik hier op de goede plaats zit.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[url=view-source:http://tweakers.net/productsurvey]Alstublieft[/] :7

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:37

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nee, sorry :)
De code is (buiten zeer sitespecifiek en het is dus maar de vraag of zelf ontwikkelen niet minder werk is) één van de kostbaarste bezittingen van de site en maakt een groot deel van het onderscheidend vermogen uit, iets waar wij en VNU in het bijzonder erg zuinig op zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel op 16-06-2006 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
P_de_B schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:06:
[url=view-source:http://tweakers.net/productsurvey]Alstublieft[/] :7
Zie niets :?
En het zou niet netjes zijn om die zomaar te kopieren.
Daniel schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:15:
Nee, sorry :)
De code is (buiten zeer sitespecifiek en het is dus maar de vraag of zelf ontwikkelen niet minder werk is) één van de kostbaarste bezittingen van de site en maakt een groot deel van het onderscheidend vermogen uit, iets waar wij en VNU in het bijzonder erg zuinig op zijn.
Dat dacht ik ook eerst aan, maar op zich zou dit niet een groot probleem moeten zijn, omdat het niet naar een concurrent gaat, maar naar een goed doel, vind dat toch best wel een groot verschil.
Daar kan je als bedrijf zelfs best goede PR mee krijgen

Wat betreft de technische kant daar heb ik geen verstand van maar zou jammer zijn als het daarom niet zou kunnen :'(

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 16-06-2006 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
player-x schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:29:
[...]

Zie niets :?
En het zou niet netjes zijn om die zomaar te kopieren.

[...]
Flauw geintje: je vroeg om de HTML code, nou die is via de link te zien. Je bedoelde de serverside (php?) code.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En zelfs met de specifieke opensourcecode kan de concurrent daar iets mee doen omdat de broncode vrij is, dus ik denk niet dat er zelfs voor dat goeie doel iets van de code vrijgegeven wordt. Ik denk eerder dat het zelf ontwikkelen van een soort Productsurvey veel sneller klaar is dan om bestaande code aan te moeten passen. Ik durf er zeker van te zijn dat er genoeg opensourcecode rondzwerft die het idee van een Productsurvey heeft, misschien dat je daar wel iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zullen we Microsoft ook even vragen of ze de broncode van Windows willen afgeven aan ons? We zijn geen concurrent, dus dat moet geen probleem zijn. :Y)

Ter indicatie van de redeneerfout in je betoog. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb een soortement van product-survey zelf gemaakt voor een site die ik voor een project van school moest doen, dit is erg gemakkelijk zelf te maken hoor, ik was met een uurtje of 16 zover dat ik een werkbaar iets had, nog een beetje fine-tunen en tweaken en het werkt :)

En nee, ook van mij krijg je de broncode niet ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
Ik krijg ook dagelijks dergelijke vragen over het vrijgeven van bepaalde stukken code; punt is dat in het (goed) coden van een onderdeel veel tijd en dus geld zit, en het voor een bedrijf gewoon niet interessant is om hier op in te gaan. Bij een deal moet er een zonnige kant zijn voor beide partijen, niet waar? Voor jullie is die kant er zeker, voor T.net echter niet. Een beetje PR in de vorm van een comment in de code of een notitie op de pagina merkt ook niemand, en dan zou het al meer om het idee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bedrijfstechnisch is die code de grootste fysieke schat van Tnet, de parel waar bijna alles om heen draait.

Naast de users dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
.Peter schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 17:15:
Ik krijg ook dagelijks dergelijke vragen over het vrijgeven van bepaalde stukken code; punt is dat in het (goed) coden van een onderdeel veel tijd en dus geld zit, en het voor een bedrijf gewoon niet interessant is om hier op in te gaan. Bij een deal moet er een zonnige kant zijn voor beide partijen, niet waar? Voor jullie is die kant er zeker, voor T.net echter niet. Een beetje PR in de vorm van een comment in de code of een notitie op de pagina merkt ook niemand, en dan zou het al meer om het idee gaan.
Ik ben geen ontwikelaar van het programa, eenige wat ik wil doen hun een beetje te helpen waar ik kan, en dacht als dit een blok code was wat makelijk was te (her)gebruiken waarom niet.

Maar als ik het zo hoor is het moeilijk om te doen, maar zo als ik al zij ik gooide alleen een balletje op, maar helaas komt hij niet neer waar ik gehoopt had.

[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 16-06-2006 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij ben je minder tijd kwijt als je een Rails programmeur zoiets op maat laat maken dan dat je de code van de Product Survey (die ws zwaar gekoppeld is aan allerlei T.net dingen) moet gaan verbouwen.

Wat vinden de andere leden van het project van je actie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Waarom t.net (wat bij voorbaat al redelijk volkomen kansloos is) als er vast wel andere publiekelijk beschikbare scripts zijn voor vergelijkbare functionaliteit?

http://www.google.nl/sear...hop+survey+script&spell=1

En dan even verder kijken dan de eerste twee hits. :p

Verder komt het een beetje als een /14 scriptrequest over als ik eerlijk ben. Je zit op een techforum, wellicht kun je zelf scripten, zo niet: zoek iemand die het wel kan, of ben bereid het zelf te leren. :)

[ Voor 20% gewijzigd door DeverauX op 16-06-2006 19:10 ]

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Zo als ik het al zij heb er zelf weinig verstand van (meer hardware & netwerk)

Maar vind de Produkt Survey een van de mooiere stukjes functioneel web die ik ken, en doet pressies wat ze daar nodig hebben.
Dus heb ik daar het balletje neer gelegt met een link naar tweakers PS als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Laatst online: 13-09 16:51
player-x schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 19:22:
Zo als ik het al zij heb er zelf weinig verstand van (meer hardware & netwerk)

Maar vind de Produkt Survey een van de mooiere stukjes functioneel web die ik ken, en doet pressies wat ze daar nodig hebben.
Dus heb ik daar het balletje neer gelegt met een link naar tweakers PS als voorbeeld.
Je bent vrij om het concept over te nemen en zelf een script in elkaar te zetten. Een gemiddelde php programmeur zet een kale versie binnen een paar dagen op. Zet iemand een sixpack bier voor en het is zo gefixt.. :P

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

player-x schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:59:

Zou het mogenlijk zijn om de om de HTML code van de Product Survey gedoneerd kunnen worden.
Daar heb je toch nog niks aan? De HTML code is gewoon gestructureerde data in markup tags, waarin een aantal tabellen staan die tabulaire data bevatten..

als het je gaat om het 'concept' van zulk een pagina, om bepaalde informatie over een verzameling Hardware te geven, is het juist veel handiger om werkelijk generiek zelf zoiets op te zetten en op zulk een maner dat het ook generiek te hergebruiken is.... dan kun je ook zelf de licentie bepalen en bepalen dat het 'vrijgeven' van de broncode en de mogelijkheid hieraan verbeteringen te maken handig kan zijn en jouw ontwikkelde applicatie steeds beter kan maken (Hét idee achter 'open source').

maar een bestaande toepassing gebruiken, die helemaal niet daarvoor ontwikkeld is en een ander doel heeft, is juist niet goed. Verder heeft het qua ontwikkeling van de applicatie geen zin, en kan het zelfs uit concurrentie-oogpunt gevaarlijk zijn (de Productsurvey is juist een van de belangrijke 'Unique Selling Points', waarvan T.net het moet hebben en ook een groot stuk 'herkenningswaarde' haalt, die verlies je als je zomaar toepassing geeft dat te hergebruiken en dan nog waarschijnlijk onder een 'open licentie').

het staat natuurlijk een HTML-ontwerper vrij om goed te kijken naar hoe de HTML van T.net is opgezet en welke functionaliteiten je tabulaire data kunt geven en hoe een navigeermogelijkheid door hardware-rubrieken werkt (en de goede punten over te nemen, terwijl je juist poogt de knelpunten praktischer op te lossen) .... zolang het maar niet het 1-op-1 overnemen van een ontwerp is

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Nu wil ik niet vervelend doen, maar het staat iedereen vrij iets dergelijks eens te vragen. De TS doet verder ook niet moeilijk, maar werpt gewoon een balletje op. Daniel heeft daarop gereageerd, dus lijkt het me verder onzinnig om hierop door te blijven gaan en zeker in dit forum, toch?
HawVer schreef op maandag 19 juni 2006 @ 10:21:
Daniel geeft aan dat het niet mogelijk is en RM-rf geeft vervolgens uitgebreide uitleg over het wel en niet en waarom. Toch fijn dat er dokters zijn!
Mijn mening was natuurlijk meer gericht aan alle users die ook even meenden te moeten zeggen hoe het zit en allemaal hetzelfde, maar net even anders, roepen ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Yoeri op 19-06-2006 10:24 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
Yoeri schreef op maandag 19 juni 2006 @ 09:04:
Nu wil ik niet vervelend doen, maar het staat iedereen vrij iets dergelijks eens te vragen. De TS doet verder ook niet moeilijk, maar werpt gewoon een balletje op. Daniel heeft daarop gereageerd, dus lijkt het me verder onzinnig om hierop door te blijven gaan en zeker in dit forum, toch?
Daniel geeft aan dat het niet mogelijk is en RM-rf geeft vervolgens uitgebreide uitleg over het wel en niet en waarom. Toch fijn dat er dokters zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
RM-rf schreef op maandag 19 juni 2006 @ 09:04:
[...]

Daar heb je toch nog niks aan? De HTML code is gewoon gestructureerde data in markup tags, waarin een aantal tabellen staan die tabulaire data bevatten..

als het je gaat om het 'concept' van zulk een pagina, om bepaalde informatie over een verzameling Hardware te geven, is het juist veel handiger om werkelijk generiek zelf zoiets op te zetten en op zulk een maner dat het ook generiek te hergebruiken is.... dan kun je ook zelf de licentie bepalen en bepalen dat het 'vrijgeven' van de broncode en de mogelijkheid hieraan verbeteringen te maken handig kan zijn en jouw ontwikkelde applicatie steeds beter kan maken (Hét idee achter 'open source').
...
het staat natuurlijk een HTML-ontwerper vrij om goed te kijken naar hoe de HTML van T.net is opgezet en welke functionaliteiten je tabulaire data kunt geven en hoe een navigeermogelijkheid door hardware-rubrieken werkt (en de goede punten over te nemen, terwijl je juist poogt de knelpunten praktischer op te lossen) .... zolang het maar niet het 1-op-1 overnemen van een ontwerp is
Mag ik hieruit begrijpen dat ik de html code die t.net gebruikt gewoon mag reproduceren zoalng ik maar zelf het php script schrijf wat de html code produceert ( dus oftewel view source op t.net pagina en dan reverse engineren tot ik hetzelfde html resultaat heb uit mijn eigen dataset )
Want tot nu toe zie ik iets leuks op een site. Dan probeer ik het zelf na te bouwen, maar zonder naar de source te kijken, omdat ik het visuele effect leuk /handig vind en dit wil nabouwen de source gebruik ik niet omdat ik nog steeds het idee heb dat hier "copyright" op ligt ( dus op de functionele html code ) en algemene omgang dat ik niet iets rechtstreeks wil jatten van een site.

Maar uit deze stelling begrijp ik dat ik op t.net gewoon html source mag kopieren en reverse engineeren zodat ik alleen de plaatjes maar hoef te vervangen. Ik vind het nogal een uitspraak waar ik persoonlijk nogal wat twijfels bij heb.
Ja, je kan het doen. Maar ik vind het absoluut niet netjes.

Visueel nabouwen is ook niet echt netjes, maar bij mij krijg ik er aan het einde van de rit toch wel zo'n andere site mee dat ik er weinig probleem mee heb.

Voorbeeld :
Ajax zoek-functionaliteit op FP vond ik er een tijdje terug leuk uitzien. Toen eens gekeken op w3schools.com hoe het na te bouwen ( dus zonder t.net source ) en ondertussen heb ik het idee al overgenomen op enkele sites, maar de code echt letterlijk overnemen nou nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
Maar uit deze stelling begrijp ik dat ik op t.net gewoon html source mag kopieren en reverse engineeren zodat ik alleen de plaatjes maar hoef te vervangen. Ik vind het nogal een uitspraak waar ik persoonlijk nogal wat twijfels bij heb.
Ja, je kan het doen. Maar ik vind het absoluut niet netjes.
Zo zou ik dat niet stellen. Er staat namelijk 'je bent vrij om te kijken hoe de html is opgezet' Dat betekend niet dat je het gewoon kunt kopieren. Ook de layout van een pagina valt onder het copyright en het getuigt miet van veel respect om dat zo maar over te nemen. Het idee is dat je puur ter lering de html source code bekijkt en vervolgens zelf een ontwerp op gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

HawVer schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 08:59:
[...]

Zo zou ik dat niet stellen. Er staat namelijk 'je bent vrij om te kijken hoe de html is opgezet' Dat betekend niet dat je het gewoon kunt kopieren. Ook de layout van een pagina valt onder het copyright en het getuigt miet van veel respect om dat zo maar over te nemen. Het idee is dat je puur ter lering de html source code bekijkt en vervolgens zelf een ontwerp op gaat zetten.
Los van het feit of dat getuigt van respect, valt broncode onder een copyright?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Lijkt me van wel. Is immers het intellectuele eigendom voor het ontwerp van de website. Als je het een-op-een overneemt heb je immers een ripoff.

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

DeverauX schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 09:44:
Lijkt me van wel. Is immers het intellectuele eigendom voor het ontwerp van de website. Als je het een-op-een overneemt heb je immers een ripoff.
Ik heb het niet over 1 op 1 overnemen, maar dan lijkt me dat in de letter der wet het uiterlijk de ripoff is en niet de code.

Ik dacht dat er ooit een uitspraak was over het feit dat men geen copyright of patent op HTML en JS kon hebben c.q. aanvragen. Dus kopieert iemand de XMLHTTPRequest van onze frontpage dat wij daar niks tegen kunnen doen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:01

crisp

Devver

Pixelated

geen copyright, wel auteursrecht

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

copyright...auteursrecht...in deze context semantiek...het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. :)
En op html/js (of wat dat betreft elke script/programmeertaal) kan je natuurlijk nooit copyright of auteursrecht op claimen. Wel het uiteindelijke grafische of functionele product wat ermee gemaakt is. De wijze van toepassing van de techniek.

Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

BtM909 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 09:32:
[...]

Los van het feit of dat getuigt van respect, valt broncode onder een copyright?
Ik denk dat je broncode moet zien als een soort van container voor een stuk inhoud, het papier waarop een boek geschreven is...
zonder de specifieke CSS (welke dus de visuele presentatie bepaald, de 'layout') en zonder de 'content' is er weinig over dan wat structurele tags:

de Doctype, HTML-tag
Een HEAD, met TITLE en een paar LINK-tags
De BODY, welke DIV's bevat
Een TABLE, met thead en tbody en TR's welke dan TH's en TD's bevatten.
en een tekststructtuur in H1's tot H6's ... en P-tags
eventueel wat List-elements: UL's, DL's of OL's..

nee, daarop kan je geen copyright claimen, wel op een herkenbaar 'eigen' werk, maar HTML-code an sich is nog geen 'eigen werk', pas in combinatie met de visuele presentatie en de betreffende inhoud, valt het onder auteursrecht.

Punt is, om terug te komen op de vraag van de topicstarter... als er de wens is om een internet-applicatie te maken die in HTML tabulaire gegevens over hardware presenteerd... heeft enkel het 'overnemen' van de Productsurvey-HTML-code waarschijnlijk weinig zin..
de belangrijkste klus is de achterliggende serverside methode deze informatie te beheren en genereren in HTML-tables ...

Die kunnen dan wel met CSS-code vormgegeven worden, maar dat is pas de aller- allerlaatste stap, en daarvoor heeft het veelal meer zin een eigen 'presentatie-stijl' te bakken, dat is niet eens zoveel werk, zeker vergeleken bij de hoeveelheid werk die de opzet van die applicatie, en het beheer van de data zelf zal zijn.
Op dat moment enkel een al bestaande vormgeving 'overnemen' (of dat nu wel of niet met toestemming is) is eigenlijk een belediging van de hoeveelheid werk die er voorheen in gestopt zal zijn (alsof je veel werk steekt in het bouwen van het huis, en dan de muren met waterverf gaat schilderen, of het dak bedekt met karton) ...

(Moeglijk kan het zijn dat er generieke applicaties met een open licentie zijn die je er wel voor kunt gebruiken (mogelijk bepaalde php-portalsystemen hebben wel een rubriekeindex die tabulaire informatie kan bevatten die misschien zelfs gecrosslinked kan worden of evt. een wikisysteem zou misschien ook werkbaar zijn)... de T.net Productsurvey is dat niet.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1