[2003] Login script - Toegang geweigerd.

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:11
Dames/Heren,

Aangezien ik vakantie heb wil ik mijn kennis verbreden wat betreft Windows 2003 SP1. Dus ik in VMWare een server geinstalleerd met daarbij een Windows XP SP2 client.

Mijn domein is: testdomein.nl

Nu wil ik dat gebruikers inloggen dmv een login script, om te beginnen heb ik een simpel net use script in elkaar geflanst:

code:
1
2
3
net use * /Delete /Yes
net use s: \\testdomein-server\testdomein-files$\testdomein
net use h: \\testdomein-server\Homedir$\%username%

Zoals jullie kunnen zien worden eerst alle shares verwijdert, en daarna aangemaakt.
De eerste share is een algemene map, een dump zegmaar. Daar kunnen alle gebruikers bestanden plaatsen zodat andere die dan weer kunnen lezen en bewerken.

De tweede share is gewoon hun homedir.

Alle shares staan goed ingesteld behalve de "netlogon" share denk ik, want; als ik losse regels kopieer en plak in het command prompt van de client werken de shares wel!

Echter, als ik naar \\testdomein-server\netlogon\ surf vanuit de client, kan ik het .BAT script niet openen en krijg ik de melding: Toegang geweigerd.

Ik heb de gebruikers al toegevoegd bij de NETLOGON share met alle rechten, maar dat helpt zelfs niet!

Weet iemand misschien hier de oorzaak van?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Hoe staan de NTFS-rechten op de NETLOGO-map op de server?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• cheeseruler
Je bedoelt de Share Permissions?
Die staan nu standaard zoals ze stonden.

Adminstrators: Full control
Everyone: Read (heb al geprobeerd deze op full control te zetten maar dit werkt niet!)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Nee, ik bedoel de NTFS-rechten :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Wordt het script wel gedraaid? Dit moet je wel ingeven bij de user. :)

Verwijderd

wanneer krijg je de melding "toegang geweigerd"?

bij het openen van de netlogon share?

bij het openen van de batch-file?

• cheeseruler
@CodeCaster
Waar kan ik die NTFS-rechten vinden? Bij Security > Advanced?

@MADG0BLIN
Ja het staat ingesteld bij de user properties.

@Sneeky Neeky
De share kan ik benaderen en bekijken, bij het openen van het script word gezegd dat de toegang geweigerd is!

Bedankt voor de snelle reacties trouwens!

Edit:
Ow wat stom van me! ik moest rechten geven aan het script zelf! Aan de mappen hoef ik niets te doen. Bij het script zelf heb ik Everyone gezet en nu werktie! Bedankt voor de moeite! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Echter, nu wil ik nog wel even weten wat die NTFS rechten zijn :P .

@MADG0BLIN hieronder:
Ja uiteraard, zo achtelijk ben ik ook weer niet ;)

[ Voor 39% gewijzigd door cheeseruler op 16-06-2006 16:01 ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Misschien overbodige vraag, maar ben je wel lid van het domein?

Verwijderd

Security > Advanced, daar zie je de gebruikers die verschillende rechten hebben op het bestand of op de map. Dat zijn de NTFS rechten.

• cheeseruler
Perfect! ;)

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
cheeseruler schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:57:
Echter, nu wil ik nog wel even weten wat die NTFS rechten zijn :P .
Dit zijn de rechten die de gebruiker heeft op filesystem niveau. Je zal hier zeker nog veel mee te maken hebben. In feite heb je 2 soorten machtigingen: De share machtigingen (full control/change/read) en de NTFS machtigingen (oa: read, exectute, list, full control, change, ....)
Als je een share aanmaakt, dan moet je rekening houden met de combinatie van de share en ntfs machtigingen. Op internet zijn er goede manuals te vinden over deze combinatie. Succes ;)

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-02 15:06

_WgV_

It's a magical world!

Toevallig heb ik van de week een cursus Windows Server 2003 gevolgd. Daar werd mij verteld dat de algemene 'best practice' is:
- Share Permissions: Everyone full control
- Feitelijke rechten regelen via NTFS

Omdat je je anders uren in de rondte zoekt als er problemen zijn wat betreft rechten.

#StopBurningStuff

• cheeseruler
Leuk die extra reacties. Schrik niet maar ik doe een ICT opleiding op het ROC Midden Nederland en ben zo'n beetje klaar daarmee. Weer een paar jaar van me leven door de plee getrokken! :r

Dus vandaar zit ik nu zelf wat uit te vogelen in VMWare, ik zal de tips zeker onthouden! :*)

Verwijderd

Rechten is toch zeker wel een belangrijk onderdeel, waar je zeker wel wat mee gaat doen in de toekomst waarschijnlijk. Niet zo een barre school dus 8)7
Pagina: 1