Toon posts:

Seagate NL35 HDD in desktop. Betrouwbaarder?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje:

Heb al gezocht, maar niet echt een antwoord gevonden. Is een Seagate NL35 HDD betrouwbaarder dan een niet NL35 versie in een simpele desktop omgeving. Of komt die hogere betrouwbaarheid alleen tot uiting wanneer deze zich in een 'nearline storage' omgeving bevindt.

Ben van plan een 2e schijf (400Gb) in mijn Dell Dimension 9100 te zetten. Voornamelijk voor opslag van foto's en muziek. Betrouwbaarheid is mijn belangrijkste eis, en heb tot nu toe goede ervaringen met seagate schijven. Als een NL35 schijf nog betrouwbaarder is, is dat mooi meegenomen. Om de prijs hoef je het iig niet te laten.

Verwijderd

Heb je al overwogen RAID1 te gebruiken? dan weetje zeker dat je goed zit :) echt duur zijn die schijven namelijk niet meer

Verwijderd

HD's kunnen altijd kapot gaan. Maar ja, er kan ook een vliegtuig over je dikke teen rijden :9. Kies een schijf met een garantie die meer dan 1j is. Als de data zo belangrijk is kan je inderdaad mss alles in RAID zetten, of een andere backupmethode zoeken.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:33
Volgens mij is de NL serie bedoeld voor 24x7 gebruik en de Barracuda's in principe niet. Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met Barracuda's 24x7 te draaien. Maar de NL is dus nog betrouwbaarder.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:03
Als betrouwbaarheid je grootste eis is, absoluut voor raid-1 gaan..!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb wel aan Raid zitten denken, maar dat vind ik dan net weer te ver gaan (en ook te duur worden: 2 x HDD + controller). De belangrijkste data backup ik uiteraard.

Betrouwbaarheid als belangrijkste eis was meer bedoeld als: belangrijker dan snelheid, access tijden e.d.

Ik denk dat ik maar zo'n NL35 schijf bestel.

Verwijderd

Zo'n NL35 schijf is inderdaad betrouwnaarder dan een gewone desktop schijf, en is niet veel meer duurder. RAID1 is nog betrouwbaarder maar is wel inderdaad 2X zo duur.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat ik zelf wel fijn vind is een schijf extern aan te sluiten en dan af en toe belangrijke data er op zetten.

Ik heb een 300GB schijf extern maar 120GB oid kan natuulijk ook.

Kwa hoe betrouwbaar een schijf is moet je denk ik ook wel een beetje mazzel hebben soms. Het kan goed zijn dat een schijf die erg betrouwbaar is toch na een half jaar kapot gaat.

Ik heb een IBM schijf uit de deskstar serie ook wel de deathstar serie genoemt omdat ze zo vaak kapot gaan, maar die schijf doet het al 4 jaar zonder problemen terwijl er een hoop uit die serie de 2 jaar nog niet halen.
Pagina: 1