High-Res Foto verkopen

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Hoi,

Ik heb hier een foto van een vliegtuig (ben vliegtuispotter :9) waar iemand uit Engeland in geïntereseerd is. Op een stand zal mijn foto dan gedisplayed worden (naast andere vermoed ik) voor 1 van hun cliënten. Dit alles tijdens de beroemde Farnborough Air Show van 2006.

De heren zijn bereid (volgens de mail) om er een bedrag voor te betalen (voor de high-res versie ervan). Het gaat om de volgende foto: Click

Maar nu is mijn vraag, welke prijs zal een beetje acceptabel zijn?
Ik hoop dat een paar mede-tweakers hier een beetje een idee hebben :>.

Many thanks _/-\o_

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Wat voor heren zijn het? Van een groot bedrijf of van een eenmanszaak? Of misschien wel voor prive. Dat maakt nogal uit. Toevallig is hier vorige week ook nog een topic over geweest. Even searchen.

aanbod om foto te kopen: hoe te handelen?

[ Voor 19% gewijzigd door janklp op 16-06-2006 15:38 ]

Verwijderd

een vriend van mij verkocht ook wel eens foto's via airliners.net. Volgens mij kreeg hij hier zo'n 30 tot 50 euro voor.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Bedankt voor je antwoord Januszjes, ik heb het op een 100 euro gehouden. Ze mogen van mij part er best nog wat afschaven ... :P

Verwijderd

Zie ook www.richtprijzen.org, vrij pittige prijzen, maar het geeft een indicatie :) Niet te weinig vragen in ieder geval :)

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:22:
Zie ook www.richtprijzen.org, vrij pittige prijzen, maar het geeft een indicatie :) Niet te weinig vragen in ieder geval :)
Mmm...

Beetje een ripper die Eduard de Kam... :p
Sommige teksten zijn 1:1 uit het boekje "Richtprijzen Fotografie" van de Fotografenfederatie...
Ach maakt ook geen donder uit... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Hexley op 16-06-2006 20:59 ]

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 20:48

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

(jarig!)
Mag je een foto waar zo duidelijk de naam van de luchtvaart maatschappij op staat wel zo verkopen? zitten daar geen rechten van Martinair in dit geval aan? :?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Spike_wolf schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:04:
Mag je een foto waar zo duidelijk de naam van de luchtvaart maatschappij op staat wel zo verkopen? zitten daar geen rechten van Martinair in dit geval aan? :?
Volgens mij, zou dat gewoon mogen hoor...

Enige waar je op moet letten is "portretrecht", "citaatrecht" en "kunst in beeld"....
Ooit stond er op de site Fotografenfederatie of Burafo
een pdf versie van het boekje "Auteursrecht voor fotografen".

Daar stond mooi het hoe en wat in, mss kun je er een per e-mail krijgen...
Er was ook een gedrukte versie, daar zou je ook naar kunnen vragen.....

Edit:
Even met Google zoeken, en je komt hier uit: Fotografenfederatie.
Lijkt me een "nieuwe" versie (van mijn/het boekje), maar heb geen link op hun site gevonden...
Deze nieuwe versie is grotendeels geschreven door mr Bjorn Schipper, werkzaam bij van der Steenhoven, advocaten te Amsterdam.
Redactie:
mr. Theodoor Richard, advocaat op het gebied van intellectueel eigendomsrecht;
Caroline Brons, secretaris van Burafo;
Eduard de Kam, secretaris van de fotografenfederatie.
Tja dat verklaart het "rippen" de richtprijzen... :+

[ Voor 40% gewijzigd door Hexley op 16-06-2006 21:46 ]

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:22:
Jammer dat er geen richtprijzen worden genoemd voor websites. Ben wel benieuwd wat de layout van http://www.apple.com zou kosten. ;)

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Chaos schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:42:
[...]

Jammer dat er geen richtprijzen worden genoemd voor websites. Ben wel benieuwd wat de layout van http://www.apple.com zou kosten. ;)
Zie pagina 13... ;)

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 21:41
Als ik bv naar http://www.fotosearch.com/ kijk, vragen ze daar op z'n minst rond de 100 dollar per foto voor. Ik denk dat je met 100 euro om te beginnen om te vragen wel juist zit

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik werk op de communicatieafdeling van een grote ROC. Ik koop regelmatig foto's voor brochures, de website, stands etc. etc. Meestal betaal ik ongeveer tussen de €30 en €60 euro per foto. Dit zijn bovendien professionele fotografen.

404 error: File not found | PSN: The_Bash

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Het ligt er maar vooral aan waarvoor je de foto gebruikt, maar ook wat voor onderwerp het is. Als het een bijzondere foto is, bijzonder onderwerp, bijzonder moment en je hebt er bijv extra kosten voor moeten maken, dan kan je die prijs opdrijven. Bovendien, bovenstaande genoemde prijzen zijn allemaal richtprijzen. Vindt je € 100,- te weinig, dan kan je er ook € 200,- voor vragen, wat de markt/koper er maar voor over heeft ;). Maar je kan er ook te weinig voor vragen, en dan begint het achteraf toch te knagen. 't Is en blijft vooral een beetje spelen en je opdrachtgevers checken heb ik het idee...

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Waarom vraag je niet gewoon of ze je toegang tot het evenement willen regelen? Dat is voor de 'amateur' een veel mooiere beloning dan wat centjes?
Dat zou ik iig gevraagd hebben. Maar laat ook even weten hoe het precies is afgelopen.

Verwijderd

Omdat ze je dan de volgende keer ook met weinig proberen af te schepen. Gewoon normale prijzen vragen en dat soort dingen zijn een bonus :)

Verwijderd

Ik heb tijdje terug ook wat foto's voor een brochure verkocht. 50 euri's p/s voor gevangen.

Ik zou wel ff vragen wat de oplage van het medium is. Stel dat het in medium terecht komt met een flinke oplage kun je best wat meer vragen hoor.

Verwijderd

Hexley schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:58:
[...]

Mmm...

Beetje een ripper die Eduard de Kam... :p
Sommige teksten zijn 1:1 uit het boekje "Richtprijzen Fotografie" van de Fotografenfederatie...
Ach maakt ook geen donder uit... ;)
Het laatste wat ik er over gehoord heb is dat de fotografenfederatie geen richtprijzen meer mocht uitgeven omdat dat in strijd met allerlei regels over kartelvorming, prijsafspraken en al die zooi. Daardoor is de federatie gestopt met de uitgave en is richtprijzen.org verder gegaan met het uitgeven. Als een organisatie het doet die geen vertegenwoordiger is van een bepaalde beroepsgroep, is het namelijk wel toegestaan :?

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Bij UMG kochten we ook (regelmatig) stock foto's voor diverse projecten (websites etc) - bij o.a. Getty, Comstock etc. Daar betaal je honderden dollars voor een goede foto.

BELANGRIJK: Verkoop NOOIT je foto want dat is eigenlijk afstand doen van je auteursrecht. Je verkoopt een LICENTIE voor het gebruik van de foto. Althans zo doe ik dat ook normaal met magazines etc. Die krijgen een licentie voor een bepaald gebruik van de foto, voor een bepaald aantal keer etc.

Anders kan men later mijn foto nog eens gebruiken en mij daar niet voor betalen - ze hebben immers de foto gekocht en niet het gebruikersrecht onder bepaalde voorwaarden. Of ook een leuke; ze verkopen ineens het fotomateriaal aan een ander blad of reclame bureau - ook dat mag als zij het volledige eigendom hebben gekocht van die foto.

Sta je daar met je 30 euro in de hand :P

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Da's wel een goede waar je het over hebt. Ik denk automatisch zo, maar d'r zijn er genoeg die niet zo denken ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Pagina: 1