Toon posts:

1 Server 2 adsl verbindingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naast mijn normale functie bij het bedrijf waar ik werk doe ik ook de ict er nog een beetje bij. Bare with me als dit dus een hele simpele vraag is :)

We hebben hier 2 servers staan ( 2003) waar bij eentje ook exchange opstaat. Tevens hebben we 3 adsl verbinden. verbinding 1 is voor internet van de users en de terminal server. Verbinding 2 wordt nu gebruikt voor de main server (heeft een aparte lijn nodig voor een sap koppeling) en dan hebben we nog verbinding 3 die nu even weinig gebruikt wordt (is te traag voor de sap koppeling).

Alle mail gaat nu via de main server en de adsl verbinding 2. Probleem is dat ik die lijn niet zo vertrouw en de mail eigenlijk over de verbinding wil laten gaan die nu weinig gebruikt wordt (verbinding 3). Internetconnectie voor die server mag wel gewoon over verbinding 2 blijven gaan.

Waar het op neer komt is dat ik mail over verbinding 3 wil laten gaan en internet over verbinding 2 voor de server. Alle adsl verbindingen hebben een eigen router en ip adres.

Ik moet natuurlijk de a records laten veranderen voor ons domein. Maar hoe regel ik dit in 2003 server? De gateway voor de server staat nu gericht naar de router van verbinding 2.

Iemand tips?

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dat is iets waar ik zo geen antwoor op heb. maar volgens mij kun je instellen over welke netwerk welke datatraffic overheenmoet maar dat weet ik niet zeker.

offtopic:
dit is geen vraag voor vrijdagmiddag

Verwijderd

Topicstarter
BlueKeenan schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:34:

offtopic:
dit is geen vraag voor vrijdagmiddag
:) ik weet het.

Het lijkt heel simpel ( zal het ook wel zijn). Ik wil gewoon al het email verkeer over verbinding / router 3 en de rest ( internet) mag over verbinding / router 2. Probleem is dat ik geen idee heb hoe ik dat instel in windows server 2003.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-04 10:16

itsalwaysme

Graast voor DB

kan dit niet gewoon met een load balancer? of begrijp ik de vraag verkeerd

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• PiOn
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
Zelfde ook een keer uitgevoerd. Static route voldoet in de meeste gevallen.

Verwijderd

Topicstarter
Its_always_me schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:43:
kan dit niet gewoon met een load balancer? of begrijp ik de vraag verkeerd
Er hoeft geen load gebalanced te worden. Ik wil gewoon op een server instellen dat mail via een aparte verbinding / router gaat en internet via een andere aparte verbinding / router.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-04 16:35
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:21:
[...]

Er hoeft geen load gebalanced te worden. Ik wil gewoon op een server instellen dat mail via een aparte verbinding / router gaat en internet via een andere aparte verbinding / router.
Dus je wil dat poort 80 over een aparte router gaat en je wil dat de poorten 25,110 enzo over een andere router gaan. Ik denk dat je dan eens moet kijken naar een ISA Server of iets dergelijks

Maar ik denk toch dat een load balancer beter is, want een load balancer kan ook gebruikt om verkeer te verdelen over verschillende servers, dit noem je volgens mij active-active load balancing.
En ook is er dan mogelijkheid om als er een ADSL verbinding wegvalt het verkeer door te sturen naar de overgebleven ADSL lijnen, dan merken de gebruikers er niks van dat je er een verbinding wegvalt en kan het werk gewoon doorgaan :).

Groeten

Guido

[ Voor 39% gewijzigd door Turdie op 16-06-2006 15:39 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:28

lier

MikroTik nerd

Hele eenvoudige oplossing:

Laat "ADSL 3" op een apparte NIC in je server binnenkomen. Zorg dat SMTP (voor inkomend en uitgaand verkeer) gekoppeld is aan deze nic en klaar.

Je kan uiteraard ook je NIC een extra IP adres geven, zodat deze voor wat betreft dat netwerksegment kan praten met "ADSL 3".

[ Voor 7% gewijzigd door lier op 16-06-2006 15:34 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
guidovb schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:30:
[...]

Een load balancer is niet alleen om load te balancen maar om verkeer te verdelen om verschillende servers. Load balancers worden vaak gebruikt bij meerdere adsl verbindingen om het verkeer goed te verdelen over de verschillende servers.Dit heet active-active load balancing. Ook als er een adsl lijn wegvalt wordt dat verkeer doorgestuurd naar de andere overgebleven adsl lijnen(ISP Failover)

Groeten

Guido
Ahhh oke, thanks voor de info :) Weer wat geleerd.

Wat ik eigenlijk niet wil is een extra nic in de server. Het liefst stel ik het gewoon in windows zelf in zover dit mogelijk is.

Static routes ben ik nog niet zo bekend mee, zal er even wat over gaan lezen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 15:41 ]

• Turdie
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:39:
[...]

Ahhh oke, thanks voor de info :) Weer wat geleerd.

Wat ik eigenlijk niet wil is een extra nic in de server. Het liefst stel ik het gewoon in windows zelf in zover dit mogelijk is.
Ik denk dat je nu een functie hebt gevonden die op de TO-do list :) :*) mag komen van de Vista Servers. Want dit kan volgens mij niet zo gemakkelijk in Windows Server 2003 zonder extra apparatuur.

Guido

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:28

lier

MikroTik nerd

guidovb schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:41:
[...]

Ik denk dat je nu een functie hebt gevonden die op de TO-do list :) :*) mag komen van de Vista Servers. Want dit kan volgens mij niet zo gemakkelijk in Windows Server 2003 zonder extra apparatuur.

Guido
Ehm...Vista server ? Heb ik iets gemist...?

Ennuh...meerdere IP adressen toekennen aan 1 NIC is al mogelijk sinds...NT 4.0 (gokje) ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

euh. ff uit m'n CCNA (is alweer even geleden)

Ik weet niet hoe je netwerk in elkaar steekt. Maar ik zou in m'n netwerk gewoon op de managed switch aangeven hoe je 't wil hebben. static route invoeren bijvoorbeeld. Of gewoon de verschillende verbindingen een verschillende prio geven (aan de hand van de snelheid = loadbalancing). Dan is je totale brandbeedte ook nog groter :) en ben je redundant

* J2pc gaat voor de zekerheid nog ff kijken op cisco netacad

Bij nader inzien gaat dit alleen op als je binnen je lan blijft. Ik stel me voor dat als je dit hardwarematig wil doen, je een apparaat nodig hebt die binnen je lan als gateway functioneerd, en de verbinding verdeelt over de verschillende lijnen zonder dat de clients dit door hebben.
Hoe je het in je server zou kunnen instellen weet ik niet. Ben geen server-man :p

[ Voor 37% gewijzigd door J2pc op 16-06-2006 16:04 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

Topicstarter
Netwerk steekt vrij simpel in elkaar, 1 switch, 15 users, 2 servers ( terminal en File) en 3 routers (elke internetverbinding 1).

Sommige zullen zich afvragen waarom 3 internetverbindingen? We zitten hier op een klote locatie waar vrijwel geen snel internet te krijgen is ( industrieterrein) en we zitten erg ver van de centrale af. Ze kunnen hier bijna geen snel internet leveren of we moeten een dure prive lijn nemen.

1 adsl verbinding is net voldoende voor het internet van de users en de terminal server ( 3 users in het buitenland), 1 verbinding is te traag geworden voor mail ( mailings naar 2000 klanten per dag) en de SAP koppeling. Vandaar dat er een 3e verbinding bij is gekomen die ik nu eigenlijk puur voor de koppeling wil gebruiken. Alleen gaat nu over die verbinding, ook de mail.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

hmm, je hebt je hosts neem ik aan geconfigureerd met als gateway de adsl-verbinding voor internet.
misschien is het het makkelijkst om je server & clients op de een of andere manier zo te configureren dat de clients de mail naar een smtp op je server stuurt, die het vervolgens via lijn3 naar de smtp van je provider/mailer stuurt?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Turdie
Wat je ook zou kunnen doe is gaan werken met een centrale router/firewall die daar middel van NAT(Network Adress Translation) heeft verkeer van poort 80 &443(HTTP en HTTPS) en eventueel ook nog ftp verkeer binnen je lan naar een router doorstuurt. En dan het inkomende verkeer op poort 25 en 110 doorstuurt naar je mailserver en dan moet je gewoon aan je provider vragen of ze het bSMTP adres van je mail willen wijzigen naar het ip adres van je centrale router/firewall. Dan kun je al drie verbindingen op die ene router laten binnenkomen en kun je servers er achter door middel van een switch of iets dergelijks.

zoiets dus
lan > server..(moet op basis van ip adres).
wan poort 25 >server mail
wan poort 110>server mail
lan sap koppeling poort > sap server
wan poort 21 > server die ftp verkeer afhandeld.

maar dit is wel een complex probleem dus het lijkt mij wel verstanding als je hiervoor een externe deskundige partij inschakeld, die zullen een inventarsatie en netwerktekening maken zodat je altijd een velig en betrouwbaar netwerk hebt

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 17-06-2006 03:28 ]

Pagina: 1