PID regelingen; hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:20

GG85

.......

Topicstarter
Voor een schoolproject moet ik een digitale simulatie in Multisim maken van een P, I, D, PI, PD, en PID schakeling.
Aangezien we hiervoor geen lesmateriaal hebben zijn we aangewezen op bronnen zoals internet.
Nu heb ik al wel op http://proto5.thinkquest....php?page=reg...mp;taal=nl een goede omschrijving van alle type regelingen maar duidelijke schema's zijn niet te vinden.

Mijn vraag is nu of er hier mensen zijn die nog ergens een schema of overzicht van deze regelingen hebben liggen zodat ik dit als basis voor mijn Multisim simulaties kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
De engelstalige wikipedia heeft prachtige uitleg, en vorig jaar heb ik ook zo'n PID regelaar moeten maken en uitmeten, kga eens kijken of ik nog schema's heb liggen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Thx, zou super zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel een verhaal in ms Word over PID regelingen in de klimaattechniek (vermwarming, koeling, lucht, etc). Ik kan dit wel emailen.

Een pid regeling wordt toegepast bij een 1ste, 2de of meerdere orde processen.
ik weet niet of je een beetje kennis hebt van differentiaal vergelijken, dit heb je wel nodig om te begrijpen hoe een PID regeling werkt. misschien kan je hier wat op het net over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Als je ze zou willen mailen, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Sorry, ik heb mijn eigen schema's niet meer staan. Google heeft er echter wel, zoeken op "opamp pid schematic" gaf me deze link, met volgend voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.elecdesign.com/Files/29/6131/Figure_01.gif
Dat is zoals ik het me herinner, eerst een buffertje om het proces niet teveel te belasten, dan de 3 regelaars parallel, gewone opamp versterker voor de P, condensator in de terugkoppeling voor de I, en condensator in de ingang voor de D -actie. Dan gewoon de 3 signalen sommeren met een opamp.

[ Voor 36% gewijzigd door naftebakje op 16-06-2006 13:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 10:08
Het is heel simpel om een pid regelaar te maken, je kunt ze namelijk afzonderlijk paralel aanelkaar zetten.

Je moet eerst maar eens in je standaard electro boek opzoeken hoe je een differentiator en een intergrator moet maken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij je school opdracht maken.

Het moeilijkste is de juiste waardes van de componenten bepalen, was echt een beroerd vak bij ons op school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
In simulink zit standaard een seriele PID, de instellingen zijn eenvoudig. Het vergt wel wat reken werk.

P is versterking. (= K)
I is integreren. (= 1/p)
D is afleiden. (=p)

Die moet je dan omzetten naar het p-domein (tussen haakjes hierboven) en daaruit haal je je waarden (tau en K)
die waarden kun je geloof ik rechtstreeks in simulink ingeven.

Je kan ook de apparte componenten ingeven. Maar het is natuurlijk de bedoeling dat je internet gebruikt om op te zoeken en niet om het op een forum te vragen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-08 22:05
Als je echt PID regelingen wilt ontwerpen dan komt er toch meer bij kijken dan alleen multisim.
Ik heb een half jaar les gehad in Regeltechniek en ik weet niet of de TS ook met pn-beelden heeft gewerkt?
Het is vrij uitvoerig en een juiste PID regeling maak je niet uit je losse pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
bij matlab zitten wat ingebouwde functies.

Wat weet je tot nu toe over feedback controllers en PID? Of moet je overal zelf achter komen?

En de schakeling, moet die analoog of digitaal?

Heb je een model van de te-regelen schakeling? ik kon me herinneren dat je die nodig had voor het tunen van de parameters. 'k heb er een paar jaar geleden college over gehad en heb hier nog 3 boeken staan, die ik er voor je op na zou kunnen slaan...
ohja, vorig jaar nog een stabilisator voor de staartrotor van een modelhelicopter gerealiseerd met PID controller in een FPGAtje

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een hele hoop slides liggen van de opleiding burgelijk ingenieur, daar leggen ze P , PI , PID systemen uit met bijhorende voor/nadelen en prentjes. Ook zijn er een paar slides met uitleg hoe zelf je PID-schakeling te programmeren (in basic taal, matlab voorbeeld) opnieuw met voor/nadelen (van het programmeren)

Het is wel zo dat het hoofdstuk ook bol staat van interpretatie in laplace domein. Gelieve aan te geven of je dit kent (Z of laplace domein) en of je die wilt of niet.
Wel ben ik volgende week de hele week vrij, ik kan hulp bieden via msn of email. Daarna wordt je wel geblockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
offtopic: je bent wel in "fur eine quicky" ;)

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:53

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ik zou idd ook voor matlab met simulink gaan....

Ik gebruik zelf een boek wat misschien ook handig is: Feedback control of dynamic systems. Gaat over verschillende regelaars waaronder PID. Gebruik het zelf voor het vak systeem&regeltechniek (aan de TU Delft).

Maar voor de eenvoudige oplossing zou ik nog ff googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-07 10:31
Als je into microcontrollers bent dan kan je er ook eentje met een PIC maken. Ik zag op de site van Microchip (fabrikant van PIC) een app. note voor een PID regelaar. Dat werkt dan dus digitaal. Ik heb geen idee hoe lastig zoiets zou zijn maar de software zit er in principe bijgeleverd.

Zie hier: http://www.microchip.com/...eId=1824&appnote=en020434

Het gaat over het integreren van een PID controller in een PIC18 uC.

[ Voor 24% gewijzigd door Krankenstein op 18-06-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

PID controllers hebben veel te maken met Laplace transformaties (ik weet niet hoever je daarmee gaat op je schoolproject en of je ooit van Laplace gehoord hebt). Wanneer je MatLab gebruikt kun je iig een eind komen door in help te zoeken op Laplace of door in het command window 'help ss2tf' (state space to transfer function) te typen. Eenmaal je zo'n Laplace transformatie hebt toegepast kun je veel sneller een PID programmeren. Je moet er wel een beetje zelf op zoeken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Chubbchubb op 18-06-2006 23:06 ]