Toon posts:

nieuwbouw computer komt niet ver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Een vriend van mij heeft net een computer bij elkaar besteld en inelkaar geknutseld maar nu boot hij niet. Er was sowieso al een verkeerde harde schijf besteld, maar dat mag volgens mij het probleem niet zijn.
Alles is netjes aangesloten maar als de power knop wordt ingedrukt gaat alleen de voeding aan en de ventilatoren en lampjes branden, maar er volgt geen boot van de videokaart of error piepjes.

Hier zijn de specs:

1 x Intel PIV D 820 2.8Ghz Box
1 x Asus P5PL2 (i945PL) ATX
1 x NEC ND-4571 Black oem
1 x X-Gear Nero XN900S Silver + 400W
1 x Asus EN7300GS/HTD 256MB
2 x Twinmos DDR2/533 PC4200 512MB
1 x Maxtor DiamondMax 10 200GB 7200RPM ATA 133 16MB
1 x Verzendkosten

waar zou het aan kunnen liggen? is 400 watt te laag?

Verwijderd

nee denk het niet. Meestal is het de hd, floppy of iets anders wat verkeerd zit. Trek alles eruit behalve de hd en videokaart kijk is wat ik dan doet

Verwijderd

Topicstarter
maar de HD zit er niet in, die is ata en dhet moederbord vereist Sata. maar ik dacht dat we de boel wel konden testen zonder HD, ik heb ook nog een knoppix cd klaarliggen voor het geval we zo ver komen

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 09:39
gewoon stap voor stap beginnen, zo kaal mogelijk eerst, desnoods alleen maar met voeding, mobo, processor, geheugen en speakertje, kijken of hij dan piept, zo ja, videokaart erin drukken.. enz.... dan kom je er vanzelf wel achter waar het mis zit.

Zonder HD zou geen probleem moeten zijn.. je moet eerst je startup beeld krijgen (bios ed)

[ Voor 16% gewijzigd door trinite_t op 16-06-2006 11:15 ]

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• mind_
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

mind_

evil smile

videokaart + cd dan.

het kan ook nog zijn er iets kapot is (DOA), maar ga daar niet meteen van uit.

[ Voor 75% gewijzigd door mind_ op 16-06-2006 11:16 ]

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

Verwijderd

Topicstarter
ja dat moeten we dan maar even gaan proberen. zonder videokaart moet hij in principe wel een piepje geven? dat deed hij tot nu toe nog niet

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:31
Dat kan ook wel, maar je moet eerst even kijken waar het probleem zit, dus floppy, cd/dvd, hdd allemaal afkoppelen en alleen het mobo met processor en geheugen en videokaart laten booten en kijken of je in het bios kan komen, daarna alles een voor een weer toevoegen.

Pfff, spuit 111 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door urk_forever op 16-06-2006 11:16 ]

Hail to the king baby!

• mind_
  • Niet online

mind_

evil smile

ja of foutcode van lampjes op je moederbord (check manual)

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-02 16:15
Heb je DDR2 geheugen gebruikt icm die Pentium D? Misschien dat ik het mis heb hoor, maar voor die zover ik weet werkt die Pentium D niet met DDR2 maar met gewoon DDR.

Verwijderd

Mr.Inspire schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 11:17:
Heb je DDR2 geheugen gebruikt icm die Pentium D? Misschien dat ik het mis heb hoor, maar voor die zover ik weet werkt die Pentium D niet met DDR2 maar met gewoon DDR.
Mijn packard bell met 820 D heeft wel gewoon DDR2

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-02 16:15
Ok, ja k wist het niet zeker. Maar als je de reepjes uit het moederbord haalt (en je een speakertje op je moederbord hebt aangesloten) gaat je moederbord dan piepen? Meestal als het dat niet doet, is je moederbord gaar

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

altec

Plop

heb je je speaker wel goed aangesloten op het MB ?? en niet toevallig reset en pwr omgedraaid? zodat wanneer je pwr knop indrukt lampjes gaan branden (geen id of het kan hoor)

Verder zou ik eens zoeken.. is genoeg over te vinden.. en lees het boekje van MB door..

Verwijderd

Topicstarter
dat zijn ieg wel handige tips, gaan we straks maar eens even mee aan de slag. bedankt allemaal voor de kwieke replieken

• Shaidar
  • Laatst online: 06-01 14:43

Shaidar

Heb je die 22/24 pins powerkabel goed aangesloten? En die 4/8 pins kabel ook? Of is die er niet op dat moederbord?

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

Soms zit het jumpertje van de BIOS Reset verkeerd, soms flash ik die moetwillig, om het mobo een kans op booten te gunnen.
Mr.Inspire schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 11:17:
Tis een Intel, dus de memory controller zit op het moederbord niet in de CPU. Dus je kan je oude P4 met 423 pins CPU met DDR2 laten draaien. (ik heb het nu effe niet over performance ;))

I've visited the Mothership @ Cupertino

• BHQ
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Zelfs zo'n brakke voeding zou alles met gemak moeten trekken. Heb je afstandsbusjes gebruikt? Spul 1 voor 1 getest in evt. een andere machine?

• Zerosix21
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-01 12:47
shaidar schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 11:27:
Heb je die 22/24 pins powerkabel goed aangesloten? En die 4/8 pins kabel ook? Of is die er niet op dat moederbord?
Die 4/8 pins kabel is belangrijk, als je dat niet aansluit start je pc niet op..
Heb het zelf ook gehad met een computer, en maar zoeken en zoeken, bleek dat die niet was aangesloten, als je dan de powerknop indrukte draaide de fan's heel even in de ronde, en verder deed hij niks.

Verwijderd

wat zegt jou vriend... :? . Hij heeft toch jou pc in elkaar gezet. Denk dat je effe aan hem moet vragen wat ie precies gedaan heeft, want zo lever je geen pc af. Trouwens bijna elke moederbord heeft nog een ATA poort lijkt me erg sterkt dat op jou mobo niet erop zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 11:58 ]

• Noel
  • Laatst online: 16-01 15:26
Klinkt als 4-pin 12V kabel niet aangesloten.

Opmerkingen:
- P-ATA schijf past er wel op.
- Zonder HD moet er wel iets op het scherm komen.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

-Noel- schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 12:06:
Klinkt als 4-pin 12V kabel niet aangesloten.

Opmerkingen:
- P-ATA schijf past er wel op.
- Zonder HD moet er wel iets op het scherm komen.
zat ik ook te denken. tot nu toe nog geen moederbord gezien zonder ata aansluiting, (je kan op een kabel trouwens gewoon een hd en een cd steken.)

verder, ik ken die grafische kaart niet. misschien heeft die nog een extra stroomaansluiting.

lees ook eens de manuals, voor de codes en de 'speciallekes'

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 15:35

itsalwaysme

Graast voor DB

de hdd kan je gewoon op het mobo aansluiten hoor, want volgens de specs zit er een ata controler op.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:45
Wat al eerder gezegt is, Je moet met MINIMALE benodigdheden de bios in booten. Dat wil zeggen alleen met de volgende onderdelen:

Mobo
CPU
VGA
Voeding
1 geheugen module

Het gebeurt vaak dat beginnen in DC niet werkt. nadat je een keer geboot hebt kan je de 2e module er bij zette.

Veel succes

Verwijderd

Topicstarter
het was een van de geheugenreepjes.....

er moest een pc handel aan de pas komen om er achter te komen
Pagina: 1