Aankomende computer

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennis_k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:21
Begin augustus kan ik, via een regeling op mijn werk, een nieuwe computer kopen.
Butget is max 1700 euro. Ik heb alleen een nieuwe computer nodig. Randaparatuur zoals printer, toetsenbord, muis en scherm heb ik al reeds en deze werken nog steeds perfect.

De voornaamste dingen die ik met mijn computer doe zijn:
Gamen: Ik speel eigenlijk alleen maar FS2004 en straks FSX.
Downloaden: Wel eens een filmpje, programma's en software voor Flightsimulator

Nu heb ik een 2 tal systemen samengesteld:

Systeem 1 Leverancier Completer:
  1. AMD Athlon 64 X2 AM2 5000 Dual 1 Mb
  2. MB Asus AMD AM2 M2N-E
  3. 2x DDr Valeuram 1 Gb 400 RECC S4x 2K CL3.0 \
  4. Creative SB Audigy 4
  5. HDD Hitachi 200Gb 8Mb Sata 2
  6. Case Aopen Big H700B 400w
  7. VGA Aopen PCIe 7800GT DVD256
  8. Assemblage kosten
Totaalprijs € 1.558,12

Systeem 2 Leverancier Informatique
  • AOpen H600B SuperTower ATX2, 350W Silent, zwart
  • Asus A8N-E, S939, nForce4 Ultra, GLAN, PCIe, ATX
  • AMD Athlon 64 X2 4800+, 2.4Ghz, 2Mb, S-939, Box
  • Hitachi Deskstar T7K250, 200Gb, 7200rpm,8Mb,SATAII
  • Club 3D GeForce 7900 GT 256Mb, 2xDVI, TVout, PCIe
  • 2xCorsair ValueSelect, 1024Mb, DDR2 SDram, PC4200
  • Creative SoundBlaster Audigy SE, bulk
  • Creative Inspire T3030 2.1, 2x6W+1x17W RMS
  • NEC ND-3550 Dual Layer 16x DVD+/-R(W) Zwart, bulk
  • Tagan TG-480-U22 Silent Power Supply,ATX2.0,480W
Totaalprijs € 1.692,-

Mijn voorkeur gaat nu uit naar systeem 2. Omdat de processor hier wat lager is, maar de videokaart is beter. Ook de geluidskaart met de boxen erbij lijkt me wel aardig. Maar aangezien ik niet echt thuis ben in de onderdelen van computers wil ik graag weten wat er beter kan.

Het is de bedoeling dat ik ongeveer 3 jaar met deze computer doe, dan is hij namelijk afbetaald via mijn werk.

Omdat FS2004 en FSX zijn er processor afhankelijk, wil ik graag een snelle, dualcore processor.
Aanvullende software voor deze programma's vragen ook wat rekenkracht.
Ook heb ik nog geen idee wat er straks gebeurt met de prijzen als Intel de Conroe uitbrengt.

Heb voor mijnzelf al beslist dat ik niet op DX10 videokaarten ga wachten, aangezien ik alleen maar FS2004 en FSx speel.

Wie helpt mij een beetje verder

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis_k op 16-06-2006 10:02 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:15

DataGhost

iPL dev

je gooit om te beginnen DDR1 bij een DDR2 systeem en vice versa 8)7

• Jird
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-01 19:17
je hebt volgens mij de geheugens omgedraaid. ;) socket 939 draait op DDR en AM2 op DDR2. (donders, moet sneller leren typen :9 :+ )

verder zie ik in systeem 1 een 7800 GT staan, is dit een typfout? aangezien de 7900 GT uit systeem 2 evenveel kost en beter presteerd.

in systeem 2 staan twee voedingen, dit kan vast ook niet de bedoeling zijn. als je er eentje moet kiezen zou ik voor de tagan gaan ipv de meegeleverde voeding.

verder nette systemen, geef mij ook zo'n baas >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Jird op 16-06-2006 10:00 ]

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Dennis_k
Jird schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:00:
je hebt volgens mij de geheugens omgedraaid. ;) socket 939 draait op DDR en AM2 op DDR2. (donders, moet sneller leren typen :9 :+ )

verder zie ik in systeem 1 een 7800 GT staan, is dit een typfout? aangezien de 7900 GT uit systeem 2 evenveel kost en beter presteerd.

in systeem 2 staan twee voedingen, dit kan vast ook niet de bedoeling zijn. als je er eentje moet kiezen zou ik voor de tagan gaan ipv de meegeleverde voeding.

verder nette systemen, geef mij ook zo'n baas >:)
Nee, de 7800GT is juist.
De Targan komt i.p.v. de standaard voeding. Wil wel voldoende stroomkracht hebben.
Het verschil tussen DDR1 en DDR2 is slechts 10 Euro.

Mijn baas :) dat zijn eigenlijk jullie, ik werk voor de overheid :)

[ Voor 20% gewijzigd door Dennis_k op 16-06-2006 10:08 ]

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:20
als ik jou was zou ik wel voor de 939 socket gaan. qua prestaties beter als de AM2.
AM2 heeft alleen het voordeel dat het DDR2 geheugen ondersteunt..

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

• RoTro
  • Niet online
ja idd, geheugen omgewisseld 8)7

wat betreft de prijzen, die zullen zeker dalen, de 5000x2 gaat van 700dollar naar 460 dollar
zie dit plaatje http://images.dailytech.c...79_large_full_pricing.png

het lijkt me in ieder geval beter om of een am2 of core 2 (conroe) systeem te nemen en geen s939
verder lijkt 7900gt een goede keuze..geen 7800gt want die is gewoon een stuk minder voor hetzelfde geld

verder lijkt me het een goed idee als je wel je koeling in de gaten houdt (ik weet niet of je daar al aan hebt gedacht)
een videokaart en zeker een highend kaart produceert nogal wat warmte,
wat betreft voeding (tagan) zit je wel goed en de kast hangt meer af van de smaak
als jij em mooi vindt, genoeg ruimte en koelingsmogelijkheden heeft gewoon nemen.
veel succes, handig zo'n baas ;)

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dennis_k schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:05:
[...]
Het verschil tussen DDR1 en DDR2 is slechts een rokend moederbord, als het je al lukt de modules erop te zetten (dat past sowieso niet namelijk), geen 10 euro.

Verwijderd

Dennis_k schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:05:
[...]

Nee, de 7800GT is juist.
De Targan komt i.p.v. de standaard voeding. Wil wel voldoende stroomkracht hebben.

Mijn baas :) dat zijn eigenlijk jullie, ik werk voor de overheid :)
Laat ik het zo zeggen: 939 lust alleen ddr1 geheugen en AM2 (opvolger 939) lust alleen maar ddr2 geheugen. :)

Verwijderd

Damn, dat systeem van completer is wel duur eigenlijk. (voor wat je er voor krijgt)
Tenminste, dat is mijn mening.
Volgens mij komt het hoge bedrag ook niet door de vga. (aopen)
Of zie ik iets duurs over het hoofd?
Ik zie trouwens wel dat het geheugen RECC is, beetje onzinnig toch?
Processor zal wel het duurste zijn.

Ik heb trouwens ooit wel eens wat bij completer gekocht.
Nadeel vind ik wel dat als iets kapot gaat (defect), dat je zelf opdraait voor de verzendkosten.
En dat ze weinig communiceren richting klant bij bestelling.
In mijn geval:
Ze hadden toegezegd dat ze hem op een dinsdag zouden verzenden.
Donderdag nog steeds geen systeem. (hele dag voor thuis gebleven, was namelijk ook toegezegd dat ie donderdag zou worden geleverd)
Gewacht tot het weekend, nog steeds niets.
Ik maandag bellen, hadden ze hem nog niet eens opgestuurd, omdat ze het MoBo niet binnen hadden gekregen. En ook niet effe terug koppelen naar de klant. (grooooot minpunt)
Systemen daar zijn veelal niet zo duur (ze hebben ook budget-systemen).

Verwijderd

Ploon schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:08:
als ik jou was zou ik wel voor de 939 socket gaan. qua prestaties beter als de AM2.
AM2 heeft alleen het voordeel dat het DDR2 geheugen ondersteunt..
Ten eerste 939 is oud en verdwijnt. Meneer wil minimaal 3 jaar genieten. AM2 is gewoon ff snel en zal in de toekomst gewoon sneller zijn dan 939 wanneer echt goed en snel geheugen beschikbaar is.

@TS

Ik durf te stellen dat dat systeem wat goedkoper kan bij een andere webshop. Kijk eens bij Azerty.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 10:16 ]

• Jird
juist, ik ben het met ploon eens, als je nu (lees binnen nu een een tweetal weken) moet beslissen zou ik zeker voor het socket 939 systeem gaan. natuurlijk wel nadat je je geheugen veranderd heb naar DDR anders gaat dat niet werken.

deze keuze maak ik omdat socket AM2 op dit moment geen schokkende prestatiewinst neer kan zetten tegenover 939. alhoewel als je er 3 jaar mee vooruit wil en vol wil gamen die complete 3 jaar dan word het krap.

als je aan de andere kant nog even kan/mag/wil wachten (lees een maand of twee) dan kan je de prestaties van conroe en heel misschien een verbetering op het AM2 platform af wachten.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:12:
Damn, dat systeem van completer is wel duur eigenlijk. (voor wat je er voor krijgt)
Tenminste, dat is mijn mening.
Volgens mij komt het hoge bedrag ook niet door de vga. (aopen)
Of zie ik iets duurs over het hoofd?
Ik zie trouwens wel dat het geheugen RECC is, beetje onzinnig toch?
Processor zal wel het duurste zijn.
das ook best wel onzin ja 8)7
Ik heb trouwens ooit wel eens wat bij completer gekocht.
Nadeel vind ik wel dat als iets kapot gaat (defect), dat je zelf opdraait voor de verzendkosten.
En dat ze weinig communiceren richting klant bij bestelling.
In mijn geval:
Ze hadden toegezegd dat ze hem op een dinsdag zouden verzenden.
Donderdag nog steeds geen systeem. (hele dag voor thuis gebleven, was namelijk ook toegezegd dat ie donderdag zou worden geleverd)
Gewacht tot het weekend, nog steeds niets.
Ik maandag bellen, hadden ze hem nog niet eens opgestuurd, omdat ze het MoBo niet binnen hadden gekregen. En ook niet effe terug koppelen naar de klant. (grooooot minpunt)
Systemen daar zijn veelal niet zo duur (ze hebben ook budget-systemen).
Daar kan je de Shopsurvey voor gebruiken. Jouw incident is namelijk iets wat op zichzelf staat (ga ik vanuit) en alleen maar jouw ervaring. De shopsurvey is er juist voor gemaakt dat mensen meerdere ervaringen kunnen lezen en daaruit hun conclusie kunnen trekken.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:14:
[...]

Ten eerste 939 is oud en verdwijnt. Meneer wil minimaal 3 jaar genieten. AM2 is gewoon ff snel en zal in de toekomst gewoon sneller zijn dan 939 wanneer echt goed en snel geheugen beschikbaar is.
Dat wil niet zeggen dat hij er nu of in de toekomst gebruik van zal kunnen maken, of de geheugencontroller op de processor het aankan, of het moederbord het aankan... Het argument van upgraden is ook onzin, dat zou er met Socket A net zo geweest zijn, in theorie... in de praktijk ondersteunden de moederborden maar een bepaalde serie processoren, waardoor je alsnog niet kon upgraden.
Verder loopt het geheugen op een snelheid die de cpu op dit moment aankan, dan kan er in de toekomst wel sneller geheugen komen maar daar heeft de TS dan niks aan.
Jird schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:17:
als je aan de andere kant nog even kan/mag/wil wachten (lees een maand of twee) dan kan je de prestaties van conroe en heel misschien een verbetering op het AM2 platform af te wachten.
Er komen altijd nieuwere dingen, je kan altijd blijven wachten.

[ Voor 29% gewijzigd door DataGhost op 16-06-2006 10:22 ]

• Dennis_k
De processor is bij completer het duurst, 606 Euro.
Ik heb eigenlijk geen idee wat RECC is?
Terugbrengen is niet echt een probleem, woon er niet echt ver vandaan.

Voorkeur gaat misschien toch richting een AM2 computer. Maar denk wel dat informatique de leverancier word.

Tenzij jullie nog aanbevelingen hebben?
Jird schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:17:

als je aan de andere kant nog even kan/mag/wil wachten (lees een maand of twee) dan kan je de prestaties van conroe en heel misschien een verbetering op het AM2 platform af te wachten.
Ik moet nog ongveer 2 maanden wachten, tot 1 augustus ten minste, maar wil wel redelijk weten wat ik wil rond die tijd. Moet het namelijk opgeven aan P&O.

[ Voor 42% gewijzigd door Dennis_k op 16-06-2006 10:19 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Wil je geen dual-screen setup? Ik weet dat FS nogal wat schermruimte nodig heeft.
Triple screen is helemaal leuk, kun je ook nog links en rechts kijken.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Dennis_k schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:17:
De processor is bij completer het duurst, 606 Euro.
Ik heb eigenlijk geen idee wat RECC is?
Terugbrengen is niet echt een probleem, woon er niet echt ver vandaan.
RECC = Registred ECC geheugen.
Dit wordt eigenlijk alleen maar gebruikt in servers.
Verschil tussen RECC en Non-ECC is volgens mij dat RECC gebruikt maakt van een buffer (uit mijn hoofd). Maar wellicht kan iemand mij aanvullen en mij wat leren? :+

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 08:55
Ik weet niet in hoeverre er veel van de hardeschijf geladen moet worden.
Maar misschien is een Raptor dan wel fijn, 36GB en 10K rpm.
Deze kost 109 bij informatique en het past op zich nog binnen je budget.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:22:
[...]

RECC = Registred ECC geheugen.
Dit wordt eigenlijk alleen maar gebruikt in servers.
Verschil tussen RECC en Non-ECC is volgens mij dat RECC gebruikt maakt van een buffer (uit mijn hoofd). Maar wellicht kan iemand mij aanvullen en mij wat leren? :+
En het heeft foutcorrectie... om die 2 zaken is het trager dan normaal geheugen, het is onnodig in een desktop -> geldverspilling.
winkelwagen schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:23:
Volgens mij zijn Raptors ook niet heilig, de 36GB was wel de allertraagste naar mijn weten. De 72GB-variant is al veel sneller door het gebruik van meer platters. Sowieso zijn de grote schijven van tegenwoordig (300+ GB zegmaar) ongeveer even snel als de Raptors, iig zo snel als de 36GB. Onnodig dure investering dus.

• Jird
DataGhost schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:17:

Er komen altijd nieuwere dingen, je kan altijd blijven wachten.
hier heb je helemaal gelijk in, aangezien conroe zeer nabij is, is het misschien wel de moeite om (als je toch nog even kan wachten) de prestaties van deze procs af te wachten aangezien de eerste indicaties een betere prestatie en een betere prijs/prestatie verhouding aangeven ten opzichte van de huidige AMD procs. maar dit is aan de TS om te beslissen. veel meer wachten heeft idd geen zin, dat ben ik absoluut met je eens.

• Dennis_k
Wil je geen dual-screen setup? Ik weet dat FS nogal wat schermruimte nodig heeft.
Triple screen is helemaal leuk, kun je ook nog links en rechts kijken.
Nee, dit vind ik niet echt interesant.
Ik weet dat deze sneller zijn, maar ik verkies toch ruimte boven snelheid :)
hier heb je helemaal gelijk in, aangezien conroe zeer nabij is, is het misschien wel de moeite om (als je toch nog even kan wachten) de prestaties van deze procs af te wachten aangezien de eerste indicaties een betere prestatie en een betere prijs/prestatie verhouding aangeven ten opzichte van de huidige AMD procs. maar dit is aan de TS om te beslissen. veel meer wachten heeft idd geen zin, dat ben ik absoluut met je eens.
klopt, daarom wacht ik ook niet voor DX10. Ik wil mijn nieuwe computer over een maand of twee gaan kopen

[ Voor 35% gewijzigd door Dennis_k op 16-06-2006 10:31 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Maar als je over een maand of 2 pas wilt gaan kopen, waarom open je dit topic nu dan? Als je de nieuwste hardware wilt hebben heb je namelijk over die 2 maanden helemaal niks meer aan deze lijstjes...

• Dennis_k
Ik wil graag zeker zijn van mijn aak. Ik wil niet de nieuwste hardware hebben, maar gewoon een goed systeem. Vandaar dat ik al een tijd bezig ben om te kijken naar een aantal systemen en de onderlingen prijs verhoudingen.

Verwijderd

RECC is inderdaad onzinnig en overbodige kost voor dit systeem. Als kast kan je misschien de coolermaster stacker overwegen als alternatief voor die H700B. S939 zou ik zeker niet meer nemen en als het voor augustus is zou je zeker de Conroe optie open moeten laten.

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:20
Dennis_k schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:43:
Ik wil graag zeker zijn van mijn aak. Ik wil niet de nieuwste hardware hebben, maar gewoon een goed systeem. Vandaar dat ik al een tijd bezig ben om te kijken naar een aantal systemen en de onderlingen prijs verhoudingen.
over 2 maanden kloppen waarschijnlijk deze prijzen ook al niet meer...
dan kan je dus weer een soort van over nieuw beginnen met het uitzoeken!
je had beter nog even een (anderhalf) maandje kunnen wachten met het openen van dit topic denk

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Pagina: 1