forse auto antenne, te gebruiken voor cb station?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.594 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Topicstarter
We hebben hier thuis nog een volvo 460 staan, en laatst een cb station (bakkie) gekregen van iemand. Deze wil ik nu inbouwen, zonder teveel aan de auto te moeten doen. Zo heeft deze 460 een antenne achter op staan met een lengte van zo'n 60~70cm van niet buigbaar uiterst sterk ijzer, van minimaal 1,5~2 mm dik. Geen id waarom er zo een antenne op zit voor de radio, maar het zit erop.

Nu is mijn vraag kan ik deze gebruiken voor mijn bakkie. Als ik kijk naar officiele cb antennes, kan een kleine antenne al 25watt aan en de grotere vanaf 50 cm al meer dan 100watt. Mijn bakkie heeft de wettelijk toegestane vermogen van 6watt oid. Maar bekabeling van een bc antenne is 50 ohm als ik het goed heb en kern met afscherming, ik weet niet hoe dit bij een autoradio zit. Zal ik dan de hele kabel van achter naar voren moeten vervangen. Of maakt het niet uit, of is dat maar minimaal verschil.

Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 23:19
De kabel zal misschien wel geschikt zijn (autoradio-antenne is ook 50 ohm), de antenne is echter niet geschikt voor 27MC.
De golflengte van FM-radio is ongeveer 3 meter, die van een bakkie is 11 meter.
Het beste kan je een geschikte antenne kopen en deze op de plaats van de autoradio-antenne plaatsen.
Kijk dan ook even naar de kabel, vaak zit er in auto's een rare variant coaxkabel met een heel erg dunne vast kern, die waarschijnlijk niet 50 ohm is.
Sowieso is het verstandig om de staande golf te meten voor je er langdurig op gaat zenden.
Doe eens navraag bij een 27mc'er uit de buurt, de meesten hebben wel een swr-meter en de nodige kennis denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53573

Antenne met Magneetvoet... Plak op je auto als je wilt zenden, haal hem eraf als je klaar bent... Kabel door openstaand raam...klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke heb even de moeite genomen om alles op te meten

Hij is 89cm hoog vanaf het punt waar de antenne begint.
De dikte over de gehele lengte is 4,2mm

Hier een foto van waar die op de auto staat.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mightyspawn/antenne.jpg

Wat moet er aan zo een antenne veranderd worden om hem schikbaar te maken voor mc27. De dikte lijkt me in orde, de lengte ook. Moet er dan perce een spiraal inzitten, zoals die magneet voetjes hebben? Maarja als je dan weer naar de wat langere bevestigende antennes kijkt is dat er weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Wat lijkt je in orde aan de lengte? En de dikte? 8)7
De antenne moet geschikt zijn voor de golflengte waarvoor je hem wilt gebruiken. Een autoantenne is niet geschikt voor 27Mhz, en vrijwel niet geschikt te maken. Koop gewoon een antenne die geschikt is voor 27Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat is er dan niet geschikt aan zo een antenne, kan er niet bij. Wat zit er in zo een andere antenne wat hier niet in zit. Waar zit de constructieverschil, oke als je een spriet op je dak hebt of een in/uitklapbaar geval die hol is aan de binnenkant kan ik het begrijpen.

Sorry dat ik zo lastig ben, maarja je moet iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De lengte van de draaggolf bepaald de lengte van je antenne, voor FM radio tussen de 88 en 106 Mhz wat resuteert in de antenne die je nu hebt. Voor 27MC heb je een draaggolf van 27 MHz en dus een hele andere lengte. Zou je dit aansluiten op je 27MC bakkie dan gaat ontvangen redelijk, maar zenden.................... je blaast de eindtrap op, zeker voor 200%.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Anoniem: 105758 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:28:
Wat is er dan niet geschikt aan zo een antenne, kan er niet bij. Wat zit er in zo een andere antenne wat hier niet in zit. Waar zit de constructieverschil,
Is al besproken: de lengte is niet goed. Je moet een langere antenne hebben of een kortere antenne met een speciale aanpassing (spoel).
De dikte is (voor deze discussie) niet van belang.
Tevens zitten er in sommige antennes speciale aanpassingen. (spoelen) Voor een auto antenne is die voor 88-108Mhz, voor een bakkie voor ~27Mhz.
Een antenne gebruiken voor een doel waarvoor hij niet gemaakt is resulteerd in een hele foute SWR verhouding met een opgeblazen 'bakkie' als gevolg (als je pech hebt.)
Sorry dat ik zo lastig ben, maarja je moet iets.
Wat je moet doen is een andere antenne kopen.
Koop er dan gewoon een met een magneetvoet en hij is nog afneembaar ook.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zo een magneetvoet antenne uitelkaar gemolt, en er is geen spoel te bekennen, zo ook niet in deze auto antenne. of de spoel moet in de antenne verwerkt zijn, wat me eerlijk gezegd nogal sterk lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 06:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Anoniem: 105758 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:45:
Ik heb zo een magneetvoet antenne uitelkaar gemolt, en er is geen spoel te bekennen, zo ook niet in deze auto antenne. of de spoel moet in de antenne verwerkt zijn, wat me eerlijk gezegd nogal sterk lijkt
Welk deel van
remco_k schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:34:
...Tevens zitten er in sommige antennes speciale aanpassingen. (spoelen)..
Was er niet duidelijk? :?

Maargoed, wat jij wilt:
Een antenne is maar een dom stuk metaal, dikte en lengte doen er niet toe, hang het ding het liefst met speaker snoer aan je bakkie, het beste is om vooral geen PL-connector te gebruiken en je weet zeker dat je op kanaal 19 met alle vrachtwagen chauffeurs door nederland kan praten.
Nou tevreden? :X

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geloof het nou maar, voor elke frequentie band is er een bepaalde antenne. Voor 27MHz zal die anders zijn dan voor 100MHz. 10 of 20 MHz is nog wel te overbruggen met bescheiden kwaliteitsverlies, maar 75MHz niet meer.
Google anders even of kijk op wat cb websites zoals www.cbsite.nl.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apestaartje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Anoniem: 105758 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:45:
Ga naar de bakkies/electronicaboer en vraag naar een DV-27 antenne of een K-40 of een Wilson.
Dit waren in de "goede oude(?)" bakkie's tijd wel de meestverkochte 27Mhz antenne's
Je moet antenne's met spoelen erin zoveel mogelijk vermijden omdat daar veel van je zend vermogen in opgelslurpt wordt.
En hoe langer je antenne hoe meer rendement.

Maak als je handig bent zelf een kwartgolf antenne van iets meer dan 2.75 meter. ;)

Als ik het me goed kan herinneren kun je de juiste lengte eenvoudig uitrekenen.

Bijv. Kanaal 14 zit als ik het juist heb op de frequentie 27.125 en dat deel je dan door 11.

Maar een SWR meter is natuurlijk beter om de beste afstelling te meten.

Sluit niet zomaar iets aan want dat kost je je eindtor.

edit: K-40 is ook met magneetvoet te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Apestaartje op 16-06-2006 14:57 ]

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iemand hier in de straat heeft een swr meter en verstand. Ik niet, maar iig morgen gaan we even knutselen en kijken of t resultaat redelijk is. En anders blaas ik maar die eindtrap op, ding was toch gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Anoniem: 105758 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:00:
Iemand hier in de straat heeft een swr meter en verstand. Ik niet, maar iig morgen gaan we even knutselen en kijken of t resultaat redelijk is. En anders blaas ik maar die eindtrap op, ding was toch gratis.
Dus je gaat toch proberen met de aanwezige antenne?

Nou ja, mocht je bakkie toch nog even meegaan voordat de eindtrap opgeblazen is, probeer dan ook even met een stukje metaal aan het eind van de antenne geknoopt (wel contact maken met de antenne) de antenne wat te verlengen.

Het principe is dat je antenne 1/4e van de golflengte lang is.
De golflengte is 3x 10^8 = freq. oftewel 300'000'000/27'000'000 = 11,11 meter. (iets minder want die 300miljoen is iets te hoog)
Dus je antenne moet 11,11 / 4 = 2,77 meter lang zijn.
Door een spoeltje in de staaf op te nemen kun je de antenne wat langer laten lijken dan dat 'ie fysiek is en zo dus een compacte antenne maken voor 27MC.

Dus probeer in elk geval de antenne wat langer te maken en kijk bij de SWR-meter of je beter bij de 1-op-1 verhouding komt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 22:30

gerhald

:P

en vergeet niet dat als je de antenne aan de zijkant van de auto hebt staan dat je de staande golf ook niet zo mooi kan krijgen

het mooiste is om de antenne in het midden op de auto zetten zodat de auto ook mee helpt als antenne en zo de staande golf goed kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 19:14
Mocht je nu een K-40 hebben gekocht of iets anders, meestal kun je de top van zo'n antenne verstellen in hoogte waardoor je erg precies je SWR op 1:1 kan afregelen.

1 tip, hou niet het einde van de antenne beet als je gaat uitzenden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53573

Afbeeldingslocatie: http://www.rfwiz.com/images/Wilson_Images/5000coil_296pm.jpg

Zie hier een Wilson magneetantenne voor 27 Mc..... Met Spoel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
gerhald schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 19:50:
en vergeet niet dat als je de antenne aan de zijkant van de auto hebt staan dat je de staande golf ook niet zo mooi kan krijgen

het mooiste is om de antenne in het midden op de auto zetten zodat de auto ook mee helpt als antenne en zo de staande golf goed kan krijgen
Dit hoeft beslist niet zo te zijn. Het enige dat verandert is het stralingsvlak van de antenne. Omdat de antenne op het linker achterspatbord gemonteerd zit. Zal het bereik groter zijn in de tegenoverliggende richting. Als je hem zoals gesuggereerd in het midden van het dak zou plaatsen, is hij rondom overal even gevoelig.
apestaartje schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:56:
Ga naar de bakkies/electronicaboer en vraag naar een DV-27 antenne of een K-40 of een Wilson.
Dit waren in de "goede oude(?)" bakkie's tijd wel de meestverkochte 27Mhz antenne's
Je moet antenne's met spoelen erin zoveel mogelijk vermijden omdat daar veel van je zend vermogen in opgelslurpt wordt.
En hoe langer je antenne hoe meer rendement.
Hallo, je zegt antennes met spoelen zoveel mogelijk te vermijden en je verwijst hem naar twee stuks die bekend staan om hun spoelen, nl. de DV-27 (tlc) en de K40 (blc).
De DV-27 werd goed verkocht omdat het de goedkoopste antenne was en de K40 was gehyped. Het verschil zat hem in de plaats van de spoel.
Hoe langer de antenne, hoe meer rendement??? Ja, alleen als je de spoel daar op aanpast. En het verschil is niet schrikbarend.

Een radioantenne is ongeschikt voor 27Mc. Wat je wel kunt doen is op de top een spoel bevestigen, waardoor je de antenne in feite verlengt. Je creert dan in feite een TLC-antenne De totale lengte van de antenne dient hier 2,75 meter te zijn.
Om de staande golf af te stellen zul je wat met de lengte moeten exprimenteren (enkele centimeters!).
Sluit in ieder geval nooit ook de radio er op aan!

An 11 is a 10 that swallows

Pagina: 1