Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
Een splitter lijkt me niet handig aangezien je 2 mobo's hem dan tegelijk kunnen benaderen, een switch lijkt me ook niet simpel mogelijk aangezien ATA niet hot swappable is.
Misschien je optical drive via USB doen? Dan geef ik je meer kans...
Misschien je optical drive via USB doen? Dan geef ik je meer kans...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik denk dat het splitten van je IDE kabel wel erg kort door de bocht is. Het hele IDE systeem is gemaakt voor één controller (mobo) met tot twee devices (master en slave). Voor een switch oid is het denk ik een te delicaat signaal. Kan je niet gewoon de (even van windows uitgaand) drive sharen?
Als je servers niet tegelijkertijd aanstaan geef ik je nog een kans als je goed kunt solderen. Anders lijkt me dat dit niet kan. Of je moet met usb of sharing gaan werken zoals hierboven ook al werd gezegd.
prutsert
ja kan toch die drive in 1 server hangen, en deze als netwerk drive delen?
Dat is inderdaad erg praktisch als je van cd wilt booten om je OS te reinstallen...Meester_J schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 23:04:
ja kan toch die drive in 1 server hangen, en deze als netwerk drive delen?
@hieronder: Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar praktisch zou ik het ook neit noemen...
[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 15-06-2006 23:12 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ooit van Network-boot gehoord?XanderH schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 23:08:
[...]
Dat is inderdaad erg praktisch als je van cd wilt booten om je OS te reinstallen...
Splitten van de IDE interface zal niet gaan denk ik. Misschien dat het extern via usb lukt, maar daar heb ik ook m'n twijfels bij.
In de electuur heeft ooit eens een schakeling gestaan bedoeld om te schakelen tussen 2 HDD's. Je moest dan alleen wel de PC rebooten. Lijkt me in jouw geval niet practich, maar als je intresse hebt, zoek ik het wel op
In de electuur heeft ooit eens een schakeling gestaan bedoeld om te schakelen tussen 2 HDD's. Je moest dan alleen wel de PC rebooten. Lijkt me in jouw geval niet practich, maar als je intresse hebt, zoek ik het wel op
Als je extern met USB gaat werken heb je weer het probleem dat veel mobo's niet vanaf USB kunnen booten. Maar wat voor OS moet er geïnstalleerd worden, voor Linux kan je met NFS (Network FileServer) werken en via het netwerk booten.
Zijn windows en linux servers, maar als ik het zo lees wordt het denk ik toch delen. Had stiekem gehoopt dat er ook iets anders voor zou zijn, want ik heb ze vaka niet allemaal aan. Het wisselt.
Bedankt iig voorde reacties.
Bedankt iig voorde reacties.
Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
De reden waarom je het wilt doen, is mij nog steeds onduidelijk. Als je de CD-speler alleen zeer incidenteel wilt gebruiken (bijvoorbeeld om een OS te installeren), dan kan je deze ook gewoon weg laten.
Ik heb hier ook een machine staan, zonder CD of floppy. Alleen harddisk en netwerk. De CD heb ik eenmalig gebruikt voor het installeren van het OS. De rest kan over het netwerk...
En aangezien het geen Windows is, hoef ik deze ook nooit meer te herinstalleren.
Daarnaast, wat kost een CD-speler tegenwoordig ?? 20 eurootjes...
Ik heb hier ook een machine staan, zonder CD of floppy. Alleen harddisk en netwerk. De CD heb ik eenmalig gebruikt voor het installeren van het OS. De rest kan over het netwerk...
En aangezien het geen Windows is, hoef ik deze ook nooit meer te herinstalleren.
Daarnaast, wat kost een CD-speler tegenwoordig ?? 20 eurootjes...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Hmm... Wat ik altijd doe is een extra IDE en molex op een goed bereikbare plaats in alle systemen kwakken (wel aangesloten). Op deze manier kan je gewoon snel de server uitzetten, CD-ROM aansluiten en dan weer booten. Rebooten zul je toch moeten als je Windows oid wilt installeren. Verder kun je een USB-IDE print erbij pakken zodat je toch nog een hot-swap CD-drive hebt op al je systemen voor de keren dat je niet wilt formatteren (wanneer je moederbord het ondersteunt kun je ook booten van USB-CD-ROM)
Pagina: 1