Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

X en Y uitlezen (usb) muis.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Het lijkt mij leuk om een soort van draai controler-te maken op zoals de foto hieronder.
Afbeeldingslocatie: http://www.griffintechnology.com/assets/images/products/powermate/prod_powermate_main.jpg
Ik wil echter geen gebruik maken van een rotary-encoder maar zou graag gebruik maken van een muis. Maar ik wel niet dan mijn pc hem herkend als muis. Ik NIET gewoon een seriële muis pakken en daar dan een driver voor maken. Ik wil dus de X en Y coordinaten van de muis uitlezen met bijvoorbeeld de seriële of parralelle poort (denk dat usb te ingewikkeld is). Het liefst gebruik ik een optische muis. Ik heb veel op internet gezocht maar ben geen voorganger tegen gekomen . Nog een keer voor de duidelijkheid: de pc moet hem niet herkennen als muis (en muizen moet dus nog mogelijk blijven).

Heeft iemand een idee of dit realiseerbaar is?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 22:08:
Beste mensen,

Het lijkt mij leuk om een soort van draai controler-te maken op zoals de foto hieronder.
[afbeelding]
Ik wil echter geen gebruik maken van een rotary-encoder maar zou graag gebruik maken van een muis. Maar ik wel niet dan mijn pc hem herkend als muis. Ik NIET gewoon een seriële muis pakken en daar dan een driver voor maken. Ik wil dus de X en Y coordinaten van de muis uitlezen met bijvoorbeeld de seriële of parralelle poort (denk dat usb te ingewikkeld is). Het liefst gebruik ik een optische muis. Ik heb veel op internet gezocht maar ben geen voorganger tegen gekomen . Nog een keer voor de duidelijkheid: de pc moet hem niet herkennen als muis (en muizen moet dus nog mogelijk blijven).

Heeft iemand een idee of dit realiseerbaar is?
Je bedoelt dat de muis intact moet blijven? Dan lijkt het me redelijk moeilijk omdat je dan met een aparte chip de signalen moet gaan interpreteren voordat je het doorstuurt naar de seriele/parallele poort.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
Kijk even op:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1101002/
Sprite_tm zecht hier dat de optische muis 2 pinnetjes heeft op het ontvangselementje die de X- en de Y-displacement geven. Deze worden vervolgens weer via een chip gecodeerd en naar je pc gestuurd. Nu wou ik weten of je gewoon de 2 pinnetjes uit kan uitlezen (zonder gebruik van de USB- of PS/2-chip) via de parralelle of seriële poort (en dan herkend je pc hem niet als muis). (En de muis hoeft dus niet heel te blijven.)

Zou dit realiseerbaar zijn????

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 23:53 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ja dat kan, maar wat denk je dat een rotary encoder doet?
(maw, waarom wil je het zo ontzettend lastig via die muis gaan doen?)

[ Voor 39% gewijzigd door Arjan op 16-06-2006 00:12 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het aantal omwentelingen weernemen, en dat doet een rotary encoder ook.

Verwijderd

wrm zo moeilijk doen... pak gewoon een usb muis; haal de cover eraf, zet je rotary encoder in de cover, cover terug op de muis en klaar.. heb je wel 2 kabels ipv 1 maarjah..

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Wat zijn je programmeer/elektronica hack skill's?
Indien die beperkt zijn, gebruik dan gewoon Sprite_tm's voorbeeldprogje, om uit te lezen, en pas het programma aan naar je wensen (dat is trouwens al via de parallele poort). Als je een beetje programmeren kan, is dat zeker realiseerbaar.

Kan je met een µC werken, lees dan die pinnetjes uit met een µC (datasheet van de optische chip vertelt je welk protocol het is), en dan kan je dat seriëel naar de PC verzenden, en ontvangen in je eigen progje naar keuze. Een simpele USB naar seriëel convertor geeft je dan usb-support.

Maar ik zie niet echt het verband met die draaiknop die je toont, daarvoor bestaat er geen betere oplossing dan een rotary encoder.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
de seriele / parallele poort uitlezen in windows 2000/xp of later is niet meer zo makkelijk als het voeger was...

U vraagt, wij antwoorden.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Serieel wel, als je je tenminste aan het protocol houdt. Parallel is inderdaad een ander verhaal.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad maar het beste kan beginnen met het nabouwen van Sprite_tm's project en dan kijken of ik van daaruit verder kan werken.
Maar zou Spite_tm zijn project onder WIN 98 of Linux gedaan hebben??? Want de poorten zitten inderdaad potdicht van 2K / XP / Vista. Ik weet niet of dit te verhelpen is met het aanpassen / plaatsen van een DLL?

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

De parallele poort is wel te benaderen via een driver, daar is zat over te vinden (dlportio, winio, zoek eens op GoT). Serieel is nooit een probleem (.NET 2.0 heeft zelfs weer native support voor seriele poorten), alleen bitbangen kan niet meer zo makkelijk maar daar zijn ze toch al niet voor gemaakt.

www.madwizard.org

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Als je toch met rs232 gaat werken kun je net zo goed een seriele muis pakken en daar de data van inlezen in je programma.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1