[XP] Schermoppervlak verkleinen ivm kapot LCD?

Pagina: 1
Acties:

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Sinds enige tijd heb ik een laptopje in huis (zie taxatietopic voor mijn hele verslag :)) met een defect LCD.

Het scherm is niet echt 'defect' te noemen maar rechtsboven is het scherm gebroken, maar (nog erger) is er een van de flexikabeltjes binnenin afgebroken/losgeraakt.
Aangezien je op deze gedeelten niets ziet vroeg ik me af of je dat deel niet 'uit' kan zetten.

Dit is dus het scherm (even snel ASCII getekend, te donker voor foto :9)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 ---------------------------
 |                   oooooo|  < Hoek van TFT 'gescheurd'/gebroken, donker
 |                      ooo|
 |                        o|  < Band (ongeveer 3cm breed), licht wit op met
 |                        o|       enkele rode/gele pixellijnen
 |                        o|       Kabel zal dus nog wel gedeeltelijk vastzitten
 |                        o|       maar is half losgeschoten oid
 |                        o|
 |________________________o|

Dit is trouwens ook deels een hardwarevraag (namelijk de vraag of die 'band' aan de rechterkant nog te fixen is intern of dat die kabel te 'diep' in het schem zit aangesloten) maar het gaat mij vooral om een programma.

De hoek is gewoon vervelend, maar die band is mooi 'afsnijdbaar'.

Via google heb ik een aardige tip voor zoiets gevonden, namelijk een extra sidebar maken op dat stuk.
Op dit moment heb ik dit ook gedaan, IE/Word etc maximaliseren netjes tot de rand (alleen is 'het kruisje' onzichtbaar, dus die moet ik nog n keer met een programma veranderen) maar spellen bv draaien nog op fullscreen.

Is er een soort utility misschien die de resolutie kan bijstellen of die kunstmatig een fullscreen-band aanbrengt?

Relevante info over de laptop:
Compaq Evo N800v laptop
ATI Mobile Radeon M7, 32MB VRAM
Windows XP SP2
15.4" TFT van Compaq

Als iemand dezelfde ervaring heeft of mij kan helpen hoor ik het graag 8)

Ik vond het meer een vraag voor Windows ivm een resize-tooltje, maar het heeft ook deels met de hardware te maken. Als een mod meer hardware-reacties ziet mag het uiteraard verplaatst worden, maar ik zoek meer naar een softwareoplossing :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het beeld wordt er waarschijnlijk niet fraaier op, maar veel beeldschermdrivers hebben de mogelijkheid om het beeld te vergroten/verkleinen/verplaatsen/te draaien.

Ik heb met mijn nVidia drivers de mogelijkheid voor 'screen adjustment', misschien dat jij die optie ook ergens hebt. (ik heb geen ervaring met ATI, dus ik zou je niet verder kunnen helpen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Bij mijn notebook was de lcd-coax kabel gebroken door héél vaak open en dicht doen. Openschroeven en vervangen heeft prima gewerkt. Kabel heeft gewoon aan weerszijden een stekker, dus ook aan de LCD-kant.

't was weliswaar een Asus L3TP, maar misschien heb je wat aan deze ervaring. :)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Bij nVidia ben ik iig bekend met het verschuiven, de notebook ATi kaart had dit niet.
Ik ga morgen nog eens de officiële ATi-drivers downloaden met extra functies, want nu draait hij op de standaarddriver die ik via compaq.com vond.

Het is iig niet de flexi van moederbord naar lcd, maar een van de lcd-aansturingskabels oid denk ik.
Het beeld is namelijk nog haarscherp, zonder rare lijnen, maar één strakke band (zonder zichtbare schade) staat gewoon continu op wit.
Ik denk (ooit zoiets op tv gezien) dat er om de 5cm een kabeltje aan de bovenkant van het LCD zit, zodra iemand dit kan bevestigen zal ik het scherm nog een keer uit de behuizing halen.

Ik heb net iig WarcraftIII zitten spelen :9 gaat toch prima hoor :)
Alleen dus jammer van die hoek en die band, de hoek vergeet je na n tijdje, maar als de band te fixen is zou dat natuurlijk fijn zijn...

edit: btw, resolutie is 1400x900 of 1400x1050 oid, handmatig instellen op 1280x1024 heeft helaas geen zin omdat het beeld dan gescaled wordt en niet (zoals bij de oude laptop van mijn vader) verkleind gecentreerd weergegeven wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door DarthPlastic op 15-06-2006 22:54 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

probeer dan op je compaq eens FN-T dus: function knop (linksonder) samen met de letter T
Bij mijn oude M700 zette die dan het fullscreen scalen uit