7800GT veel te warm

Pagina: 1
Acties:

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-07 20:09
Hey mensen.

Ik zit echt in de shit nu. Mijn videokaart (XFX GeForce 7800GT) wordt veel te warm zodra ik 10 minuten in een game zit. Hij wordt dan met warm weer tot 90 graden en bij weer zoals nu 80 graden. Ik heb al de kast open gezet, extra fan erin gezet, en hele pc uitgestoft. Dit doet hij sinds een klein weekje sinds dat de warmte begon. Nu is die warmte een beetje weg. Nu is het weer de temperatuur die hij gewend is. Ik heb hem in januari gekocht dus dit is de eerste zomer die ik inga. Maar het is nu weer ff de gewone temperatuur en toch word ie 80 graden. In dezelfde omstandigheden waarin hij vorige week maximaal 65/70 graden werd. Idle is hij 50. Weet iemand hier een oplossing voor?

MVG Joey

[ Voor 3% gewijzigd door Jokuh op 15-06-2006 19:59 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:18

Outerspace

Admin General Chat
Hoe zit het met je airflow en heb je ook veel stof tussen je fans zitten? En misschien is een andere koeler (van Zalman) helemaal niet een verkeerd idee :)

Wauw, een sig!

• Jokuh
Outerspace schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:56:
Hoe zit het met je airflow en heb je ook veel stof tussen je fans zitten? En misschien is een andere koeler (van Zalman) helemaal niet een verkeerd idee :)
Weekje geleden was er nog niks aan de hand met precies dezelfde samenstelling van de pc. Dus dan zou ie nu het ook gewoon moeten doen. En ik heb de hele pc uitgestoft.

[ Voor 5% gewijzigd door Jokuh op 15-06-2006 19:58 ]

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07 12:02
Kijk eens of je VGA fan wel draait, bij een vriend van me is het stickertje losgelaten en tussen de fanbladen gekomen waardoor de fan niet meer ging draaien 8)7 .

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-06 00:07
fan loshalen koelpasta checken? Zit soms vanuit de fabriek veels te veel op. voor de rest wordt mijn x800xt pe met de standaard koeler ook al zo'n 80 graden hoor. En dat is geen probleem bij mij.
Videokaarten worden nou eenmaal warmer dan de processoren van t moment.

Geeft je computer ook vastlopers of wat...?
Anders gewoon andere koeler erop.

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• Jokuh
EyeWitness schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:59:
Kijk eens of je VGA fan wel draait, bij een vriend van me is het stickertje losgelaten en tussen de fanbladen gekomen waardoor de fan niet meer ging draaien 8)7 .
Ja, deze draait. Je hoort hem ook duidelijk en harder draaien na 10 minuten Counter Strike Source...

• Jokuh
hoeretoeter schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:01:
fan loshalen koelpasta checken? Zit soms vanuit de fabriek veels te veel op. voor de rest wordt mijn x800xt pe met de standaard koeler ook al zo'n 80 graden hoor. En dat is geen probleem bij mij.
Videokaarten worden nou eenmaal warmer dan de processoren van t moment.

Geeft je computer ook vastlopers of wat...?
Anders gewoon andere koeler erop.
Als het buiten warm is wordt hij nog warmer dan hij al is. Dan gaat ie richting de 90. Ik heb zelf gezien 87. Dan begint hij te framedroppen. Alleen dan weet ik niet hoe dat zit met de koelpasta. Ik kan zelf namelijk geen pc's echt uit elkaar halen. Ik kan wel eens een fannetje bijbouwe. Maar dat is het dan ook.

[ Voor 15% gewijzigd door Jokuh op 15-06-2006 20:08 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wat is het probleem eigenlijk?

Die videokaarten kunnen flink warm worden dat klopt, dat is overigens ook geen probleem want daar kunnen ze best tegen.
Mijn videokaarten (nVidia Geforce 6600GT) beginnen de snelheid pas bij 120 graden te verminderen, tot die tijd is het dus nog niet eens een probleem.
Als het buiten warm is wordt hij nog warmer dan hij al is. Dan gaat ie richting de 90. Ik heb zelf gezien 87. Dan begint hij te framedroppen. Alleen dan weet ik niet hoe dat zit met de koelpasta. Ik kan zelf namelijk geen pc's echt uit elkaar halen. Ik kan wel eens een fannetje bijbouwe. Maar dat is het dan ook.
Hoe zit het eigenlijk met de rest van je systeem, als je framedrops krijgt dan kan het ook nog weleens door de CPU komen die gaat terugklocken door de warmte.

[ Voor 45% gewijzigd door Wolfboy op 15-06-2006 20:10 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Jokuh
Wolfboy schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:09:
Wat is het probleem eigenlijk?

Die videokaarten kunnen flink warm worden dat klopt, dat is overigens ook geen probleem want daar kunnen ze best tegen.
Mijn videokaarten (nVidia Geforce 6600GT) beginnen de snelheid pas bij 120 graden te verminderen, tot die tijd is het dus nog niet eens een probleem.

[...]
Hoe zit het eigenlijk met de rest van je systeem, als je framedrops krijgt dan kan het ook nog weleens door de CPU komen die gaat terugklocken door de warmte.
Het probleem is dat ik laag fps krijg als hij ongeveer 90/95 grade word. De rest van de pc is wel redelijk goed momenteel:

Moederbord 39 °C
CPU 42 °C
GPU 50 °C
Maxtor 6L250S0 36 °C
Maxtor 6L080M0 33 °C

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 11:07
Jokuh schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:13:
[...]

Het probleem is dat ik laag fps krijg als hij ongeveer 90/95 grade word. De rest van de pc is wel redelijk goed momenteel:

Moederbord 39 °C
CPU 42 °C
GPU 50 °C
Maxtor 6L250S0 36 °C
Maxtor 6L080M0 33 °C
Aan die tempraturen te zien is dit idle, maar hoe zijn die als je framedrops krijgt?

Verwijderd

eens kijken of je fan wel op 100% staat.
Mijn ati1900xtx liep ook vast, maar de fan draaide niet voluit.
Nu gaat het allemaal goed.

• Jokuh
Haribotje schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:18:
[...]

Aan die tempraturen te zien is dit idle, maar hoe zijn die als je framedrops krijgt?
Moederbord 41 °C
CPU 51 °C
GPU 85 °C
Maxtor 6L250S0 36 °C
Maxtor 6L080M0 33 °C

De rest is dus geen probleem

• Jokuh
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:23:
eens kijken of je fan wel op 100% staat.
Mijn ati1900xtx liep ook vast, maar de fan draaide niet voluit.
Nu gaat het allemaal goed.
Ik kan nergens zien of de fans wel op 100% lopen. SpeedFan werkt niet samen met mijn pc.

• Jokuh
heeft iemand nog een idee?

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
90 graden is veel te heet voor een 7800GT, ik heb een 7800GT van asus en die wordt normaal rond de 53 graden, met het hete weer van de laatste paar dage en een kamertemperatuur van 30 graden wordt ie ongeveer 59 graden. Als ie bij jou 90 graden wordt heb je em mischien overgeklokt, is de fan niet goed, te weinig airflow, mischien een defect aan de kaart ofzo... Ik zou ermee terug gaan, en als het zo blijkt te horen zou ik er een zalman opzetten.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Jokuh
jealma schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 21:43:
90 graden is veel te heet voor een 7800GT, ik heb een 7800GT van asus en die wordt normaal rond de 53 graden, met het hete weer van de laatste paar dage en een kamertemperatuur van 30 graden wordt ie ongeveer 59 graden. Als ie bij jou 90 graden wordt heb je em mischien overgeklokt, is de fan niet goed, te weinig airflow, mischien een defect aan de kaart ofzo... Ik zou ermee terug gaan, en als het zo blijkt te horen zou ik er een zalman opzetten.
Is dat Idle of Stressed?

• DropjesLover
  • Laatst online: 13:03

DropjesLover

Dit dus ->

ik heb laatst een deze geinstalleerd. de koeler losmaken is echt niet zo moeilijk als het lijkt hoor, gewoon doen.

mijn 7800GT (asus) werd tijdens de afgelopen dagen 40 graden idle en met de nieuwe koeler 53... raar dat die van jou zo warm wordt. als k jou was zou k eens de koeler er af halen en eens kijken, misschien zit er ergens wel heel ongelukkig was stof of is (heel misschien) je sensor kapot..

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Jokuh
DropjesLover schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 21:54:
ik heb laatst een deze geinstalleerd. de koeler losmaken is echt niet zo moeilijk als het lijkt hoor, gewoon doen.

mijn 7800GT (asus) werd tijdens de afgelopen dagen 40 graden idle en met de nieuwe koeler 53... raar dat die van jou zo warm wordt. als k jou was zou k eens de koeler er af halen en eens kijken, misschien zit er ergens wel heel ongelukkig was stof of is (heel misschien) je sensor kapot..
Ja maar 4/5 dagen geleden deed ie het nog goed.. onder de zelfde kamertemperatuur...

• DropjesLover
  • Laatst online: 13:03

DropjesLover

Dit dus ->

Jokuh schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 22:00:
[...]

Ja maar 4/5 dagen geleden deed ie het nog goed.. onder de zelfde kamertemperatuur...
ben k helemaal met je eens. misschien moet je een paar dagen wachten en dan nog eens kijken of de temperaturen nog zo hoog zijn.
anders kan jij (en kunnen wij) alleen maar constateren dat hij nu zo warm wordt, dan is dat hij eerst koeler bleef niet zo relevant meer (aangezien het niet meer terug komt).
en als je er echt last van hebt dat hij zo warm wordt -> bonnetje opzoeken, bellen met winkel waar je hem gekocht hebt, uitleggen wat er is en onder garantie een nieuwe proberen te krijgen. wel kan het zijn dat je hem dan een tijdje kwijt bent ivm onderzoeken...

[ Voor 1% gewijzigd door DropjesLover op 15-06-2006 22:08 . Reden: typo ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:43

MaDLiVe

.-Observer-.

Als het de eerste zomer is waarin ie te warm wordt zou ik hem in jou situatie gewoon rma'en. Die kaart hoort echt niet zo warm te worden.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

ik heb exact hetzelfde merk gekocht maar dan de 7900GT
Vanaf de eerste dag werd em al 48-50 graden idle.
Nu een paar dagen later heb ik mij een zalman vf900cu aangekocht en nu wordt em nog maar 40 graden idle. Een enorme verbetering. Ook in stressed wordt em amper 10-12 graden warmer. Dat is ongeveer even warm als dat em vroeger idle was :p
Die zalman vf900cu is dus echt wel zijn geld waard :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 00:39 ]

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 16:26
Je hebt vast Forceware driver 84.24 geinstalleerd. Die forceware driver stelt verschillende waardes in voor je Fan-speeds (bijv. 2d- 3d speed).
Wat je kan doen is, Rivatuner downloaden. En daarmee 3d performace op 70% zetten. Meestal lopen ze na driver installatie op 43%. Zonder Oc is dit nog acceptabel, maar met wordt het meestal toch te heet.

[ Voor 4% gewijzigd door Kakulukia op 16-06-2006 08:51 ]

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 14:35
Kakulukia schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 08:51:
Je hebt vast Forceware driver 84.24 geinstalleerd. Die forceware driver stelt verschillende waardes in voor je Fan-speeds (bijv. 2d- 3d speed).
Wat je kan doen is, Rivatuner downloaden. En daarmee 3d performace op 70% zetten. Meestal lopen ze na driver installatie op 43%. Zonder Oc is dit nog acceptabel, maar met wordt het meestal toch te heet.
Juist, als er tot een paar dagen geleden geen probleem was, kijk dan eens wat er veranderd is.
Nieuwe drivers, pc verplaatst.......etc.

• Jokuh
Nee ik heb gewoon de driver 84.21
Pagina: 1