[S478]pinnetje dubbel -> koeler scheef. Pin nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 359 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:09
Voor een vriend ben ik bezig met de reparatie van hun computer. Om een erg lang verhaal kort te maken:
Bij het verwijderen van de processor (P4, 2,6Ghz, 512KB L2 Northwood) zag ik dat er één pinnetje dubbelgebogen zit:
Afbeeldingslocatie: http://osiris.hexon.cx/GoT/cpu.gif
In de Specsheet staat dat het gaat om "GTLREF": GRLREF determines the signal reference level for GTL+ input pins. GTLREF is used by the GTL+ receivers to determine if a signal is a logical 0 of logical 1. Refer to the Intel 865G/865GV/865P Chipset Platform Design Guide for more information.

Wie o wie is genoeg thuis in deze materie om uit te maken of dit pinnetje gemist kan worden? (KAN dat uperhaupt met pinnetjes op een CPU?)

Het moederbord is een MSI met een SiS chipset. Ik durf het pinnetje niet recht te buigen, bang om 'm te breken.Maar op dit moment zit het pinnetje flink in de weg, aangezien de CPU nu niet recht in de socket past, laat staan de koeler.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

job

Een ground pinnetje kan je meestal soms nog wel missen.
Maar deze pin lijkt me toch wel belangrijk.
Terugbuigen lukt niet?? (met een bankpas zou je wat kunnen prutsen).

[ Voor 5% gewijzigd door job op 15-06-2006 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 17:56

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

job schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:37:
Een ground pinnetje kan je meestal soms nog wel missen.
MAar deze pijn lijkt me toch wel belangrijk.
Terugbuigen lukt niet?? (met een bankpas zou je wat kunnen prutsen).
Ik heb een heel erg klein punt-tangetje waarmee deze dingen meestal wel te fixen zijn. Nadeel is wel dat je het in een keer goed moet doen, omdat het pinnetje bij de tweede poging meestal afbreekt. (Die tangetjes zijn te vinden bij de betere hard-ware (nee geen PC) shop. Juweliers gebruiken ze ook!)

Of dat pinnetje _echt_ nodig is weet ik verder niet. :/

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorzichtig rechtbuigen met een aardappelschilmesje hielp hier, pinnetjes zijn net gewone draadjes, tenminste zo voelt het als je ze buigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagana
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 11:56
Geen probleem als hij toch afbreekt want bij mij iig is het gelukt om een proc pinnetje in het goede gaatje te stoppen (in de socket dus) en hem werkend te krijgen.
Als hij niet te ver valt dan maakt hij toch goed contact.

vervang hem desnoods met een iets langer pinnetje van een draadje van zo'n vuilniszakbindertje (zonder plastic dan dus)

maar terug buigen met een scherp mesje of zoiets is uiteraard beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:09
OK, net de stoute schoenen aangetrokken, eens goed gekeken hoeveel speling ik precies had, processor teruggeplaatst (amazing hoeveel overzicht je eigenlijk hebt als je het moederbord uitbouwt en op een handdoek op een opgeruimde en goed verlichte tafel legt :P), en tot mijn verbazing zat het scheve pinnetje niet echt in de weg: Met mijn pink kon in de cpu zonder veel kracht plat op de socket drukken, hendel terug, Arctic Silver erop, koeler terug, alles weer ingebouwd (da's de goden verzoeken, maar ik had goede hoop).

Op dit moment ben ik bezig met een Prime95 test (daar klapte-ie eerst na 10 sec. uit, nu al ruim 10 minuten bezig zonder dat de fan op de heatsink van de CPU veel harder gaat draaien. Ik ben geloof ik de dans ontsprongen ;)
[sub]En toch wil ik gewoon graag weten of dat pinnetje gemist kan worden....
Hier nog een plaatje van de boosdoener.

[ Voor 8% gewijzigd door 0siris op 30-07-2006 10:41 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSANiTi
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

had ik laatst ook last van.

Heb hem nog voorzichtig om kunnen buigen maar dat gaat geen 2de keer meer lukken :X .

Waar zou je kunnen opzoeken of het pinnetje important is ? . kheb het iig ook wel is bij me hdd gehad.

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En toch wil ik gewoon graag weten of dat pinnetje gemist kan worden....
Blijkbaar wel, de PC werkt toch?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Bij mijn amd K-6 2 waren eens de helft van de pinnetjes scheef gegaan:p. Ik had het eerst niet door en probeerde uit alle macht die cpu in de socket te duwen tot ik die pinnetjes zag. De pc had enkele jaren niet gewerk(kapot moederbord). Ik heb dan 2 uren met een latje bezig geweest al die pinnetjes recht te trekken en wonder o wonder: dit zit ik nu te typen op diezelfde amd K-6 2 550 mhz. PC werkt overigens perfect op het nieuw tweedehands moederbord.(voorheen had ik met het oude moederbord allemaal bsods in windows 98, nu zit er win2000 op omdat ik er niet in slaag win98 even stabiel als win2000 te krijgen)
De cpu heeft waarschijnlijk eens gevallen of de pinnetjes zijn kromgetrokken op een zolder die in de zomer 45 graden wordt en in de winter -10 graden.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-09 18:35
Je kan het toch gewoon proberen recht te buigen? Hij word nu ook niet gebruikt dus als hij afbreekt is er nog niets verloren.
Pagina: 1