[Natuurfoto's] Tips voor een amateur?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik ben een beginnende hobby-fotograaf. Maar hoe in hemelsnaam fotografeer je bliksem. Elke keer een bliksemschicht voorbij komt is het te laat om op het knopje te drukken en als je een lange belichtingstijd neemt dan krijg je een wazige achtergrond of fysieke storingen (zoals dingen die bewegen), zelfs al staat de camera op het statief.

Ik ga binnenkort een compact digitaal fotoapparaat meenemen in de auto. Als ik naar mijn werk rijd, kom ik voorbij een stuwmeer waar enorm mooie natuurbeelden te trekken zijn (mistige wouden en water) en een EOS300D is iets te groot/duur om alle dagen mee naar werk te nemen (ook vanwege diefstal enzo).

Ik zou ook graag andere natuurbeelden trekken. De camera is niet zo'n hoge kwaliteit (HP Photosmart R707) maar kan wel ISO waarden (100-400) en belichtingstijden (tot 1/2000) manueel instellen. (http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/hp_r707.html). Of zou ik toch beter een ander cameraatje aanschaffen? Iemand een idee?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

[rml][ verzamel] bliksem foto's[/rml]
hier eens rondlezen.
of in andere topics rondstruinen.
en idd, bliksemfotografie doe je met lange sluitertijden, op de gok dat je camera (op een statief) de goede kant op staat, en daarna een crop zodat het lijkt alsof je wist waar de bliksem in zou slaan.

en een rijdende auto op de achtergrond van een bliksem is meestal niet storend(lange rode streep)

als jij de foto's van die camera leuk en goed vind, is het een goede camera voor jouw.
als je twijfelt, moet je jezelf afvragen hoeveel geld die twijfel waard is(ik heb geen oordeel over jouw HP)

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je statief niet stevig staat/is, en je daardoor teveel trillingen krijgt, kan je bv. de zelfontspanner gebruiken. Zet hem op 2 seconden ofzo, daartegen zijn zo goed als alle trillingen normaalgezien wel weg.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20

Zoefff

❤ 

Er zijn wel eens topics over langsgekomen ja, [rml][ zelfbouw] Lightning trigger?[/rml] en [rml][ bliksem] beste manier met mijn camera.[/rml] bijvoorbeeld. En ik kan me niet voorstellen dat hier met Google ook niet het e.e.a. over te vinden is ;)

Volgens mij heb je in ieder geval een flinke dosis geluk en vooral veel geduld nodig om mooie foto's van bliksem te maken.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter