Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:28

delorean7

Let's take the Aston toni

Topicstarter
Ik ga binnenkort een kleine job-hop maken naar een leuke nieuwe werkgever en mag daarbij zelfs over een half jaar een mooie lease wagen uitzoeken.
Tot die tijd krijg ik er eentje uit de pool.

Omdat ik zeker wil weten dat ik na dat half jaar inderdaad voor onbepaalde tijd aan de slag wil (blijven) bij deze club alvorens ik mijn huidige prive wagen weg doe had ik het volgende bedacht:

Ik ga het eerste half jaar alleen zakelijk rijden in die wagen uit de pool en blijf prive in mijn eigen wagen rond rijden. Uiteraard hou ik dan scherp de administratie op orde zodat ik dit aan kan tonen.
Vervolgens doe ik dan over een half jaar mijn prive wagen weg, hopelijk kan ik die leuk inruilen. Dan pas ga ik ook prive lease rijden en krijg ik dus een forse bijtelling.

Mijn vraag is: hoe gaat de fiscus hiermee om? Kan ik inderdaad de bijtelling van die pool wagen ontlopen door de eerste 6 maanden alleen zakelijk te rijden? Of krijg ik na bijvoorbeeld 12 maanden met terugwerkende kracht ook een aanslag voor het eerste half jaar waarin ik in een andere lease wagen heb gereden waarvan geen km prive gereden is?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als jij met die pool wagen alleen zakelijk rijdt en dat kan aantonen krijg je geen bijtelling. Je kan op je belastingformulier immers elke wagen apart opgeven, en ook het aantal gereden prive kilometers. Zolang je onder de 500 blijft heb je geen bijtelling. Zaak is dus om beide auto's op het biljet van 2007 apart op te geven.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Helemaal correct. Als je bijvoorbeeld 6 maanden in die auto rijdt (4 maand dit jaar en 2 volgend jaar) en dan rijdt je de rest in een leasebak, dan betaal voor volgend jaar 10/12 aan bijtelling voor die auto.
Kun je heel simpel specificeren in het aangifte progje.
Microkid schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:45:
Als jij met die pool wagen alleen zakelijk rijdt en dat kan aantonen krijg je geen bijtelling. Je kan op je belastingformulier immers elke wagen apart opgeven, en ook het aantal gereden prive kilometers. Zolang je onder de 500 blijft heb je geen bijtelling. Zaak is dus om beide auto's op het biljet van 2007 apart op te geven.

Carpe Diem

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:28

delorean7

Let's take the Aston toni

Topicstarter
Koninklijk!

Zie je maar weer dat je voor de echte experts toch echt op GoT moet zijn.

Blijft alleen een verschrikkelijk off topic vraag staan:

Leon II 2.0 TDI sport-up
Jetta 2.0 TDI comfortline/passat 1.9 TDI
Volvo S40 2.0D

wie van de drie?

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Volvo als je niet heel veel geeft om de ruimte, anders de Leon. Dit si btw wel heel persoonlijk.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
delorean7 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:36:Mijn vraag is: hoe gaat de fiscus hiermee om? Kan ik inderdaad de bijtelling van die pool wagen ontlopen door de eerste 6 maanden alleen zakelijk te rijden? Of krijg ik na bijvoorbeeld 12 maanden met terugwerkende kracht ook een aanslag voor het eerste half jaar waarin ik in een andere lease wagen heb gereden waarvan geen km prive gereden is?
Sinds dit jaar moet de werkgever de fiscale bijtelling van leaseauto's uitvoeren. Als je de leasewagen niet prive gebruikt, moet je een verklaring geen privegebruik aanvragen bij de belastingdienst. Deze moet je inleveren bij je werkgever, zodat hij geen bijtelling uitvoert en dus ook geen extra inhoudingen doet daarvoor. Check bij de belastingdienst.

• nivvle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06 21:21
delorean7 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 23:12:
Koninklijk!

Zie je maar weer dat je voor de echte experts toch echt op GoT moet zijn.

Blijft alleen een verschrikkelijk off topic vraag staan:

Leon II 2.0 TDI sport-up
Jetta 2.0 TDI comfortline/passat 1.9 TDI
Volvo S40 2.0D

wie van de drie?
Kwestie van smaak en zin hebben in meer/minder bijtelling:

Grootste: Passat
Meest aangekleden (geen idee wat allemaal): Jetta
Snelste (weet niet hoeveel verschil met de jetta): Leon
Alleen als je van instap-volvo houdt: S40

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Ik zou je inderdaad de Leon kunnen aanraden :-). Volvo S40 2.0D heeft wel een hele fijne motor, maar in de zelfde prijsklasse als de Leon wel erg kaal. Een Passat 1.9TDI lijkt me jammer, grotere auto met kleinere motor. Ikzelf rij altijd liever een model lager die behoorlijk is uitgerust dan een instap sloep.

Maar... waarom via classiclease geen DeLorean leasen? ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Houdt de autovragen aub in Vervoer zodat we WI zuiver kunnen houden over Werk & Inkomen ajb? :)

Professionele website nodig?

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
je kan je eigen wagen natuurlijk ook gewoon schorsen als je die niet deelt.

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Houdt er rekening mee dat ook de 500km geldt voor een heel jaar, als je 6 maanden de auto zakelijk rijdt geldt dat je er maximaal 250km privé mee mag rijden.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:19
Gaat je nieuwe werkgever daarmee akkoord? Heb het bij mijn vorige ook eens voorgesteld maar die weigerde dit te doen.

Is het in Nedl ook zo dat als je die wagen enkel zakelijk gebruikt, je die bij de werkgever (in "principe") moet achterlaten? Dus: thuis+eigen wagen -> werkgever -> firmawagen -> klant/etc...

[ Voor 5% gewijzigd door DaRKie op 16-06-2006 14:15 ]

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
DaRKie schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:15:
Gaat je nieuwe werkgever daarmee akkoord? Heb het bij mijn vorige ook eens voorgesteld maar die weigerde dit te doen.
Volgens mij kan een werkgever niet weigeren als jij aangeeft dat je een auto niet prive wil gebruiken. Tot vorig jaar had-ie daar ook niks mee te maken, was tussen jou en belastingdienst. Nu dus wel, zie mijn vorige post even terug.
Is het in Nedl ook zo dat als je die wagen enkel zakelijk gebruikt, je die bij de werkgever (in "principe") moet achterlaten? Dus: thuis+eigen wagen -> werkgever -> firmawagen -> klant/etc...
Nee, dat hoeft niet. Km registratie is genoeg om geen privegebruik aan te tonen.

Verwijderd

Volgens mij gaat het zakelijk of privé rijden met een lease auto per jaar. Dus je geeft in het begin van het jaar aan of je zakelijk of privé met je auto gaat rijden. Je werkgever houdt hier dan rekening mee in jouw salaris.
Maar je kunt niet halverwege het jaar dit weer wijzigen, en alsnog privé of zakelijk gaan rijden. Je tekent namelijk een verklaring voor de belastingdienst en dat gaat per jaar volgens mij.

Ik heb namelijk zelf ook voor die keus gestaan en ik kon dit maar eenmalig aangeven.
Dit jaar rijd ik ook privé in mijn auto, maar zou dan per 1 januari 2007 dit kunnen veranderen.

Rijd zelf trouwens een Leon II Sport-Up, erg mooie en complete auto. Zeer tevreden over en redelijk betaalbaar in de lease

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 23:23 ]

• Baarsjes
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Baarsjes

Unagi

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 23:17:
Volgens mij gaat het zakelijk of privé rijden met een lease auto per jaar. Dus je geeft in het begin van het jaar aan of je zakelijk of privé met je auto gaat rijden. Je werkgever houdt hier dan rekening mee in jouw salaris.
Maar je kunt niet halverwege het jaar dit weer wijzigen, en alsnog privé of zakelijk gaan rijden. Je tekent namelijk een verklaring voor de belastingdienst en dat gaat per jaar volgens mij.

Ik heb namelijk zelf ook voor die keus gestaan en ik kon dit maar eenmalig aangeven.
Dit jaar rijd ik ook privé in mijn auto, maar zou dan per 1 januari 2007 dit kunnen veranderen.
Zo heb ik het ook begrepen. Als je dit jaar niet prive rijd dan geef je dat aan. Voor 2007 kan je het dan veranderen. Als je in 2007 na 7 maanden besluit om alsnog prive ermee te gaan rijden dien je bijtelling te betalen over de eerdere 7 maanden.

http://www.bonuszoeken.nl

• Rick Brands
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-11 23:15
Op de website van de belastingdienst kan je ook het volgende formulier downloaden: http://www.belastingdienst.nl/download/1157.html

Hierin kan je aangeven wanneer je je verklaring wil in trekken. Volgens mij wordt er dan niets met terugwerkende kracht verrekend.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Het wel of niet privérijden kun je niet zelf kiezen, zolang je niet van auto en/of werkgever wisselt.

Maar als je gedurende een jaar een andere auto krijgt of voor een andere werkgever gaat werken, kun je opnieuw kiezen of je wel of niet daarmee privé gaat rijden.

Het is tenslotte de bijtelling over die specifieke auto, betaald door die specifieke werkgever.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 19:38
Ik heb hetzelfde, maar dan met andere werkgevers en andere auto's.

Heb de belastingdienst opgebeld en flink doorgevraagt.

Je mag maximaal 500 kilometer privé per jaar rijden. Dus als je 11 maanden hem buiten de fiscus om rijdt en in december dan opeens bijtelling gaat betalen en meer dan 500 rijdt, dan moet je de rest van de bijtelling ook betalen over de andere maanden.

Anders zou het mooi worden:
Van 1 jan tot 1 augustus registratie
1 aug tot 1 sept flink met het ding op vakantie
1 sept tot en met 31 augustus registratie!

Dan zou je dus maar 1 maand bijtelling moeten betalen en dat gaat niet werken.

American Express vraagbaak

• StevenK
Stinger_Ventura schreef op zondag 18 juni 2006 @ 09:58:
Ik heb hetzelfde, maar dan met andere werkgevers en andere auto's.

Heb de belastingdienst opgebeld en flink doorgevraagt.

Je mag maximaal 500 kilometer privé per jaar rijden. Dus als je 11 maanden hem buiten de fiscus om rijdt en in december dan opeens bijtelling gaat betalen en meer dan 500 rijdt, dan moet je de rest van de bijtelling ook betalen over de andere maanden.

Anders zou het mooi worden:
Van 1 jan tot 1 augustus registratie
1 aug tot 1 sept flink met het ding op vakantie
1 sept tot en met 31 augustus registratie!

Dan zou je dus maar 1 maand bijtelling moeten betalen en dat gaat niet werken.
Maar stel dat je van 1/1 tot 30/6 een auto rijdt en dan per 1/7 een andere auto. Als je er dan voor zorgt dat je in die tweede *niet* privé rijdt, dan heb je alleen maar bijtelling over die eerste auto.

Maar: zodra je met die tweede auto ook maar één kilometer privé rijdt, dan heb je toch bijtelling omdat je niet aan kunt tonen dat je in het hele jaar minder dan 500 kilometer privé rijdt.

Ofwel: een auto waarmee je in het geheel niet privé rijdt, daar heb je zeker geen bijtelling over. Wil je echter op grond van de 500 km regel geen bijtelling hebben, dan moet je over het hele jaar aan kunnen tonen niet meer dan 500 km privé gereden te hebben.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 18 juni 2006 @ 08:22:
Het wel of niet privérijden kun je niet zelf kiezen, zolang je niet van auto en/of werkgever wisselt.
Wat bedoel je? :?

Voor zover ik weet, moet je werkgever meewerken als je verklaart dat je je leaseauto niet privé zal gebruiken.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Patten schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:59:
Helemaal correct. Als je bijvoorbeeld 6 maanden in die auto rijdt (4 maand dit jaar en 2 volgend jaar) en dan rijdt je de rest in een leasebak, dan betaal voor volgend jaar 10/12 aan bijtelling voor die auto.
Kun je heel simpel specificeren in het aangifte progje.
AFAIK kan je niet in december even 3000 km prive rijden en dan vervolgens maar 1 maand bijtelling betalen. Oftewel: als je over de grens van 500 km heengaat in die 10 maanden, dan betaal je de volle bijtelling. Dat gaat per jaar.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• StevenK
Confusion schreef op zondag 18 juni 2006 @ 12:06:
[...]

AFAIK kan je niet in december even 3000 km prive rijden en dan vervolgens maar 1 maand bijtelling betalen. Oftewel: als je over de grens van 500 km heengaat in die 10 maanden, dan betaal je de volle bijtelling. Dat gaat per jaar.
Klopt. Die 500 km grens kun je niet zelf arbitrair over maanden verdelen. Maar wanneer je een auto hebt waarmee je *niet* privé rijdt, dan heb je over die auto geen bijtelling, ook niet wanneer je met een andere auto wel meer dan 500 km privé rijdt.

• StevenK
pven schreef op zondag 18 juni 2006 @ 10:32:
[...]

Wat bedoel je? :?

Voor zover ik weet, moet je werkgever meewerken als je verklaart dat je je leaseauto niet privé zal gebruiken.
Niet noodzakelijk, je mag ook achteraf bij je aangifte aangeven het kreng niet privé gebruikt te hebben. Maar de belastingdienst verwacht in dat geval wel een sluitende administratie om dat aan te tonen. En voor je werkgever is het ook interessant, want wanneer jij geen bijtelling hebt, hoeft de werkgever geen omzetbelasting te betalen over die bijtelling.

Anders is het wanneer je gebruik wil maken van de uitzondering waar je met louter een verplichting richting de werkgever aan wilt tonen dat je niet privé hebt gereden, zonder een administratie bij te houden.

Pagina: 1