[Vcore te hoog] Asus PSCH-Sata

Pagina: 1
Acties:

• Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:46
Ik wilde dit weekend de CPU van mijn webserver vervangen. Van 2.6 Northwood naar 3.2 Prescott. Socket 478.

Moederbord zit in een 2U Chenbro server case met aktieve 100% koperen CPU koeler.

Bij aanzetten met de 3.2 viel de temperatuur al op, in bios: 70-75 graden. Nou staat prescott natuurlijk bekend om de hitte en aldus had ik het datacenter verlaten.

Thuis gekomen Asus managment software ASWM geinstalleerd en vandaaruit kon ik de Vcore uitlezen. Die stond op 1.6 Volt, volgens Intel site moest dit 1.3 Volt zijn. Cpu ook nog rond de 70-80 graden.

Terug naar DC, oude 2.6 erin en dat bleek goed te gaan. Vcore netjes op 1.45 Volt en temperatuur idle: 39 graden.

Echter na 3 dagen online te zijn kijk ik nog eens in Asus ASWM en zie dat Vcore is opgelopen naar 1.736 Volt. Temperatuur is nog wel stabiel 39 graden.

In bios is geen mogelijkheid om de Vcore af te stellen. Bios versie = 1006A, nieuwste versie: 1007A

Kenmerken 1007A versie:
PSCH-SR/SATA model 1007 Released BIOS
Please use Awdflash v1.10 to flash under the pure DOS mode
Support BIOS recovery function by H/W jumper
Update PXE Option ROM revision from 1.2.17 to 1.2.26
Improve console redirection speed while entering BIOS setup
Added asus my logo feature
Iemand enig idee hoe ik dit stabiel kan laten lopen, bij voorkeur met de 3.2 Prescott

Linkje van moederbord: http://usa.asus.com/produ...del=110&l1=9&l2=39&l3=101

[ Voor 19% gewijzigd door Hollanda op 15-06-2006 17:31 ]

• Hollanda
Klein kickje, vanmorgen de server gereboot (6 uur terug) en de vCore loopt weer stabiel op 1480 mV. Zal voortgang hier posten.

• Hollanda
Zojuist weer na enkele dagen uptime in asus aswm een te hoge Vcore (1.8 Volt), na reboot alles weer goed.

Nog steeds met de 2.6. De 3.2 heb ik getest in een desktop pc en daar wordt die rond de 65 graden, vol last en een nette Vcore van 1.3 - 1.35 Volt.

Niemand?

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-05 16:41

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

WOW, de voltages zijn zeer instabiel, ik denk dat het aan de voeding ligt. Het zou ook eventueel aan je moederbord kunnen liggen, ik neem aan dat het moederbord de voltages zelf afstemd, hoe dan ook, dan worden ze op een bizarre manier afgesteld, ik zou het toch eens proberen met een nieuwe/andere voeding.

Over de temperatuur: de gemiddelde P4 gaat al dood bij 80 graden, ik zou voorlopig het risico niet nemen

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Hollanda
3.2 is getest in een desktop: zonder goede airflow, loaded, zo rond de 65-70 graden. p4 3.0 1mb wordt in diezelfde case zo'n 10 graden lager.

Zal dus een andere voeding proberen?

• Hollanda
*Bump*

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heel leuk, al die uitleesprogrammaatjes zoals 'Asus ASWM', maar het is gewoon rotzooi.

Tot nu toe vertrouw ik Lavalys Everest of Speedfan nog het meest qua software-uitlezing van temperaturen en voltages.

Het BIOS is een betere bron. Nog beter: een multimeter voor de voltages of even met je vingertje op het koelblok!
Maar dat gaat wel moeilijk als je server in een rack zit, enkele kilometers van je verwijderd...

Ik geloof best dat de Intel 3,2 zo warm wordt, 75C in een 2U behuizing.

Maar van de andere kant; geeft een 3,2GHz echt zo'n prestatiewinst tegenover een 2,6GHz processor?

Natuurlijk helpen FSB en L2 cache wel mee, maar kijk eerst eens wat de CPU allemaal te verwerken krijgt. Is een snellere processor echt nodig...?

[ Voor 35% gewijzigd door PD2JK op 27-06-2006 03:40 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Pagina: 1