Toon posts:

Pentium 4 2.4 Ghz verbrand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Een aantal maanden geleden heb ik mijn AMD Athlon 1400+ verwisseld voor een Pentium 4 2.4 GHZ S478.
Ik merkte al snel dat de processor te heet werdomdat mijn PC geregeld uitviel. Ik neem aan dat de temperatuurbeveiliging dan ingreep. Ik was van plan een betere cooler te kopen om zo het probleem op te lossen maar ja dit blijft er steeds bij. Gisteravond viel hij weer uit en wil nu niet meer aan. betekend dit dat de proc overleden is?? Ik hoorde dat er nog een extra beveiliging op zit die hardwarematig de processor uitschakeld. Deze moet dus ook hardwarematig er af gehaald worden. klopt dit??

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 15:25
Wachten tot ie is afgekoeld, haal een GOEDE koeler en niet die standaard troep van qtec, bijvoorbeeld een zalman 7700Cu (weet niet of die op dat socket past), installeer deze en zet je pc weer aan

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
voor zover ik weet valt een intel niet uit als hij te heet word maar klokt alleen terug.

ik denk dus eigenlijk dat er iets anders aan de hand is.
voeding?

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:04
Weet je zeker dat het aan de processor ligt?
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:22:
Ik merkte al snel dat de processor te heet werdomdat mijn PC geregeld uitviel. Ik neem aan dat de temperatuurbeveiliging dan ingreep.
Je lijkt het namelijk niet helemaal zeker te weten en als de koeler gewoon goed geinstaleerd is en werkt, word de processor niet (te ) heet. Ookal is het een boxed koeler. En processors gaan niet snel kapot...

Moning 2....Gisteravond uitgevallen.. dan zal die nu wel zijn afgekoeld :+

Specs

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Moning2 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:23:
Wachten tot ie is afgekoeld, haal een GOEDE koeler en niet die standaard troep van qtec, bijvoorbeeld een zalman 7700Cu (weet niet of die op dat socket past), installeer deze en zet je pc weer aan
Totale bullsh*t dit.. Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan ook niets.

Een boxed cooler is ten eerste nooit van qtec, maar gewoon van intel. Ten tweede voldoen die prima zolang je niet gaat overclocken of een extreem stil/koud systeem wil. Ook moet je niet een koeler aan gaan bevelen als je niet eens de moeite hebt genomen om even op te zoeken of die op die socket past :/

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Countess schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:25:
voor zover ik weet valt een intel niet uit als hij te heet word maar klokt alleen terug.

ik denk dus eigenlijk dat er iets anders aan de hand is.
voeding?
Als een computer niet meer aan wil, dan is dat inderdaad meestal te wijten aan de voeding of kortsluiting

• Moning2
TheZeroorez schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:28:
[...]

Totale bullsh*t dit.. Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan ook niets.

Een boxed cooler is ten eerste nooit van qtec, maar gewoon van intel. Ten tweede voldoen die prima zolang je niet gaat overclocken of een extreem stil/koud systeem wil. Ook moet je niet een koeler aan gaan bevelen als je niet eens de moeite hebt genomen om even op te zoeken of die op die socket past :/
nou ik zie niet staan dat hij een boxed koeler heeft, ten tweede, die boxed koelers zijn niet altijd even geweldig (ervaring :o ) en ik geef slechts een voorbeeld, het is aan hem een goede koeler uit te zoeken voor zijn socket.
cardinal808 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:29:
[...]

Als een computer niet meer aan wil, dan is dat inderdaad meestal te wijten aan de voeding of kortsluiting
als je moederbord door midden ligt dan gaat ie ook niet aan, als er een power kabeltje kapot is gaat ie ook niet aan, er zijn zat mogelijkheden wat het kan zijn
asfaloth_arwen schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:28:
Moning 2....Gisteravond uitgevallen.. dan zal die nu wel zijn afgekoeld :+
met die temperaturen van tegenwoordig... :+

brand het standby lampje op je moederbord ?

[ Voor 51% gewijzigd door Moning2 op 15-06-2006 17:46 ]

Verwijderd

1)test eerst je voeding eens, door een andere te steken. Hoogst wrs is er 1 lijn die te weinig geeft en daardoor is die gestorven.

2) helpt dat niet dan kan je je moederbord eens vervangen of je proc, maar dat die dood is geloof ik niet, zo warm worden die toch neit die 2.4ghz, die van een maat van me die ik ken toch niet.(das een northwood) maar ik denk die van jou ook.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Moning2 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:23:
Ik kan je verzekeren dat de PC het dan nog steeds niet doet.

@ schoonveld: Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Moning2 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:43:
nou ik zie niet staan dat hij een boxed koeler heeft, ten tweede, die boxed koelers zijn niet altijd even geweldig (ervaring :o ) en ik geef slechts een voorbeeld, het is aan hem een goede koeler uit te zoeken voor zijn socket.
Als je geluid buiten beschouwing laat, zijn boxed coolers nooit een probleem geweest qua koelcapaciteit.
Ik heb zo'n Prescott P4 staan (de heetste serie dus), en die kon ik vlot van 3.0 naar 3.72 gighz overklokken zonder warmteproblemen te krijgen (ging op ongeveer 60° draaien, wat heel acceptabel is).

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien een andere voeding?

als ie nu niets meer doet is of je voeding of je mobo kaduk denk ik. P4 processor ken theoretisch niet doorbranden, interne beveiliging

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
Hoe weet je dan dat je processor te heet word? Als je dat alleen denkt omdat hij regelmatig uitvalt zou ik ook naar andere oorzaken gaan zoeken en niet alleen een hitte probleem.
Als je je tempraturen en voltages post kunnen we waarschijnlijk meer zeggen.

• Moning2
Haribotje schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 18:02:
Hoe weet je dan dat je processor te heet word? Als je dat alleen denkt omdat hij regelmatig uitvalt zou ik ook naar andere oorzaken gaan zoeken en niet alleen een hitte probleem.
Als je je tempraturen en voltages post kunnen we waarschijnlijk meer zeggen.
gaat lastig als ie niet aan gaat 8)7 |:(

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:04
Moning2 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 18:09:
[...]

gaat lastig als ie niet aan gaat 8)7 |:(
Voltages ... multimeter :+ .. Maar probeer de componenten eens in een andere pc of koppel een aantal dingen los om te testen.

Draaien de fans nog?(als je hem 'aan' zet?)

[ Voor 6% gewijzigd door asfaloth_arwen op 15-06-2006 18:15 ]

Specs

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Krijg je bij het uitvallen bsod's zoja, dan lijkt het me niet de temp van je cpu.

offtopic:
Ik heb nog wel een p4 2,4 ghz mobo + proc liggen als je vervangend zoekt.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Verwijderd

Topicstarter
De processor wordt geleverd met een passive heatsink(vreemd :? met die temperaturen van tegenwoordig) en die zit er ook op. vandaar dat ik de oorzaak in de temperatuur zoek. Een passieve heatsink is sowiezo vragen om moelijkheden denk ik, maar ik gebruik deze PC erg weinig en ben te laks geweest een goeie koeler te kopen. Nu hij kapot is begin ik hem echter al wel te missen.

Ik zal mijn oude Aopen bordje met AMD Athlon er ff weer inschroeven en kijken wat er dan gebeurd.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dan zul je er denk ik toch een verse Windows-install overheen moeten gooien ;)

Verwijderd

Topicstarter
Yeah dat zal wel idd, maar als dat het enige is... Scheeld me iig een nieuwe processor kopen.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
wat voor moederbord heb je en wat gebeurt er als je de pc aanzet, gaan er fans draaien?
gaat er een ledje op je moederbord branden?
blijft hij helemaal dood?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:33

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik zie nergens een temperatuur staan in je uitleg?!

Blijft de pc helemaal dood als je `m aanzet?

Die cpu zou zon 65 graden moeten worden met dit extreme weer. Hij mag zelfs 71 graden worden als ik me niet vergis. Doorbranden kan niet, aangezien de P4 een ingebouwde thermische beveiliging heeft :)

Hieroboven worden al suggesties gegeven omtrent het vervangen van voedingen.

Misschien kun je ook nog even je CMOS resetten.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik weet is dat mijn processor zelfs de 80 graden heeft gehaald. Maar ik zal vanmidaag eens even uit proberen wat hierboven allemaal wordt voorgesteld.

Iig bedankt voor de tips. _/-\o_

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
passief en precott kan bijn a niet , dus ofwel ben je de fan vergeten , ofwel hebben de mannen van intel dat gedaan.

mijn ervaring is dat bij de amd athlon xp series de cpu's het snelste kapot gaan en bij de P4 series de moederbordjes. het kan ook zijn dat je voeding het allemaal niet meer aan kon en dus het werk had neergelegd?

Out of the box? What box? There is no box.

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:02

Flip

^^

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:22:
Een aantal maanden geleden heb ik mijn AMD Athlon 1400+ verwisseld voor een Pentium 4 2.4 GHZ S478.
<offtopic>, jij bent wsl. de eerste die een P4 2,4 ghz op een AMD Ahtlon mobo krijgt? :Y) Hoeveel pinnetjes heb jij daar voor moeten modden? :) </offtopic>

Verwijderd

Flip schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 23:20:
[...]

<offtopic>, jij bent wsl. de eerste die een P4 2,4 ghz op een AMD Ahtlon mobo krijgt? :Y) Hoeveel pinnetjes heb jij daar voor moeten modden? :) </offtopic>
Reageer dan alsjeblieft niet..

Maar er zijn toch geen 2,4Ghz Prescott's? Volgens mij is het gewoon een Northwood. Overigens moet 80 graden niet echt funest zijn voor je cpu, althans niet als je er heel even op draait.

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 23:39:
[...]

Maar er zijn toch geen 2,4Ghz Prescott's? Volgens mij is het gewoon een Northwood. Overigens moet 80 graden niet echt funest zijn voor je cpu, althans niet als je er heel even op draait.
Jawel, die zijn erwel, alleen dan met 533FSB, pricewatch: Intel Pentium 4 2,40GHz (S478, 1MB, 533Mhz FSB, Boxed) kijk maar in de pricewatch

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 23:39:
[...]

Blijkbaar wel :
Pentium4 2,4A
Prescott
133MHz QDR 18.0x

Pentium4 2,4E
Prescott
HT 200MHz
QDR 12.0x

De boxed cooler zal sowieso geen passieve zijn geweest. Heb ik intel nog niet weten doen bij de P4's? Vanwaar komt die koeler? Ik acht de kans ook klein dat je proc zelf kapot is, P4's zijn echt moeilijk stuk te krijgen. Je kan je voeding eens proberen met het mobo dat je nog hebt liggen. Misschien heb je dan ineens uitsluitsel. Ik zou in de toekomst sowieso een actieve koeler op die P4 zetten, zeker als hij 80 graden wordt want dat is toch te warm.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Hoewel normaal gesproken een P4 zichzelf netjes terugklokt bij hogere temps heb ik toevallig vorige week bij een kennis een PC gehad die ook niet meer opstartte. Bleek dat de cooler niet meer draaide. Ook nadat de CPU afgekoeld was deed de PC nog steeds niets. Andere CPU erin en de PC startte wel weer op, met de Bios melding de PC de vorige keer door een thermal shutdown niet netjes uit gegaan is. De oververhitte CPU doet het op een andere mainboard ook nog steeds niets, dus die is toch echt wel overleden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik schroef net de kast open en zie dat het standby ledje van mijn moederbord(Matsonic MS9077C) niet meer brand. Dit kan dus twee dingen betekenen, moederbord of voeding. Ik ga zo eerst ff een andere voeding proberen voordat ik de hele zooi eruit sloop om m'n oude moederbord te proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt idd aan de voeding, andere voeding werkt prima namelijk. Gelukkig maar.
Weet iemand nog een mooie stille voeding rond de 50 euro?? Is 350 watt noodzakelijk voor een P4 2.4 Ghz?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Dat is meer dan genoeg zolang er geen 8 HD's, 4 optical drives en nog twee dikke videokaarten in jouw systeem zitten ;) Neem gewoon een voeding van een goed merk zoals Antec, Tagan, Zalman, OCZ, Enermax, ... Voor ongeveer € 50 moet je wel al iets vinden.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 14:10:
Het ligt idd aan de voeding, andere voeding werkt prima namelijk. Gelukkig maar.
Weet iemand nog een mooie stille voeding rond de 50 euro?? Is 350 watt noodzakelijk voor een P4 2.4 Ghz?
Neem in ieder geval geen Sweex of Qtec voedingen. Dat is zonde van je geld. Laagvliegerke noemt inderdaad wel een paar goede merken.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Dothan schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 23:52:
[...]

Jawel, die zijn erwel, alleen dan met 533FSB, pricewatch: Intel Pentium 4 2,40GHz (S478, 1MB, 533Mhz FSB, Boxed) kijk maar in de pricewatch
Ik heb er toch echt een met 800FSB, 2.4ghz Prescott. S478 ook. Prescott's zijn wel heethoofden dus dikke kans dat het aan de temperatuur ligt. Ik heb er hier ook zo'n enorme CU-7700 op zitten 8)7

Oeps, al gezegd dat ze bestaan. Tja bevestiging dan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 00:46 ]

Pagina: 1