Toon posts:

[x1800xt] Verschillende videokaart problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ongeveer 3 weken geleden mijn nieuwe systeem binnengekregen.

Specs:
- Abit KN8 SLI
- AMD Athlon X2 4200+
- 2x 1Gb Kingston Valueram 3200
- Connect 3d x1800xt
- Antec Smartpower 500W
- Samsung SP2504c
- LG GSA 4167B

Na de xp/drivers install en wat problemen met event ID 51 (opgelost door IDE drivers te deinstalleren) loopt hij als een zonnetje.

Alles doet het helemaal goed, ik ondervind alleen verschillende problemen met het spelen van verschillende games. Ik zal de problemen kort beschrijven in de hoop dat één van jullie misschien een verband ziet, of dat iemand ervaring/een oplossing heeft voor één van deze problemen.

Ik heb 3 problemen die in verschillende games merkbaar zijn:

Probleem 1:
komt voor bij:
- Battlefield 2
- Hitman Blood Money
- Half life 2
- Need for Speed Most Wanted

Bij een naderen van voornamelijk objecten (gebouwen, auto's tonnen etc.) of mannetjes 'poppen' de details echt op. Voornamelijk in BF2 is dit erg storend bij het vliegen met een helicopter. Je ziet echt 3 verschillende 'niveau's van detail die steeds overspringen. dus van: globale omlijning van het gebouw > naar > Meer gedetailleerde onderdelen (schoorsteen, kozijnen) > naar > volledig gedetailleerd gebouw met alles erop en eraan. Het valt ook op dat voor de weergave van een volledig gedetailleerd gebouw/voertuig je erg dichtbij moeten komen. De laatste 'popup' van details komt pas als je al bijna over het gebouw heen vliegt.

Probleem 2:
komt voor bij:
- Battlefield 2
- SWAT 4
- Hitman Blood Money
- Half Life 2
- Alle games die ik tot nu toe heb geprobeerd!

Als ik bij bijvoorbeeld een schooter snel draai lijkt het alsof het bovenste gedeelte van het scherm iets sneller gaat dan het onderste deel. Hierdoor ontstaat er dus een soort van 'hotizontale lijn' in het midden van het scherm. Dit zie ik bijvoorbeeld ook als ik bij hitman op een deur afloopt. Het bovenste gedeelte is/loopt niet precies gelijk aan het onderste gedeelte waardoor je een soort van 'lijn' ziet. Dit is overigens geen artifact! Dit is niet echt heel storend, het valt alleen op als je bijvoorbeeld snel omdraait of op een deur afloopt.

Probleem 3:
komt voor bij:
- FEAR
- Half life 2

Bij NFS Most Wanted heb ik last van constante'hangs'. Eigenlijk de symptomen van de dual core problemen: 'Jittery' gameplay met een goede FPS. Ik heb echter alle dual core fixes al (meerdere malen) uitgevoerd en geprobeerd (nieuwe drivers, Microsoft Hotfix, affiniteit instellen) Het enige verschil dat de hotfix en/of affiniteit maken is dat de 'hangs' minder vaak voorkomen maar langer duren, of juist vaker voorkomen en minder lang duren. NFS is overigens wel vrij goed speelbaar, de hangs zijn niet echt lang en je kunt nog steeds goed rijden. FEAR is echter totaal niet speelbaar, elke keer als een ik een 'nieuwe' kamer inloop blijft het beeld een seconden hangen. Het valt op dat wanneer ik grote, nog niet vertoonde gebieden of kamers inloop/in kijk hij blijft hangen. Bij Half life 2 is dit hetzelde verhaal. De hangs zijn hier echter zo kort dat het voor het spelen niet echt uitmaakt, ik merk het eerder op dan dat het stoort. Ter verduidelijking: Ik sta in een groot gebied, draai snel een andere kant op en merk dat hij eventjes hapert. Als het gebied echter eenmaal 'geladen' is merk je echt helemaal niets meer en loopt het helemaal soepel.

Wat heb ik al gedaan?
Ik heb al drie verschillende Ati catalyst drivers geprobeerd, iedere keer met drivercleaner de oude drivers verwijderd. Daarnaast heb ik de nieuwste drivers met, en zonder Catalyst Control Center en ook met en zonder Ati Tray Tools geprobeerd. Het lijkt me dus eerlijk gezegd geen echt driverprobleem. Daarnaast zit de videokaart goed bevestigd (heb het systeem in verschillende kasten gehad en bleef hetzelfde probleem geven) Alle drivers/windows etc is up to date (incl. Bios) Mijn windows install is vrij 'clean'. Ik gebruik vaak programma's als Drivercleaner, CCleaner, regcleaner. Daarnaast met voldoende regelmaat defragmentaties, virusscans en spywarescans (met windows defender) De temps zijn ook allemaal erg goed. (55C Idle, max 75C stressed). Het enige 'vreemde' wat ik heb kunnen vinden zijn de voltage readings van het programma Speedfan en het Mobo:
+3.3V > 3.31V
+5V > 5.16V
+12V > 11.86V
- 12V > - 6.85V ???
-5V > -3.94V ???

Ik heb echter meerdere malen gehoord dat de readings van software niet echt te vertrouwen zijn, daarnaast lijkt een hagelnieuwe Antec PSU niet echt een onderdeel dat snel een probleem zal vormen.

Ik ben zelf het spoor een beetje bijster. Voordat ik een volledige format uit ga voeren wil ik graag eerst jullie mening horen over de problemen. Ziet iemand een verband? Weet je een oplossing voor een afzonderlijk probleem? Is mijn Videokaart misschien kapot (lijkt me eerlijk gezegd niet omdat hij bijvoorbeeld SWAT 4 bijna probleemloos draait, op probleem 2 na dan)

Naar mijn weten is mijn hardware allemaal in orde. Voornamelijk omdat alles perfect werkt vind ik het vreemd dat de games niet goed willen werken.

Sorry voor dit enorme verhaal, en alvast bedankt voor de tijd en mogelijke hulp!

Verwijderd

Hmm ja dat is een vaag iets, maar ik zou gewoon dingen uitsluiten door de volgende dingen te doen:
  • Nieuw windows install + nieuwste drivers, dan een spel proberen te gaan spelen
  • Kast open en met een ventilator o.i.d. de temperatuur omlaag halen en dan een spel proberen te gaan spelen
  • Als het mogelijk is ff een andere videokaart proberen, zo kan je al snel genoeg zien of het aan je videokaart ligt of aan iets anders, zoals het dual core gedoe i.c.m. met spellen wat je zelf ook al aangaf
Kan je misschien ook even 3dmark05/06 draaien en daarvan je bevindingen posten? Als je geen artifacts ofzo krijgt dan kan je ook wel uitsluiten dat de hardware van je kaart kapot is. Ik denk dat je score bij 3dmark05 zo rond de 10 000 moet liggen en in 3dmark06 rond de 4000-5000 (denk ik) Mja succes ;)

Edit: Oja nog over die voltlijnen, die - lijnen worden vaak verkeerd weergegeven omdat er allemaal prut aanhangt zoals casefans en dergelijke, je hoeft je daar geen zorgen om te maken, je andere voltlijnen zijn gewoon goed

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 17:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goede gok! Heb even een 3dMark06 gedraaid en je geschatte score is uiterst accuraat!

Scores 3dMark06:
Algemeen: 4390
SM2: 1753
HDR/SM3: 1784
CPU: 1685

Ik heb een paar vergelijkbare systeemscores bekeken en mijn score blijkt niet slecht te zijn o.i.d. Een beetje gemiddeld.
Het punt is dat in eigenlijk alle games mijn FPS ook gewoon goed is (behalve FEAR). In bijvoorbeeld NFS Most Wanted heb ik echt een nette FPS, hij hapert alleen wel met regelmaat :-/

Trouwens over de temps, ik heb er nu 3 fans inhangen: 12cm outtake achterin onder de voeding, 8cm intake voorin onder de HD, en een 6cm tegen de kant die koele lucht richting mijn GPU en NB Chipset blaast. Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat de temps een probleem vormen. Het graka loopt met standaard fan-instellingen tegen de 85C aan (stressed) Ik heb de fan-speeds echter aangepast (Ati TRay Tool) zodat hij zeker niet warmer dan 75C wordt (meestal komt hij stressed maar net boven de 70C) De rest van mijn temps zijn ook vrij netjes:
CPU: 32C idle, 40C stressed (MAX)
Systeem: 35C idle, 42C stressed
Derde Temp(weet niet zeker wat het is, volgens mij de NB chipset :-/ ) 42 idle, 50 stressed

Ik kan jammerlijk genoeg niet 123 aan een ander graka komen... Zal volgende week eerst maar eens een verse XP install doen.

Wat me trouwens nog opviel: Mijn 3 weken oude Samsung SP2504C geeft nu al een 'warning' bij de SMART weergave van 'reallocated Sector Count'. Lijkt me een beetje snel hé... misschien heeft dat er iets mee te maken? (deze temp is volgens mij nog nooit boven de 42C uitgekomen...) Ik zal Sallandautomatisering eens mailen om te vragen hoe dat zit en of ik hem eventueel moet terugsturen...

Verwijderd

Je geeft zelf aan dat je haperingen krijgt als je nieuwe omgevingen binnenkomt. Daarvoor moet het spel textures en dergelijke van je hardeschijf laden. Als hij dat niet snel genoeg voor elkaar krijgt ondervind je haperingen zoals jij beschrijft. Ook gebeurt er dan wat jij als probleem 1 omschrijft. Hij kan niet snel genoeg de high detail modellen van je HD laden waardoor je plotselinge popups krijgt.

Aangezien je het al hebt over een SMART error van je harddisk lijkt me het dan ook erg waarschijnlijk dat je hardeschijf de boosdoener is. SMART errors zijn zowiezo niet zo best :P Ik zou die hardeschijf eens testen met een tooltje van de betreffende fabrikant om er zeker van te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 20:41 ]

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-02 16:30

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Met de rest van de problemen heb ik eerlijk gezecht geen ervaring, maar het probleem van die lijn in het midden is een bekend probleem. Dit komt doordat je monitor maar een bepaalde refreshrate heeft (60hertz, 75hertz, 100hertz, zoiets) en je videokaart kan bij sommige games veel meer beeldjes produceren. Dit heeft tot gevolg dat de monitor begint beeld1 op het scherm te projecteren, maar als ie op de helft is heeft de videokaart beeld 2 al klaar en gaat ie verder met dat beeld, dit heeft die lijn tot gevolg. Gelukkig is er een zeer eenvoudige oplossing voor. Je moet in de game's V-sync aanzetten, dan maakt je videokaart precies evenveel beeldjes als je monitor aankan (ook wel frame-limiter oid genoemd). Dit gaat echt niet ten koste van je performance, want je monitor laat toch niet meer zien.

Nu denk je misschien "Wat heb ik dan aan die dure videokaart?" nou, als je nu in hele drukke scenes komt zal een cheap-ass videokaartje nog minder dan die 60hertz (of Frames Per Second) produceren, bij deze videokaart heb je dat niet, en daarom is ie zo goed. :7

(enne, die voltage's zijn bij een nieuwe antec voeding idd wel het laatste waar je je zorgen om moet maken... speedfan leest in 50% van de gevallen de boel gewoon verkeerd uit... :+ )

[ Voor 9% gewijzigd door XplodingForce op 15-06-2006 20:49 ]

Everybody lies

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ok

probleem nummer 2:

Vsync aanzetten :)

probleem nummer 1:

Heeft bijna iedereen, dat is gewoon zo in het spel, misschien dat je de draw distance kunt verhogen ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:38:
Je geeft zelf aan dat je haperingen krijgt als je nieuwe omgevingen binnenkomt. Daarvoor moet het spel textures en dergelijke van je hardeschijf laden. Als hij dat niet snel genoeg voor elkaar krijgt ondervind je haperingen zoals jij beschrijft. Ook gebeurt er dan wat jij als probleem 1 omschrijft. Hij kan niet snel genoeg de high detail modellen van je HD laden waardoor je plotselinge popups krijgt.

Aangezien je het al hebt over een SMART error van je harddisk lijkt me het dan ook erg waarschijnlijk dat je hardeschijf de boosdoener is. SMART errors zijn zowiezo niet zo best :P Ik zou die hardeschijf eens testen met een tooltje van de betreffende fabrikant om er zeker van te zijn.
Ja dit zou inderdaad wel eens de boosdoener kunnen zijn. Ik heb gisteren het diagnostisch programma van Samsung gedraaid... deze gaf echter geen enkel probleem weer :-/

Speedfan heeft een 'online in-depth SMART Analysis'.
De volgende onderdelen worden hierdoor als zorgwekkend aangetekend:
- Raw Read Error Rate
- Reallocated Sector Count
- Reallocated Event Count
- Write Error Rate

Voornamelijk Reallocated Sector- en Event Count zijn zorgwekkend. Deze bevindingen zijn echter vergeleken met een gemiddelde score van dezelfde HD's. Het wil dus niet zeggen dat ze echt 'bagger' zijn. Ik heb in ieder geval al een mailtje naar Sallandautomatisering gestuurd over het euvel. Misschien zeggen ze dat ik hem terug moet sturen..
XplodingForce schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:45:
Met de rest van de problemen heb ik eerlijk gezecht geen ervaring, maar het probleem van die lijn in het midden is een bekend probleem. Dit komt doordat je monitor maar een bepaalde refreshrate heeft (60hertz, 75hertz, 100hertz, zoiets) en je videokaart kan bij sommige games veel meer beeldjes produceren. Dit heeft tot gevolg dat de monitor begint beeld1 op het scherm te projecteren, maar als ie op de helft is heeft de videokaart beeld 2 al klaar en gaat ie verder met dat beeld, dit heeft die lijn tot gevolg. Gelukkig is er een zeer eenvoudige oplossing voor. Je moet in de game's V-sync aanzetten, dan maakt je videokaart precies evenveel beeldjes als je monitor aankan (ook wel frame-limiter oid genoemd). Dit gaat echt niet ten koste van je performance, want je monitor laat toch niet meer zien.

Nu denk je misschien "Wat heb ik dan aan die dure videokaart?" nou, als je nu in hele drukke scenes komt zal een cheap-ass videokaartje nog minder dan die 60hertz (of Frames Per Second) produceren, bij deze videokaart heb je dat niet, en daarom is ie zo goed. :7

(enne, die voltage's zijn bij een nieuwe antec voeding idd wel het laatste waar je je zorgen om moet maken... speedfan leest in 50% van de gevallen de boel gewoon verkeerd uit... :+ )
Wohoo, één probleem minder... bedankt voor je heldere uitleg! De lijn is met V-sync inderdaad helemaal weg bij alle games die ik tot nu toe heb geprobeerd. Misschien dat ik de max refresh rate ook wel verhoog (heb nog een CRT monitor)... ben nog niet echt kapot van V-sync, maar ik moet er nog even mee 'spelen'
snake903 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:51:
Ok

probleem nummer 2:

Vsync aanzetten :)

probleem nummer 1:

Heeft bijna iedereen, dat is gewoon zo in het spel, misschien dat je de draw distance kunt verhogen ;)
Ik denk niet dat probleem 2 bij iedereen zo is. BF2 is natuurlijk een beetje 'pop-up', maar niet van 15 meter afstand! (en ik heb de draw distance overal op 100% staan... ik heb een x1800xt, voor minder dan 1280x1024 en alles op max doe ik het niet ;-) ) Daarnaast zie je de bij de overgang van details een soort van corruptie van de textures. Er ontstaan flikkerende muren/kozijnen e.d. Als je dichterbij komt en alle details zijn 'opgepopt' is dit direct weg. Daarnaast is het ook bij games als Blood Money en dergelijke. Volgens mij is het toch de bedoeling dat deze details in ieder geval een klein beetje in beeld 'faden' i.p.v. 'ploppen'.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 19:52

DrumandBass

Less is more!

Ik heb ook die flinkeringen rond objecten. Bijvoorbeeld struiken enzo met een randje er om heen. Alles op max. 1280 Wat mij erg opvalt dat ik in Armord fury daar dus geen last van heb? Denk dat het daar gefixt is.

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Verwijderd

Topicstarter
DrumandBass schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 12:19:
Ik heb ook die flinkeringen rond objecten. Bijvoorbeeld struiken enzo met een randje er om heen. Alles op max. 1280 Wat mij erg opvalt dat ik in Armord fury daar dus geen last van heb? Denk dat het daar gefixt is.
Ok, bij BF2 zou het inderdaad wel kunnen dat het aan de game zelf ligt/dat het hoort. Voor de rest loopt hij ook helemaal perfect...
Van salland heb ik te horen gekregen dat ik de HD RMA moet sturen. Dus misschien dat hierna de 'stotter' problemen ook opgelost zijn... De tijd zal het leren ;)

Iedereen i.i.g. alvast bedankt. Ik zal verdere bevindingen/ontwikkelingen zowieso nog posten :*)

Verwijderd

Topicstarter
hmm... ben nu toch niet zo zeker meer van het RMA idee. Na wat verder onderzoek blijkt dat speedfan niet echt het meest betrouwbaar is op het gebied van SMART interpretaties. Ik heb op dit moment de volgende (in speedfan slecht beoordeelde) RAW Value volgens het Active SMART programma:

1: Reallocated sector- en event count:
Value 99/100
Treshold 20
Raw Data 13

2: RAW Read Error Data:
Value 100/100
Treshold 51
Raw Data 2

Oftewel: er zijn op dit moment (in 3 weken dus) 3 read errors voorgevallen en 13 sectors reallocated/remapped. Is dit iets om je zorgen over te maken? Volgens Active SMART is de schijf nog steeds in zeer goede staat. Er is dan ook eigenlijk nog niets mis mee... alleen 13 reallocated sectors in 3 weken lijkt wat veel. De Reallocated teller/value staat op dit moment dus op 99% fitheid.

Wat denken jullie? Is dit echt reden voor een RMA?

Het programma kan balken weergeven welke de huidige 'value' tegenover de 'treshold' laat zien... hieruit blijkt dat op alle punten de 'value' balk ver voor de 'treshold' balk staat. Alles lijkt dus in principe nog dik in orde... De temps en performance zijn beiden ook precies zoals ze moeten zijn... Misschien dat ik het toch nog even aan moet kijken en checken of het erger wordt?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 16:05 ]

Pagina: 1