Harde schijf vervangen en dualboot

Pagina: 1
Acties:

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 12:17
Hallo,

Gisteren is in een van mijn PC's een harde schijf kapot gegaan. Op die schijf stond Winxp pro. Er zit nog een andere harde schijf in waarop ik Suse linux 10 had geinstalleerd. Het werkte met een dual boot zodat ik bij opstarten van de PC kon kiezen uit Winxp en Suse linux.

Nu is dus mijn opstart schijf, waarop dat dual boot menu stond, kapot en nu heb ik vandaag een nieuwe harde schijf gekocht, waar ik opnieuw Winxp wil installeren, maar hoe ik krijg ik mijn dual boot optie weer terug?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
booten vanaf de suse cd, rescue console openen en je bootloader met de hand opnieuw installeren (GRUB of LILO)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-02 13:37
Door bijvoorbeeld een live-cd (knoppix) te gebruiken, een lilo.conf te maken (als je die nog niet had) en lilo uitvoeren met die config (of met grub als je dat liever hebt).

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 12:17
MissingDog schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 15:29:
booten vanaf de suse cd, rescue console openen en je bootloader met de hand opnieuw installeren (GRUB of LILO)
Ik heb gisterenavond laat nog eens goed gekeken en het lijkt erop dat mijn schijf met Suselinux erop kapot is en dus niet mijn Winxppro opstartschijf: ik zag in de bios dat de primary master HD er nog instond(is volgens mij mijn Winxppro schijf), maar de andere schijf(stond primary slave) werd niet meer gedetecteerd.

Ik ga in weekeinde de twee schijven die er nu inhangen eruit halen en mijn nieuwe HD(maxtor 300 GB, 89 euro, kost tegenwoordig ook niks meer) ga ik erin zetten en daarop Winxppro installeren. Met mijn externe USB behuizing zal ik dan de twee schijven eens bekijken en afhankelijk van welke schijf er nu kapot is ga ik verdere aktie ondernemen.

Bedankt voor je tip.