Toon posts:

DVD/Hi8 naar ongecomprimeerd bestand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor het maken van een promotie-film heb ik een Hi8-tape gekregen met daarop filmmateriaal. Deze beelden moet naar mijn harde schijf gekopieerd worden in een ongecomprimeerde vorm zodat ik het kan editten in Premiere.

Omdat ik Hi8 niet naar mijn computer kan krijgen heb ik de tape over laten zetten naar DVD (ik geloof dat dit al kwaliteitverlies oplevert). Met het programma DVD2AVI heb ik geprobeerd er een ongecomprimeerd AVI bestand van te maken. Alles leek goed te gaan, totdat ik erachter kwam dat DVD2AVI de eerste minuten niet meeneemt.

Op dit moment heb ik dus een Hi8 tape en DVD met het materiaal, verschillende programma's geprobeerd (meeste encoderen naar DivX, XviD etc bestanden) en nog steeds geen goed resultaat. Behoorlijk frustrerend begint het te worden. Heeft iemand tips hoe ik het materiaal naar mijn computer krijg?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
De hi8 cassette afspelen en opnemen mbv een tv-kaart, of een ander analoog capturing device. Voor welke je nodig hebt lopen al genoeg topics ;). Uncompressed kan, als je een erg grote harddisk hebt (>1TB ofzo), anders zou ik gewoon DV gebruiken, dat is kwaliteit zat :).

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Wat dacht je van MPEG...Bewerkt het lekkerst in Premiere Pro!

En DVD naar MPEG zijn zat programma's te vinden! Enjoy Google

PS: Wat heb je eigenlijk allemaal getest?

Mooooooeeeee......

Verwijderd

voor de volle kwaliteit te behouden, zou je best dat bandje met een digicam met firewire op je pc zetten. Ongecomprimeerd is groot, maar best verwerkbaar hoor, 1u is dacht ik ongeveer 13 gigabyte, dus nog best haalbaar.
Als je dat op dvd zet zit je sowieso met een kwaliteitsverlies, ik blijf normaal tot het eind bewerken zonder comprimeren (met gigantische files tot gevolg), en dan op het einde pas mpeg2 erover (liefst met 2 of meer passen)

Verwijderd

Gebuik avisynth om het bestand te openen.

Je hebt er de volgende tools voor nodig:
DVD2AVI (vooral DGIndex / DGDecode / mpeg2dec.dll)
AviSynth

Met DGindex de DVD-stream demuxen;

Dan een AviSynth script als volgt (avisynth script = kladblokbestandje met de extentie .AVS)
LoadPlugin("d:\mpeg2dec.dll")
mpeg2source("d:\filename.d2v")

Klaar

Open dit .AVS in je faforiete videoproggie. Je videoproggie zal het .AVS script zien als een volledig uncompressed video-bestand (avisynth doet zich dus zo voor ;) )

Zie verder: http://www.doom9.org/inde.../dgindex-frameserving.htm
Daarin staat ook hoe je e.a. kan verwerken met betrekking op de audio etc.

Andere link naar bewerken DV: http://forum.doom9.org/forumdisplay.php?f=59

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik bedoelde ook DV kwaliteit. Ik heb vooral gezocht op DVD naar AVI. Je komt dan allemaal programma's tegen die omzetten naar DivX etc. Opvallend zijn ook dat de grafische UI lijkt gemaakt te zijn door een klein kind :)

Ik ga nog eens googlen op DVD naar DV. Als ik het omzet naar MPEG, kan ik het daarna ook weer terug zetten naar DVD zonder dat er veel kwaliteitsverlies is opgetreden?

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat het geen DV camera is. Normaal werk ik ook met DV+firewire.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al behoorlijk wat nieuwe informatie gevonden waar ik vast wel mee uit de voeten kan. Dank je wel voor het in de goede richting sturen. Ik hou jullie op de hoogte.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 15:02:
Ik heb al behoorlijk wat nieuwe informatie gevonden waar ik vast wel mee uit de voeten kan. Dank je wel voor het in de goede richting sturen. Ik hou jullie op de hoogte.
Maar gebruik voortaan wel de edit-knop :P

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Black Piet schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 14:48:
Wat dacht je van MPEG...Bewerkt het lekkerst in Premiere Pro!
Hoezo het bewerkt MPG het lekkerst in Premiere? Wat werkt daar lekkerder aan dan met DV of iets anders?
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 14:51:
voor de volle kwaliteit te behouden, zou je best dat bandje met een digicam met firewire op je pc zetten. Ongecomprimeerd is groot, maar best verwerkbaar hoor, 1u is dacht ik ongeveer 13 gigabyte, dus nog best haalbaar.
DV is niet ongecomprimeerd. Maar voor het doel van de TS wel het meest voor de handliggende formaar om in te werken. De bestandsgrootte die jij noemt is overigens wel voor DV.
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 14:54:
Probleem is dat het geen DV camera is. Normaal werk ik ook met DV+firewire.
Heb je niemand in je omgeving met een Digital-8 camera? Die spelen Hi8 tapes af en dan kun je het gewoon via firewire op je PC zetten. Camera doet dan de conversie.

Waar zit je zelf een beetje in de buurt?

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Waar zit je zelf een beetje in de buurt?
Check net je profiel.... Groningen. Sorry, had je wel willen helpen, maar dan moet je naar Nijmegen komen....

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:19

Cassettebandje

SA-C90 TDK

hi8 is analoog, (de camera zal daarom waarschijnlijk geen firewire hebben) ikzelf zou mijn cam aan de video in van mijn pc hangen, met virtualdub capturen en tegelijkertijd met huffyuv comprimeren en opslaan. Huffyuv is een verliesloze compressiemethode. Mijn pc kan het niet realtime af spelen (wel realtime comprimeren) met virtualdub maar premiere elements heeft er geen probleem mee. Huffyuv kost ongeveer 30gb/uur op dvd resolutie.

[ Voor 8% gewijzigd door Cassettebandje op 16-06-2006 08:57 ]

Pagina: 1