Toon posts:

Advies gevraagt over laptop aanschaf - TAKE 2

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een laptop gaan kopen, maar zie door de bomen het bos niet. Ik heb de notebook BBG 2005 gelezen, maar deze is al weer van een tijdje geleden. Hebben jullie advies voor mij? Hieronder mijn wensen en eisen. Alvast bedankt!

Budget
Maximaal 1200 euro

Gebruik
Ik wil de gaan gebruiken als vervanger voor mijn desktop. Die ik elke dag meeneem naar de universiteit. De laptop zal voornamelijk worden gebruikt voor het maken en runnen van simulaties in matlab en adams. Af en toe wil ik er ook een spelentje (bv battlefield) op kunnen spelen, maar het hoeft geen super game laptop te zijn.

Minimale systeem eisen
Processor: heb geen idee wat goed is, maar het moet wel aardig snel zijn ivm het draaien van simulaties
Beeldscherm: 15,4" en met een niet al te hoge resolutie ivm leesbaarheid (ik moet dit eens gaat testen in de mediamarkt)
Geheugen: minimaal 1gb, liefst met uitbreidings mogelijkheid tot 2gb
HB: minimaal 80 gig
Lan: Ingebouwde LAN en WLAN (maar dit is volgens mij al zo goed als standaard)
Grafische kaart: niet echt eisen zo lang je games er maar een beetje op kunt spellen
DVD: DVD speler een must en brander is een plus punt
Gewicht: max 3kg, want ik moet hem elke dag meeslepen

Specifieke vragen
- Wat zijn op het moment de goede laptop processors qua snelheid en batterijgebruik die in laptops zitten van dit butget?
- Is er ergens bekend hoe zwaar de adaptors van de verschillende merken zijn? Wat ik zag bij iemand die een mooi lichte laptop had maar een adaptor met het gewicht en omvang van een baksteen. Op de sites van de fabrikanten kan ik dit niet vinden.

Verwijderd

Ik heb een gevoel dat er op deze topic binnenkort een slotje op komt te staan. :+

Maargoed.. hier heb je een goede laptop.

A6Jc-Q026H

Intel Duo Core T2300 (1.66Ghz; 2Mb L2 Cache; 667Mhz FSB)
60Gb harddisk 5400RPM
1024Mb DDR2 533Mhz (1 x 1024)
DVD-SuperMulti Drive
4-in-1 cardreader/ DVI-D poort(!)
4 x USB 2.0/ Firewire/ S-Video TV Out
GeForce Go 7300 256MB TurboCache (128MB Vast/ 128MB Dynamisch)/
Interne 1.3Megapixel Webcam
15.4" WXGA ColorShine TFT (1280 x 800)
Windows XP Home NL/UK/FR
Internal W-LAN 54Mbps (Intel PRO/Wireless 3945ABG)/ Bluetooth 2.0
2 jaar pick-up & return garantie
Gratis Draagtas, Optische Muis
Gewicht 2.7 kg

Precies 1200 euro ecl verzendkosten

Bron: http://www.laptops4u.nl/info/a6jc-q026h-900.html

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:01:
Ik heb een gevoel dat er op deze topic binnenkort een slotje op komt te staan. :+
Dan snap ik de policy niet :?
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:01:
Maargoed.. hier heb je een goede laptop.
A6Jc-Q026H
Bedankt, deze asus ziet er intersant uit.

Verwijderd

Normaal is het zo dat personen eerst met een lijstje laptops komen, en vervolgens gaan vragen welke beter is. Hierin moet ook beschreven worden wat je budget is, waarvoor je het gaat gebruiken en welke wensen je hebt.

Het is dus niet de bedoeling (denk ik tenminste) om gewoon een lijstje te maken met wat je wilt, en vervolgens te gaan vragen welke laptop aan deze wensen kan voldoen, zodat andere voor je gaan zoeken.

Hoop dat je begrijp wat ik bedoel.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:10:
[...]
Dan snap ik de policy niet :?
Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?
De ideale topicstart ziet er als volgt uit

* Informatie, gebruiksdoel, budget
* Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties
* Onderbouwing van het boodschappenlijstje (waarom heb je hiervoor gekozen?)
* Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? waarom twijfel je?)
* Bronnen (waar heb je gezocht? hoe had je gezocht? wat had je doogenomen?)
Gebruiksdoel en budget kan ik netjes terugvinden.
Eigen boodschappenlijstje met relevantie specificaties. Ik zie wel een lijst maar geen uitgebreide. Er zijn meer notebooks te vinden en ik zie nergens dat je interesse hebt in bepaalde notebooks. Wij zouden dus liever zien dat je zelf even kijkt naar een aantal notebooks.
Prestaties van bepaalde processoren zijn prima te vinden met Google.
Ik kom bv. het volgende al tegen: Intel Pentium M 730 t/m 770 benchmarks. Zo zal er vast nog wel meer te vinden zijn :)

Jouw specifieke vraag:
Wat zijn op het moment de goede laptop processors qua snelheid en batterijgebruik die in laptops zitten van dit butget?
Dat is in mijn ogen 'de grote' vraag met 'welke laptop moet ik kopen?'. En dát willen wij juist niet zien. Geen vraag 'wat moet ik kopen?' maar een suggestie van onderdelen met waarom je ervoor gekozen hebt en waarom je alsnog twijfeld tussen laptop a, b en c :)
En dan niet te vergeten, die twijfel moet niet iets zijn in de zin van 'Ik twijfel tussen a en b. Ik weet niet of a een betere processor heeft.'. Immers zijn van vrijwel elke moderne processor benchmarks en gegevens te vinden. Dergelijke zullen de prestaties duidelijk maken.

Om verder te gaan, waar zijn bronnen?
We zien liever, zoals ik al gezegd had, dat je zelf met suggesties moet komen. Daarbij horen ook bronnen. Mocht je twijfelen tussen laptop a en b geef dan links naar sites met informatie over die laptop. Vermeldt uiteraard ook de specificaties netjes in de TS. En helemaal, waarom twijfel je?

Al met al worden 'Is dit systeem goed?' en 'Wat moet ik kopen?' topics vrij zwaar gemodereerd. Dit omdat er anders een wildgroei aan topics ontstaat met allemaal reacties die elkaar tegen gaan spreken en wat tot ergernis van de gebruikers lijdt.

Daarom moet ik dit topic uiteindelijk sluiten.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.