Toon posts:

Communicatie tussen verschillende IP-ranges

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik loop momenteel stage op een middelbare school.
Wij hebben hier per vestiging 2 ip-ranges, nou willen we dat Organisatorische range de Educatieve range welk kan bereiken en de Educatieve range niet de Organisatorisch.

Is dit mogelijk? Door middel van VLAN, Traffic segmation, subnetmasks of is dit gewoon niet mogelijk?

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zijn het verder wel gekoppelde netwerken? Of staan ze helemaal los van elkaar. In theorie moet het gewoon lukken om een ander IP te kunnen bereiken.
Hoe ziet je netwerk eruit? Als je deze koppelt en de rechten goed instelt moet het wel werken.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:18
Kan je toch gewoon oplossen met routers en forwarding rules.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je geeft wel érg weinig informatie... Wat voor apparatuur hangt er bijvoorbeeld op beide locaties? Cisco routers? Die zijn vrij gemakkelijk in te stellen, als je weet wat je doet.
En welke IP-ranges en subnet masks gebruik je? Wat zijn die namen, Educatief en Organisatorisch, en welke ranges horen daarbij?

En wat voor verbinding ligt tussen de twee vestigingen?

En nofi, maar de drie termen waarmee je gooit doen op mij overkomen als onkunde...

[ Voor 24% gewijzigd door CodeCaster op 15-06-2006 13:37 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:32

lier

MikroTik nerd

Gevalletje routering voor beginners...

Btw.: Eén vestiging, twee netwerksegmenten...
Laat de TS maar eerst zien wat en waarom hij het niet voor elkaar krijgt !

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Waarschijnlijk (en ik vrees met grote vrezen) omdat TS er net als ik overigens geen kaas van heeft gegeten en zo een snelle oplossing hoopt te krijgen.

Verder roept Invisible_man geloof ik wel de juiste termen.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Invisible_man
Verder roept Invisible_man geloof ik wel de juiste termen.
In een ver verleden ooit het CCNA gebeuren gedaan, daar worden dit soort netwerkjes al in het eerste van de vier semesters besproken. Als de TS dit zelf voor elkaar wilt krijgen zou ik hem dan ook aanraden deze materie eens door te nemen (voor zover je dit "even" door kan nemen).

Verwijderd

Topicstarter
Het is 1 netwerk met 2 verschillende IP-ranges er wordt hiet gebruik gemaakt van D-Link switches.
De Educatieve range is 192.168.16.xxx en de Organisatorische range is 192.168.80.xxx op beide range's wordt Subnetmasker 255.255.255.0 gebruikt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:32

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:44:
Het is 1 netwerk met 2 verschillende IP-ranges er wordt hiet gebruik gemaakt van D-Link switches.
De Educatieve range is 192.168.16.xxx en de Organisatorische range is 192.168.80.xxx op beide range's wordt Subnetmasker 255.255.255.0 gebruikt.
Zorg er dan voor dat de 192.168.80.x range gerouteerd kan worden naar de 192.168.16.x range...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Knap dat ze elkaar dan überhaupt bereiken, zonder router.

Wat wil je nu eigenlijk bereiken, met "nou willen we dat Organisatorische range de Educatieve range welk kan bereiken en de Educatieve range niet de Organisatorisch"...

Als het bijvoorbeeld enkel om filesharing gaat kun je het beter met rechten op dat niveau instellen...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Invisible_man
Met switches alleen red je het niet. Zoals je zegt wil je een controle doen, dus routeren (definitie router: apparaat dat datastromen tussen verschillende netwerken regeld).

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-03 11:26
router instellen. moet je wel goed kunnen. Als je er niets vanaf weet zou ik een virtual router programma proberen.... ik weet niet meer hoe het programma heet wat ik vroegergebruikte, maar het had iets met cisco te maken... kun je alles mooi testen zonder het te vernaggelen :+

edit: haha definietie.. (geen flame :/ )

[ Voor 8% gewijzigd door sjongenelen op 15-06-2006 13:49 ]

you had me at EHLO

• Invisible_man
haha definietie.. (geen flame :/ )
Sorry, ben nu eenmaal engineer, geen neerlandicus ;) .

Dat test progie zat idd ook in die CCNA cursus, maar we hadden op school gewoon een aantal van die catalyst bakken staan die we mochten vernaggelen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:59

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hmm, dat lijkt me vrij simpel te doen met een aantal stekwoorden.

Routing: (Static) routing tutorial
En NAT.. Als je vanaf de juiste kant NAT doet ben je waar je wezen moet..

Als ik jou was zou ik eerst maar eens goed gaan lezen wat het e.e.a. inhoud..

Suc6 :w
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.