Toon posts:

5 man op 5 poorts switch. Hoe internetaansluiting regelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
We gaan binnenkort met z'n 5en een lanparty houden, en wel via m'n nieuwe gigabit switch _/-\o_
Helaas heeft deze echter 5 poorten, en we willen ook graag internetten.

Nu zat ik even de opties te bekijken:

Optie 1:
gbit switch
[x] -> [pc1]
[x] -> [pc2]
[x] -> [pc3]
[x] -> [pc4]
[x] -> [mbit switch]
-> [internet]
-> [pc5]

Maar dan heeft dus één iemand geen gigabit... Dit wil ik eigenlijk liever niet (wel de simpelste oplossing)

Optie 2:
Bij iedereen een 2e netwerkkaart installeren (heb nog tonnen van die realtek kaartjes liggen), en daar een 'gewoon' 100mbit netwerkje met internet verbinding aanleggen, terwijl iedereen via de gigabit switch kan gamen / leechen.

Nu wil ik het liefst optie 2 realiseren, maar ik vraag me af of dit geen conflicten gaat geven: wie zegt welke netwerkkaart de PC gaat gebruiken bij het opstarten van een gameserver? En hoeveel meer werk gaat dit me kosten, afgezien van het installeren van de netwerkkaartjes / kabels? (Softwarematige configuratie dus).

Ik wil graag van jullie horen waar jullie voor zouden kiezen! (vanuit een gamer's point of view he)

alvast bedankt!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:40
Wat je zou kunnen doen is 1 zon realtek kaartje in een PC hangen en daar internet via delen (verbindingsbrug). Je kunt dan ook direct de router gebruiken als DHCP server. (er vanuitgaande dat je deze hebt).

edit, zoiets dus:

Internet (router) ---- PC1 ----- Gbit switch - PC2 tm 5

[ Voor 18% gewijzigd door HeldereM op 15-06-2006 12:26 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:18
Voor het gamen zelf heb je geen gigabit nodig voor een 5-man LAN, pas bij het leechen ga je het merken. Hebben overigens al je deelnemers een gigabit kaart? Als dit niet het geval is kan je degene zonder Gbit natuurlijk op de extra switch gooien.

Een tijdelijkere oplossing is om tijdens het gamen één persoon op de 100mbit te zetten (maakt voor gamen niet zoveel uit), en in de laatste paar "leech uurtjes" (leechen gaat meestal in de laatste uurjes bij lans) met zijn alle op de Gbit.

Verwijderd

Je gaat geen paar terrabyte aan data syncen. Bij 5 man die van elkaar lopen te leechen loop je eerder tegen de beperkingen van je hardeschijf, dan tegen een beperking van je netwerk aan.

Optie 3:

1. Downloads starten.
2. Je pizza naar binnen werken.
3. Downloads klaar.

Verwijderd

Of enkele biertjes nuttigen, of leechen tijdens t gamen. 8)

Verwijderd

Topicstarter
Invisible_man schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:29:
Voor het gamen zelf heb je geen gigabit nodig voor een 5-man LAN, pas bij het leechen ga je het merken. Hebben overigens al je deelnemers een gigabit kaart? Als dit niet het geval is kan je degene zonder Gbit natuurlijk op de extra switch gooien.

Een tijdelijkere oplossing is om tijdens het gamen één persoon op de 100mbit te zetten (maakt voor gamen niet zoveel uit), en in de laatste paar "leech uurtjes" (leechen gaat meestal in de laatste uurjes bij lans) met zijn alle op de Gbit.
Jup, weet dat iedereen een gbit kaartje moet hebben. Heeft volgens mij iedereen, zo niet -> is dat gefixed.

Je laatste optie spreekt me ook wel aan :)

Over het gebruik van één pc als router; slechte ervaringen mee (traag, vertraagt ook andere verbindingen etc etc), dus dat liever niet...

allen iig alvast bedankt voor de reacties! :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 13:11 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik weet niet wat je voor merk gigabit switch hebt, maar bij de goedkopere modellen is de backbone ook gewoon 1 gigabit.

Hierdoor kun je nooit de optimale snelheid behalen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:41
CodeCaster schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:07:
Ik weet niet wat je voor merk gigabit switch hebt, maar bij de goedkopere modellen is de backbone ook gewoon 1 gigabit.

optimale snelheid van gbit haal je toch niet met de huidige schijven/pcibus/cat6 kabels ed.
als je backbone 1 Gbit is voor 5 gebruikers dan is je snelheid hoger dan 5 x full duplex 100 Mbit omdat niet iedereen de volle 100 Mbit altijd gebruikt

@ Invisible_man: 100 Mbit is full duplex, backbone niet

[ Voor 7% gewijzigd door LinuZZ op 15-06-2006 13:14 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Invisible_man
1Gbit / 5 is nog 200mbit, dus altijd nog minimaal twee maal zo snel een 100mbit switch.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:22:

Maar dan heeft dus één iemand geen gigabit... Dit wil ik eigenlijk liever niet (wel de simpelste oplossing)

Ik wil graag van jullie horen waar jullie voor zouden kiezen! (vanuit een gamer's point of view he)
Ik zou gaan voor de simpelste oplossing, al helemaal als het gaat om games, daar is 10mbit nog extreem veel voor :Y)

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:07:

3Com OfficeConnect Gigabit Switch 5 (3C1670500)... Heb al even gegoogled, maar kan geen getallen hiervoor vinden. (mocht 'em hebben van m'n werk, dus weet eigenlijk niet hoe duur 'ie is/was).

Dit is 'em:
Afbeeldingslocatie: http://www.3com.com/other/downloads/infra/corpinfo/en_US/3C1670500_lo_jpg.jpg

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik gewoon optie 1 doen. Doe zelf ook weer lannen in de zomervak (en warm dat t is :p) en daar staat 1 PC verbonden op een 100mbit hub ... 5-poorts switch zit nl. vol.

Met het gamen ga je niks merken van 100/1000mbit, alleen bij het kopieren en dan kan je net zo goed tijdens het eten oid doen.

Verwijderd

Een 10/100 verbinding is nog altijd meer dan voldoende. Gigabit is eigenlijk gewoon kwatsj, en wel om de sompele reden dat de verbinding sneller is dan een gewone normale harde schijf. Je harde schijf kan die snelheid helemaal niet bijbenen namelijk. Een SCSI schijf wel ja, maar die heeft de gemiddelde gebruiker echt niet in zijn PC'tje zitten. En zo'n kleine schijfjes worden normaal niet gebruikt om bestandjes op te downloaden en zo.

Gigabit is leuk, maar meer iets voor bedrijven. Thuis kun je nog altijd ruimschoots vooruit met een 10/100 verbinding. Das zo een 10 MB per seconde. Lekker toch?

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:40
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:05:
[...]
Over het gebruik van één pc als router; slechte ervaringen mee (traag, vertraagt ook andere verbindingen etc etc), dus dat liever niet...
Niet als router maar als brug. Je hebt een Gbit verbinding met de PC's en een 100 Mbit verbinding met internet. Weet niet wat voor internetverbinding de TS heeft maar je gaat het echt niet merken.

Ik zou ook voor optie 1 gaan trouwens.

Alle mensen die hier lopen te zeuren dat Gbit niet nodig is hebben helemaal gelijk, maar het is wel lekker.

Owh en mijn hdd doet 60MB/s ;)

• Invisible_man
Voor het gamen is 10 mbit (lees bit, geen byte) meer dan genoeg idd, maar voor het leechen is een Gbit (of je nu daadwerkelijk de Gbit haalt of niet, blijft stukken sneller dan 100mbit) best wel relaxed. En aangezien veel mobo's tegenwoordig Gbit onboard hebben...

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:27
riiiiiiiight, en wat heeft die met Spielerij te maken? :P
Tikje naar Netwerken en titelfix :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:59

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Uhh.. En ik zou zeggen:

Prik 1 pc gewoon in de router.. Voor een gamen heb je echt geen gigabit nodig. En als je dan even van elkaar wilt leechen dan prik je hem even op gigabit. En zet je iemand anders even op 100Mbit.
Optie: 1 dus..

verder is er eigenlijk geen antwoord mogelijk. Als je niet meer poortjes hebt dan kan je er ook niet meer dingen op aansluiten. :)
HeldereM schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:25:
Wat je zou kunnen doen is 1 zon realtek kaartje in een PC hangen en daar internet via delen (verbindingsbrug). Je kunt dan ook direct de router gebruiken als DHCP server. (er vanuitgaande dat je deze hebt).

edit, zoiets dus:

Internet (router) ---- PC1 ----- Gbit switch - PC2 tm 5
Een verbindingsbrug (bridge) is heel wat anders.. Als je dat doet stuur je alle verkeer ook richting je router. En dat is een viese oplossing.
Internet Connection Sharing doet routeren en natten. Das heel wat anders..

Verder denk ik niet dat we er meer worden over vuil moeten maken..

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 15-06-2006 15:05 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.