Toon posts:

[Excel] Meerdere zoektermen

Pagina: 1
Acties:
  • 693 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om in excel een zoekfunctie met 2 trefwoorden uit te voeren? Als ik tussen 2 trefwoorden 'AND' typ herkent excel dat niet als boolean.
Gezien de hoeveelheid data die ik heb is het niet mogelijk om handmatig te zoeken, dus elke oplossing die de cellen selecteerd met 2 trefwoorden is van harte welkom!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Hallo Usertje, welkom hier..

Volgens mij is het in MS Office wel AND wat je moet gebruiken. Maar het makkelijkste is gewoon de wizzard volgen als je op f(x) klikt. Ik zit nu op een Linux-machine en OpenOffice.org en daar moet ik ook AND gebruiken, maar ook dat heb ik gewoon gevonden via de wizzard.

De eerste hit in google geeft trouwens wat je wilt weten. Wel gewoon AND() gebruiken dus, alleen dan met de twee argumenten

edit:
Je hebt het trouwens over "een zoekfunctie", daaruit maak ik op dat je iets gebruikt, waarmee je kan zoeken op de gewenste termen en dat het combineren het probleem is.... Maar ik neem aan dat met de help en wat zoeken op internet het verder moet lukken

[ Voor 22% gewijzigd door QuaQu op 15-06-2006 16:41 ]

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Verwijderd

Topicstarter
Met de zoekfunctie bedoel ik de gewone 'Crtl+F' functi van excel. Hierin is het volgens mij niet mogelijk om booleans te gebruiken, ook niet met argumenten.
Mijn zoekacties met google, de helpfunctie van excel en zoeken op dit forum hebben niks opgeleverd. Ik heb verschillende combinaties met 'excel' 'zoek' 'meer(dere)' 'trefwoorden' en de engelse varianten hiervan geprobeerd.
Ik vermoed dat ik iets met vba moet doen om alle cellen waarin mijn trefwoorden voorkomen te kopieren. Helaas ben ik absoluut niet bekend hiermee.

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Heb net even (2 minuten) in de Excel-variant van OOo gekeken en daar al een tekst-search gevonden, in dit geval FIND. Daarmee kom ik zoeken op een bepaalde tekst binnen een veld en daar kreeg ik uit op welke positie deze begon. Als je dit nou combineert met de AND() functie van eerder, kan je dus gewoon zoeken op 2 termen. Misschien is dit handig om in meerdere colommen te doen, aangezien je 2 FINDS nodig hebt, 1 IF en 1 AND. Maar gewoon even kijken bij f(x) in een veld en dan onder tekst/string opties kijken naar iets van FIND.
Je kan dus in een kolom kijken naar de eerste zoekterm en in de tweede naar de andere. Dan laat je de derde een waarde geven als beide vorige kolommen een getal teruggeven. Maar dit is OOo, je zult er ook even 2 minuten in moeten steken om te kijken hoe Excel dit afhandelt. Kortom, geen VB nodig dus, tenzij je het nog ingewikkelder wilt gaan doen.

Voor veel dingen is een wizzard vervelend of onhandig, of je lijkt een n00b als je het gebruikt, maar soms komt het wel van pas en kan een hoop ellende besparen.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 16:59:
Met de zoekfunctie bedoel ik de gewone 'Crtl+F' functi van excel. Hierin is het volgens mij niet mogelijk om booleans te gebruiken, ook niet met argumenten.
Mijn zoekacties met google, de helpfunctie van excel en zoeken op dit forum hebben niks opgeleverd. Ik heb verschillende combinaties met 'excel' 'zoek' 'meer(dere)' 'trefwoorden' en de engelse varianten hiervan geprobeerd.
Ik vermoed dat ik iets met vba moet doen om alle cellen waarin mijn trefwoorden voorkomen te kopieren. Helaas ben ik absoluut niet bekend hiermee.
offtopic:
Als je dit nu bij een volgend topic meteen in de topicstart zet zijn we allemaal blij. ;) Als jij je probleemstelling zo volledig mogelijk omschrijft krijg je ook een antwoord op je vraag ipv van op iets anders. :)

Als je trefwoorden altijd in dezelfde volgorde voorkomen kun je zoeken op trefwoord1*trefwoord2. Is dat niet het geval danmoet je ahw twee zoekakties combineren:
Zoeken op trefwoord een, alle zoeken, en met die aktieve selectie zoek je nog een keer naar trefwoord twee.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland