Toon posts:

PPPoE versus PPPoA

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij heeft per se een PPPoE dsl verbinding nodig en woont in Nederland.
De dsl verbindingen die door nederlands providers aangeboden worden zijn meestal van het PPPoA type. Ik heb begrepen dat er wel een aantal providers zijn die PPPoE aanbieden (soms wel afhankelijk van abonnement type):
BabyXL
BBned

Weet iemand nog andere providers om dit lijstje wat completer te maken?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:08

lier

MikroTik nerd

Misschien is kabel een optie ?
Dat is (altijd ?) PPPoE

Kan je nog aangeven waarom PPPoE een must is ?

[ Voor 32% gewijzigd door lier op 15-06-2006 11:44 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

lier schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 11:39:
Misschien is kabel een optie ?
Dat is (altijd ?) PPPoE
Waar haal je dat nou weer vandaan?
Casema had dat in een ver verleden in gebruik, je wil niet weten hoe brak dat was.

De rest gebruikt allemaal docsis tegenwoordig.
Kan je nog aangeven waarom PPPoE een must is ?
Daar ben ik ook benieuwd naar.

Het is in DSL land of PPPoA (KPN, sdsl lijnen, Tiscali), 1483-bridged (BBned) wat de klok slaat.

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 15-06-2006 12:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Eerlijk gezegd geen idee, maar ik denk dat dat komt omdat met PPPoE er meerdere gescheiden client sessies (als in PPPoE service tunnels) mogelijk zijn. Bij PPPoA gaat alles via de CPE en bevat die modem ook meteen router functionaliteit. Bij PPPoE vaak niet, het modem is een transparante bridge en als ik het zo goed gok is er een betere beheersbaarheid voor verder gesloten netwerken mogelijk omdat de verbinding door werkstation client software opgebouwd kan worden en de afgenomen service direct een soort tunnel vormt tussen provider/service aanbieder <-> werkstation.
Je zou dan in theorie gebruik kunnen maken van andere diensten dan alleen de atm omgeving (zoals bij PPPoA) van je directe internetprovider.
Ik vermoed ook dat doordat de routering bij PPPoE vanuit de provider gebeurt (je werkstation initieert daar een sessie mee en je eigen modem is een transparante bridge, geen router) het geheel beter controleerbaarder is doordat er geen rommel van "directe de buren" oid op je verbinding terechtkomt.
Maar ja, vraag was dus eigenlijk welke providers allemaal nou PPPoE aanbieden.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die zelfs maar een link naar een lijstje heeft?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Enige bij mij bekend is Tele2/Versatel.

Maar waarom moet ie PPPoE hebben?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Maar Versatel/Tele2 doen wel PPPoE, maar je weet de instellingen niet om een ander modem te gebruiken. Dus je kan er dan nog niet mee wat je wilt....

En met PPPoA (KPN-DSL ISP's) kan je wel bridgen met SIP_SPOOF opzich.

De andere ISP's via BBned & BaByXL (Tiscali) doen het zoender PPP geheel. Gewoon RFC1483 Bridged-IP. Dus dat is helemaal transparant.

Meerdere PPPoE sessies werkt toch niet omdat ze dat niet aanbieden/toelaten.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1