Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12v accu > omvormer 220v > zwakstroom GSM lader, logisch?

Pagina: 1
Acties:
  • 751 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-11 11:43
Nou, de titel zegt het al.

Op de boot heb ik een 12v accu (niet aangesloten op de motor, dus ik moet het 3 weken uithouden met 1 accu, vandaar dit topic) met een omvormer. Nu heb ik een sigarettenplug voor mijn oude telefoon, maar niet voor mijn nieuwe, en als ik die paar tientjes voor een nieuwe plug kan besparen is dat mooi. Want mijn vraag is de volgende:

Gaat er bij het omvormen van 12-->220-->zwakstroom voor telefoon, veel stroom verloren? Het volt-watt-ampere verhaal is voor mij te lang geleden :). Is de accu met de voornoemde opstelling sneller leeg dan wanneer ik een sigarettenplug haal waarmee ik de telefoon rechtstreeks oplaad?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Is de accu met de voornoemde opstelling sneller leeg dan wanneer ik een sigarettenplug haal waarmee ik de telefoon rechtstreeks oplaad?
Ja, bij iedere omzetting gaat energie verloren in de vorm van warmte. Het is dus efficiënter om van 12V rechtstreeks je telefoon op te laden.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

De 12 volt gelijkspanning wordt eerst naar 230 Volt wisselspanning getransformeerd en daarna weer terug naar je 5 volt (gokje :P) voor je telefoon. Alle omzettingen kosten energie, zeker die van transformatoren, en dus is het logischer gewoon van 12 naar 5 volt te gaan zonder de 230Volt te gebruiken :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-11 09:10

shades

huh ?

waarom koop je niet een zonnecel lader. zag er laatst eentje bij de anwb te koop. :? heb je geen zware accu nodig die leeg kan raken

https://k1600gt.nl

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
tuurlijk gaat er energie verloren... dat gebeurt bij elke omzetten en ook bij het laden zelf...

Ik zou zeggen: probeer het vantevoren uit... da's de enige manier om zekerheid te hebben.

Tenzij je precies weet hoeveel lading er in de accu zit, wat de rendementen zijn van de omvormer en de lader en hoeveel energie nodig is om je telefoon op te laden...

U vraagt, wij antwoorden.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

er zijn zat autoladers voor mobieltjes afaik. hang die aan een 12 volt accu, en dan heb je een conversieslag minder. scheelt weer.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Welke GSM's gaat het om (de oude en de nieuwe), wat staat er op de adapters en wat mag het kosten?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
Die 12V->220V omvormers hebben doorgaands een efficientie van rond de 80%. Voor 15 euro heb je echter vaak wel een (namaak) GSM lader die direct op een 12V of 24V boordnet kan.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je zult de specs van de 220V oplader en een 12V oplader moeten bekijken wat beter is. Als die 12V oplader d.m.v. een weerstandje of een 7805 de spanning naar 5V terugbrengt heb je natuurlijk maar een rendement van 42%, en dat zal al gauw een lager rendement zijn dan 12V -> 220V -> 5V via omvormer en transformator.

Signatures zijn voor boomers.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Het is allemaal best interressant om over te theoretiseren, maar ik heb een week geleden voor mijn Nokia een 12V lader gekocht voor € 2,50 bij de benzinepomp... Tenzij het gaat om de theorie, zou ik alle omvormideeen weggooien en gewoon een ladertje scoren :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
voor € 2,50 bij de benzinepomp
Dan was ik met mijn 15 euro zelfs nog te pessimistisch. De autoladers van Nokia zelf zijn overigens wel ontzettend duur (je bent zo een paar tientjes kwijt).

• Captain Pervert
Ik heb nu een Mda Pro en de lader daarvoor kost 29 euro, maar als ik dit zo hoor, ga ik die toch maar bijbestellen.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

kan je je gsm niet manueel opladen? Ik heb nog zo'n dingetje dat proximus ooit op werchter uitgedeeld heeft; is een soort dynamo'tje met een hendeltje eraan, en je hebt er een lichtje in en het laad je gsm op. Werkte voor gelijk welk merk en type, en 10 minuutjes draaien was voldoende om ongeveer 5 minuutjes te bellen, dus als je dagelijk half uurtje draait heb je zelfs geen batterij nodig.

• LoWang
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 13:39
Die MDA kan zichzelf toch via usb opladen? Zag in de reclame folders deze week een 12v usb oplader, dacht dixons. Die plug je in de sigarettenaansteker en daar sluit je vervolgens je usb kabeltje op aan.

• Captain Pervert
Dat klinkt niet gek, op Dixons.nl is echter niks te vinden. Zal effe in het oud papier kijken. Wat kostte dat ding?

• LoWang
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 13:39
Ik dacht 15 euro. Heb er zelf ook eentje, maar die zat bij mijn gps ontvanger. Best handig. Het kan ook een andere winkel zijn, maar iig een electronica zaak.
Pagina: 1